שתף קטע נבחר

הערכה: השר חיים כץ ובכירים בתעשייה האווירית יזומנו למשטרה

השוטרים, שאמונים על בחינת החשד לשחיתות בתעשייה האווירית, מבקשים למצות בשלב ראשון את חקירת העצורים. ואולם, לא מן הנמנע שגם שר הרווחה, שהיה יו"ר ועד העובדים ובכירים לשעבר בחברה, יזומנו למשטרה

 

השר חיים כץ. יזומן למשטרה? (צילום: גיל יוחנן) (צילום: גיל יוחנן)
השר חיים כץ. יזומן למשטרה?(צילום: גיל יוחנן)

חקירת החשד לשחיתות בתעשייה האווירית, שהפכה היום (ד') לגלויה, טומנת בחובה עוד כמה הסתעפויות. חוקרי המשטרה מבצעים במסגרת החקירה בדיקה של התקשרויות עם ספקים שונים לאורך השנים, ובין היתר נבחנת גם פעילות ועד העובדים. בשל כך ישנה הערכה כי יו"ר הוועד עד 2015, שר הרווחה חיים כץ, יזומן למשטרה.

 

גורמים המקורבים לחקירה אמרו הערב כי לנוכח הארכת מעצרו של בכיר בוועד העובדים, שנחשב למקורב מאוד לשר כץ, לא יהיה מנוס מהזמנתו של השר להשיב על כמה שאלות קשות. בשלב הראשון מבקשת המשטרה למצות קודם כל את החקירה עם החשודים שנעצרו עד כה, ובשלב הבא לעבור גם לבכירים אחרים שעבדו בעבר בתעשייה האווירית ובכללם גם השר כץ.

 

הבוקר חשפה המשטרה כי נעצרו 13 חשודים במעורבות בפרשה. בחקירה עלה חשד שלפיו בעלי תפקידים ציבוריים מעלו בתפקידם לצורך קידום אינטרסים אישיים - ובכיר בוועד העובדים של התעשייה האווירית אף חשוד שפעל לאפשר לחברה שמסכנת את הציבור לעבוד עם החברה הממשלתית. בין העצורים גם תת-אלוף במיל' אמל אסעד.

 

בדיון שנערך מוקדם יותר היום בבית משפט השלום בראשון לציון בנושא, טענה המשטרה בהתייחסה לקצין הבכיר לשעבר בצה"ל כי "הוא פעל בצורה פלילית לצורך קידום פעילותה של חברת דרוזנט". לפי החשד, "דרוזנט" קיבלה עבודה מהתעשייה האווירית והעבירה כסף למקורבי הקצין הבכיר. הוא חשוד בקשירת קשר, מרמה והפרת אמונים והלבנת הון.

תא"ל אמל אסעד בבית המשפט, היום (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
תא"ל אמל אסעד בבית המשפט, היום(צילום: מוטי קמחי)

נציג המשטרה הסביר כי הבכיר בוועד העובדים בתעשייה האווירית, שחשוד בקבלת שוחד, "פעל באופן פלילי על מנת לאפשר עבודה של חברה, ספקית של התעשיה האווירית. אותה חברה סיפקה שירותים תוך סכנה לשלום הציבור. סיפקה שירותים שלא הייתה אמורה לספק".

 

פרקליטיו של החשוד הקשו "איפה המסוכנות שלו?", ונציג המשטרה הגיב: "החשוד שלך ביצע את כל הפעולות האפשריות על מנת שאותה חברה למרות שלא הייתה מוכשרת לכך תהיה ספקית והחברה מסוכנת מעצם פעילותה. הוא לאורך השנים איפשר את הפעילות שלה. בלעדיו, המסוכנות של החברה לא הייתה קיימת. ברגע שחברה שמספקת שירותים מסוימים לתעשייה האווירית שהיא לא מוסמכת ולא כשירה לספק אותם והוא פועל לקדם את האינטרסים שלו ושל החברה".מעצרו של הבכיר בוועד העובדים הוארך בשבועיים.

 

נציג המשטרה אמר בדיון בהארכת מעצרו של אחד החשודים מהתעשייה האווירית: "היום הגיעה לסיומה חקירה שארכה כשנה, ובמהלכה נחשפו עבירות של בעלי תפקידים בכירים בחברה ממשלתית וחברות שסיפקו לה שירותים". לדבריו, "כולם חברו יחד לצורך קידום אינטרסים כלכליים, לצורך ביצוע עבירות חמורות של נושאי בעלי תפקיד ציבורי. "החשוד נקשר למספר פרשיות ואחת מהן קשורה למתן אפשרות לספקית של התעשייה האווירית לקבל עבודה".

 

השופט עמית מיכלס קבע: "לאחר שעיינתי בתיק החקירה מצאתי שקיים חשד סביר בעוצמה גבוהה ביותר. בתיק החקירה עשרות מסמכים המבססים חשד נגד החשוד, ועילת מסוכנות מעצם ההתקשרות של חברות עם התעשייה האווירית".

 

עו"ד אורי קינן המייצג את אסעד יחד עם עו"ד אהוד ברעם מסר בתגובה לחשדות: "צר לנו שמשטרת ישראל בחרה בהליך דרסטי של מעצר במקרה זה כאשר ניתן לחקור ללא מעצר. מרשי מכחיש מכל וכל את החשדות נגדו". עורכי הדין ערן צלניקר ולירן זילברמן, שמייצגים חשודים נוספים, הכחישו את המיוחס למרשיהם.

הכניסה למתחמי התעשייה האווירית, הבוקר (צילום: אבי מועלם) (צילום: אבי מועלם)
הכניסה למתחמי התעשייה האווירית, הבוקר(צילום: אבי מועלם)

מהתעשייה האווירית נמסר בתגובה כי "בתקופה האחרונה נבדקו על ידי התעשייה האווירית מספר חשדות לאי סדרים. בהנחיית המנכ"ל והדירקטוריון פעלה החברה לבירור וטיפול באותם חשדות, באפס סובלנות כלפי תופעות פסולות ותוך השקעת אמצעים ומשאבים ניכרים ושיתוף גורמים שונים בחברה ומחוצה לה במטרה לשרש תופעות שאינן משקפות את פניה האמיתיים של החברה. בהמשך לבדיקות אלה העבירה החברה את הממצאים לגורמי האכיפה והביקורת המוסמכים.

 

"בהתאם, עם היוודע דבר החקירה הבוקר, הנחה מנכ"ל החברה את כל הגורמים הרלבנטיים לשתף פעולה באופן מלא, ככל שיידרש וללא סייגים עם משטרת ישראל ולפעול על פי הנחיותיה, במטרה למצות את החקירה ואת הדין עם כל גורם שעבר עבירה. התעשייה האווירית, על כ-15,000 עובדיה ופעילותה הנרחבת בארץ ובעולם, תמשיך להיות אבן בניין מרכזית בביטחון מדינת ישראל וכלכלתה".

 

במסגרת פרשת השחיתות, נותני שירותים לתעשייה האווירית חשודים שנתנו שוחד וטובות הנאה לבכירים בחברה כדי לזכות במכרזים שונים. בין היתר סיפקו שירותים לבתי הבכירים החשודים. במקביל לפרשת השחיתות הזו נמצא משרד מבקר המדינה בסיומה של ביקורת בתעשייה האווירית, לאחר שכשלו הניסיונות בבג"ץ למנוע אותה. הבדיקה של האגף לתפקידים מיוחדים המופקד על המאבק בשחיתות הציבורית מתבצעת בתיאום עם המשטרה.

 

מוקדם יותר פורסם כי החוקרים חושדים שבתמורה לטובות הנאה שקיבלו בכירים שנעצרו, זכתה החברה מהצפון להקלות ולביצוע עבודות עבור התעשייה האווירית בניגוד לנהלים תוך העדפה ברורה על פני חברות אחרות. החברה זכתה להזמנות "מתגלגלות": בכל פעם שהיה נגמר התשלום בגין הזמנה לביצוע של עבודה מסוימת, הייתה יוצאת הזמנה נוספת.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אלכס קולומויסקי
שר הרווחה כץ
צילום: אלכס קולומויסקי
מומלצים