שתף קטע נבחר

החוק מחייב. ליידי בויז בלשכת הגיוס

תאילנד אוסרת על שינוי המין בתעודת הזהות. מדי שנה, בחודש אפריל, מתייצבות בלשכות הגיוס טרנסג'נדריות שמבקשות פטור משירות החובה לגברים בני 21. ההליך עבורן מטריד ומשפיל: "חלק רוצות להתאבד"

 

קבוצה של טרנסג'נדריות תאילנדיות צעירות יושבת יחד מאחורי שורות ארוכות של גברים בלשכת הגיוס. הן מחכות שקציני הצבא יקראו בשמותיהן, ויחליטו אם הן כשירות לשירות צבאי. "נולדתי גבר, אז אני חייבת להיות כאן כפי שהחוק מחייב", אומר קנפיטצ'ה סונגסוק בת ה-21. החוק בתאילנד אוסר על שינוי מין בתעודת הזהות

 

רבות מהטרנסג'נדריות בתאילנד מתלוננות שמתייחסים אליהן כאזרחיות סוג' ב'. שירות החובה לגברים בני 21 כבר עלול להיות עבור חלקן סיוט של ממש. "הרבה מאיתנו מתוחות ומוטרדות שיפשיטו אותנו, יבהו בנו או ישפילו אותנו בפומבי", אומרת ג'טסדה טאסומבאט, שעומד בראש איגוד לזכויות טרנסג'נדרים בתאילנד. "חלק כל כך מתוחות שהן רוצות להתאבד כדי להימנע מגיוס".

קנפיטצ'ה עם תמונת ילדות  (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
קנפיטצ'ה עם תמונת ילדות (צילום: רויטרס)

בלשכת הגיוס בבנגקוק (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
בלשכת הגיוס בבנגקוק(צילום: רויטרס)

 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)
 

צעיר שזכה בהגרלה בכרטיס שחור - שחרור מהצבא (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
צעיר שזכה בהגרלה בכרטיס שחור - שחרור מהצבא(צילום: רויטרס)

וכך הגיב מי שאחרי ההגרלה נשלח לשירות של שנתיים (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
וכך הגיב מי שאחרי ההגרלה נשלח לשירות של שנתיים(צילום: רויטרס)

בכל אפריל גבר תאילנדי שמלאו לו 21 חייב לבחור אם להתגייס לחצי שנה לצבא או להשתתף בהגרלה - מי שמקבל כרטיס שחור משתחרר משירות צבאי. מי שמקבל כרטיס אדום חייב לשרת שנתיים. השבוע הוכה למוות צעיר שהתגייס, והמקרה הדגיש את האלימות בצבא התאילנדי שממנה חוששים חלק מהמתגייסים. השירות גם עלול להיות מסוכן למי שנשלח לדרום המדינה, שבו פועלים חמושים מוסלמים בדלנים.

 

פטור משירות מוענק למי שלא כשיר פיזית או נפשית. הטרנסג'נדריות שמגיעות ללשכת הגיוס יכולות לקבל פטור רק אם הן מוכיחות שהן לא "מתחזות". הרופא שמקבל אותן בודק אם יש "שינויים פיזיים בזהות המגדרית". אלו שעדיין לא עברו ניתוח לשינוי מין חייבות לחזור ללשכת הגיוס, אלא אם בית חולים צבאי יקבע שיש להן "הפרעה מגדרית". טרנסג'נדריות זועמות על ההגדרה הצבאית הזו, שבעבר הייתה חמורה יותר: "הפרעה נפשית קבועה".

 

למרות חוק מ-2015 שאוסר על אפליה מגדרית סיפרו חלק מהטרנסג'נדריות לרויטרס על מציאות לא פשוטה, שכאמור גם מונעת מהן לשנות את המין בתעודת הזהות. חלק סיפרו כי אמרו להן לעזוב את שירותי הנשים כדי "לא להפחיד" נשים אחרות. "תמיד מתייחסים אלינו אחרת", אומרת קוואן סופלאק בת ה-23, ומספרת שבתי מלון אוסרים עליה להיכנס.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
"נולדתי גבר, אני חייבת להיות כאן"
צילום: רויטרס
מומלצים