עומסים אדירים בתחבורה הציבורית לפני השבת ואחריה: "זה לא אנושי"
לוחות הזמנים דלילים והעומס אדיר. המעבר לשעון קיץ השבוע החמיר עוד יותר את העומסים באוטובוסים וברכבות לפני כניסת השבת ובצאת השבת. גם הנהגים מתלוננים: "יש קווים שמתמלאים ואי אפשר להעלות נוסעים". משרד התחבורה: "בכל מקום שבו יתברר שיש צורך בתגבור, נוסיף"
הפעלת קווי תחבורה ציבורית בשבת היא סוגייה נפיצה ושנויה במחלוקת בישראל, אולם על דבר אחד יש הסכמה מקיר לקיר - מצב התחבורה הציבורית לפני כניסת השבת ובצאתה חמור ביותר. תדירות האוטובוסים והרכבות נמוכה בימי שישי ובמוצאי שבת, ונוסעים רבים שעושים את דרכם לקניות, לסידורים או לביקור משפחה סובלים מעומסים כבדים ומהמתנה ממושכת בתחנה. המעבר לשעון קיץ, שגורם ליציאה מאוחרת יותר של השבת, רק מחמיר את הבעיה. נוסעים מתלוננים על אוטובוסים עמוסים שמדלגים על תחנות, והנהגים נאלצים להתמודד עם סידור עבודה מצומצם "בצורה כזאת שאתה לא קם מהכיסא".
צלמי ynet ברחבי הארץ תיעדו עומסים במקומות רבים בימי שישי בצהריים: בשכונת הדר בחיפה וליד שוק תלפיות, ברכבת הקלה בירושלים ובקווי רחוב יפו, בקווי התחנה המרכזית בנתניה, ובתחנה המרכזית בבאר שבע. גם בקווי האוטובוס של גוש דן נקלטו עומסים גדולים. למוקד הפניות של ארגון "15 דקות" הגיעו לא מעט תלונות על קווי האוטובוס בימים שישי.
"דווקא ברגעים שהתחבורה הציבורית כמעט נגמרת אז מורידים את התדירות, למרות שאנשים צריכים להגיע הביתה ולחוצים על האוטובוסים האחרונים", אומרת דפנה עורי שמרכזת את פניות הציבור בארגון "15 דקות". "אנחנו מקבלים הרבה פניות על מרכז העיר בירושלים, על הרכבת הקלה, על קווי האוטובוס בגוש דן בין פתח תקווה לתל אביב ובין תל אביב לאשדוד. קיבלנו תלונות על קווים שמתמלאים בתחנות הראשונות ולכן ומדלגים על תחנות".
לדבריה, במוצאי שבת הבעיה היא דומה. "נוסעים ממתינים הרבה זמן לאוטובוס. למשל קו 289 לא פועל בכלל במוצאי שבת ומנתק שכונות שלמות כמו קריית שלום בדרום תל אביב. תדירות הקווים יורדת וגורמת לכך שנוסעים ממתינים זמן רב לאוטובוסים שמגיעים מלאים".
נוסעים שעמם שוחחנו מציינים את הרכבת הקלה בירושלים כבעיה קשה ביום שישי, אך ביתר שאת במוצאי שבת. גם במטרופולין תל אביב יש בעיה דומה עם קו 1 שיוצא פעם ב-20 דקות במוצאי שבת. מי שנאלץ לנסוע בו ממתין זמן רב משום שבתדירות הזו מצטברים גם איחורים כתוצאה מעומסים.
רק שעתיים במוצאי שבת
גם למי שצריך לנסוע במוצאי שבת ברכבת, מצפה תדירות נמוכה ושעות פעילות מצומצמות ביותר. ברכבת מקפידים שלא להעסיק עובדים לפני צאת השבת והם גם חייבים לחזור לבתיהם ביום שישי לפני כניסת השבת, לאחר שסיימו לעבוד בקו שלעתים נמשך שלוש שעות. יש להניח שההקפדה נעשית כעת ביתר שאת, מאז המאבק הפוליטי סביב עבודות התחזוקה בשבת. אחרי המעבר לשעון קיץ, השבת תצא השבוע סביב השעה 19:30 וזה יאחר את תנועת הרכבות. לעומת זאת, קווי אוטובוס בינעירוניים יתחילו כבר שעתיים וחצי קודם לכן.
אם תרצו לנסוע באמצע השבוע מבאר שבע לאחת התחנות בדרך לנהריה, ביום חול בין השעות 6:00 ל-10:00 בבוקר יהיו שמונה רכבות לעומת חמש בלבד בשישי בבוקר. מדובר בשעות שבהן חיילים רבים מבסיסי צה"ל בדרום עושים את דרכם לבתיהם במרכז וצפון הארץ. בהמשך היום התדירות יורדת לאחת לשעה והרכבת האחרונה מבאר שבע לכיוון צפון יוצאת ביום שישי בשעה 15:00 למרות שהשבת נכנסת רק בשעה 18:35, שלוש שעות וחצי לאחר מכן.
אם תרצו לנסוע בקו שבין נהריה לתחנות בתל אביב ומהם לנתב"ג ולמודיעין, תוכלו באמצע השבוע לקחת רכבת ראשונה עוד לפני השעה 4:00 בבוקר. בשעות הבוקר יש 3-2 רכבות בשעה בקו זה. לעומת זאת, בימי שישי בבוקר יש רכבת אחת בשעה בלבד. בשעות הצהריים מורגש עומס מתחנות הרכבת בתל אביב לכיוון צפון. הרכבת האחרונה יוצאת מתל אביב לחיפה ב-16:40, ויש חמש רכבות מהשעה 14:00. ברכבת מדגישים שזה המקסימום שאפשר להוציא בתשתיות הקיימות ושיש רכבות כונניות למקרים של עומסים חריגים.
במוצאי שבת, התמונה עגומה אף יותר. הרכבת הראשונה מבאר שבע לכיוון תל אביב יוצאת בשעה 20:40. הרכבת המאוחרת ביותר יוצאת ב-22:00. חמש רכבות בסך הכול יוצאות במוצאי שבת בקו זה מבאר שבע לתל אביב.
בנהריה המצב טוב יותר, שם הרכבת הראשונה לכיוון תל אביב יוצאת בשעה 20:11. עד לרכבת האחרונה בשעה 22:30 יוצאות שמונה רכבות בכיוון זה. בסך הכול, התחנה בנהריה פעילה קצת יותר משעתיים ביום שבת.
מתחנת בית יהושע הסמוכה ליישובי השרון תוכלו לעלות על רכבת לתל אביב רק בשעה 21:35, שעתיים לאחר צאת השבת, מתחנת בית שאן לחיפה בשעה 21:08, אחת משתי רכבות בלבד שייצאו לכיוון זה במוצאי שבת. מהוד השרון לתל אביב דרך כפר סבא, ראש העין, פתח תקווה ובני ברק גם כן יוצאות שתי רכבות בלבד, ב-20:50 ושעה לאחר מכן. מאשדוד לבאר שבע הרכבת הראשונה תצא רק בשעה 21:40, אחת מתוך שלוש רכבות שיוצאות.
"אף אחד לא רואה פתרון בדרך"
אם הבעיות ברכבת נובעות מתשתית שמפגרת עשרות שנים אחרי מדינות באירופה, מה הסיבה לעומסים שנגרמים באוטובוסים? כנראה שגם פה הבעיה היא - כסף. "בעיית השבת היא ענקית ואף אחד לא רואה פתרון בדרך, אם זה עניין של חיסכון בכסף בשל שעות נוספות, ואם זה עניין שהנהג חייב להגיע לביתו לפני כניסת שבת", אומר ד"ר משה גבעוני, ראש היחידה למחקר תחבורה בחוג לגיאוגרפיה באוניברסיטת תל אביב.
לדבריו, ההנחה לפיה יש לצמצם קווים לא רווחיים בשישי ובשבת היא "מגוחכת". "בכל מקרה, התחבורה הציבורית כאן לא רווחית ובכל מקרה נותנים סובסידיה", אומר ד"ר גבעוני. "גם על קווים שלא עושים כסף באמצע השבוע המדינה משלמת סובסידיה על כל קילומטר אוטובוס. באמצעות דילול הקווים חוסכים קילומטרים במכרזים - מניחים שאין ביקוש בשישי בצהריים אז בגלל שכביכול אין נוסעים, הם חוסכים את הסובסידיה ולא מוציאים קווים. העניין הוא שהאוכלוסיה שבעיקר משתמשת בתחבורה הציבורית היא שומרת שבת, הם נוסעים למשפחה וחייבים את האוטובוס גם במוצאי שבת וגם בשישי".
נהגים: "אנחנו כבר קורסים"
לא רק נוסעי התחבורה הציבורית ומומחים באקדמיה מבינים שיש בעיה. גם הנהגים מתלוננים על ימי סוף השבוע שמעמיקים את המצוקה היום יומית ממנה סובל הענף.
נהג שעובד בקו באזור בקעת אונו ותל אביב מספר על הקשיים: "יש עומסים חבל על הזמן", הוא מודה. "יש קווים שיוצאים מיהוד ועוברים דרך אור יהודה לתל אביב אבל האוטובוס מתמלא עד אפס מקום כבר ביהוד, ממשיך את המסלול אבל לא יכול להעלות נוסעים באור יהודה. זו עיר שלמה שהאוטובוס פשוט מדלג עליה בשעות מסוימות ביום שישי. מי שצריך לעמוד בפני האנשים זה הנהג, והנוסעים צודקים, הם רק רוצים תחבורה".
הנהג מזהיר שהעומס הזה מסכן את כולם. "אנשים מחליקים, נשענים על הדלתות, חוסמים את המעבר ואז הנהג לא רואה את השמשה הקדמית והאחורית. מצד שני, אם אני לא עוצר בתחנה אני עלול לקבל דו"ח ולכן צריך לעצור למרות שהאוטובוס מלא עד אפס מקום. יש לי חבר שעומד לעבור שימוע בגלל שלא העלה אנשים כי האוטובוס היה מפוצץ".
לדברי אותו נהג שביקש להשאר בעילום שם מחשש למקום עבודתו, המצב בחגים ובאירועים אפילו גרוע יותר "זה לא אנושי, הזוי לגמרי מה שקורה בתוך האוטובוס ובחגים המצב עוד יותר גרוע. בפורים הייתי בקו באזור תל אביב, קו אחרון ביום שישי, אבל נאלצתי להשאיר אנשים בתחנה כי לא היה מקום". לדבריו, במוצאי שבת - המצב לא יותר טוב. "אחרי שאנשים ממתינים חצי שעה הם עולים עצבנים לאוטובוס מלא עד אפס מקום".
ומה דעתו של הנהג על כך שמשרד התחבורה אומר שאינו מכיר את העומסים האלו וכשצריך לתגבר - מתגברים? "חברת האוטובוסים יודעת ומשרד התחבורה יודע, כי אנחנו מדברים על זה כל הזמן, אבל שום דבר לא משתנה. במיוחד בחגים ובאירועים כמו מרתון, מצעד הגאווה, חול המועד התדירות נשארת דומה ואנשים פשוט נדחסים".
"לא מאחל לאף אחד שישי כזה"
הנהג מספר על המצוקה של חבריו לעבודה: "יש הרבה נהגים שומרי מסורת והקווים גולשים לשבת. אתה עובד 12-11 שעות, מ-5:00 בבוקר עד 17:00 אחר הצהריים, האוטובוס מפוצץ, אנשים מתעצבנים ואתה מגיע הביתה הרוס פיזית ומנטלית, זה לא זמן איכות להיות עם המשפחה. אני לא מאחל לאף אחד יום שישי כזה" אומר הנהג.
"בימי שישי ובמוצאי שבת מצמצמים לנו את הסידורים בצורה כזאת שאתה לא קם מהכיסא", מוסיף נהג אחר שעובד בירושלים. "דוחפים נסיעות בזמן קצר כדי להביא כמה שפחות נהגים. צריך לשלם להם תעריף של שישי-שבת ושעות נוספות כי נהגים מסיימים את המכסה כבר בחמישי. אתה חייב במצב כזה לנסוע במהירות כדי שיהיו לך כמה דקות הפסקה. איך נהג שלחוץ לעשות פיפי ידבר לנוסע? באיזו צורה?".
לדבריו של הנהג הירושלמי, העומסים מורגשים בעיקר בימי שישי בצהריים ובמוצ"ש. "ביום שישי יש המון נוסעים ובעיקר בצהריים המאוחרים. במוצאי שבת מוציאים בהתחלה הרבה קווים אבל אחרי שעה התדירות יורדת לפעם ב-20 דקות, ובגלל העומס יש עיכובים בדרך ואנשים יכולים לחכות גם חצי שעה ו-40 דקות בתחנה. כולם מודעים למצוקה הזו, ביקשנו שיפתחו את הסידורים אבל אומרים שאין מספיק נהגים ומי שעובד מוצאי שבת לא יכול לעבוד גם בראשון בבוקר, כי הוא יחרוג בשעות. כל פעם יש תירוץ אחר. אנחנו כבר קורסים. ביום שישי באותו זמן אתה צריך להכפיל את התפוקה שלך כמעט פי שתיים, יש לך הפסקות מעטות כי אתה חייב לרוץ מקצה לקצה. אין לך זמן לאכול, בקושי 10 דקות".
למה לא מוסיפים עוד קווים?
"כי זה כסף. יום שישי זה שעות נוספות. למה שיביאו 30 נהגים אם יכול לדחוס ל-20 נהגים את אותה עבודה? גם הנהגים נפגעים וגם הנוסעים".
משרד התחבורה והבטיחות בדרכים מסר בתגובה: "בישראל פועלים עשרות אלפי קווי אוטובוסים, המסיעים כשני מיליון נוסעים מידי יום, בכל רחבי הארץ. תדירות הקווים ומסלולי הנסיעה נקבעים בהתאם לביקושים ומותאמים לצרכי הנוסעים. הרשות הארצית לתחבורה ציבורית פועלת באופן שוטף להוספת אוטובוסים ותדירויות נסיעה בהתאם לצורך, באזורים בהם קיימת דרישה לתוספת נסיעות. מנתוני משרד התחבורה עולה כי בסופי שבוע נוסעים בתחבורה הציבורית מספר קטן של נוסעים, בהשוואה למספר הנוסעים בימי חול".
עוד נמסר כי "הממצאים שהועלו בכתבה ייבדקו על ידי הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, ובכל מקום שבו יתברר כי יש צורך בתגבור התחבורה הציבורית נפעל להוסיף אוטובוסים או תדירויות. יצוין כי בשנה האחרונה בלבד הוסיף משרד התחבורה מאות אוטובוסים ותדירויות בכל רחבי הארץ, בעקבות הגידול שחל במספר הנוסעים בתחבורה הציבורית".