שתף קטע נבחר

"רוסיה כשלה במניעת הטבח בבית הספר בבסלאן"

317 בני ערובה נספו בטבח בבית הספר ב-2004 - רובם ילדים - אחרי מצור של יומיים. היום פסק בית המשפט האירופי לזכויות אדם כי רוסיה כשלה בתגובה לטבח והתעלמה ממידע שיכול היה למנוע אותו. בית המשפט הורה לרוסיה לשלם פיצויים בסך שלושה מיליון אירו

בית המשפט האירופי לזכויות אדם מתח היום (ה') ביקורת חריפה על רוסיה, ומצא "כשלים חמורים" בתגובתה למתקפה בבית הספר בעיר בסלאן ב-2004 - ובהתנהלות שקדמה לטבח. בית המשפט הורה לרוסיה לשלם למשפחות הנרצחים פיצויים בסך שלושה מיליון אירו. בתגובה לפסיקה הודיע הקרמלין כי מדובר בהחלטה "בלתי מקובלת".

נמלטים מהטבח ב-2004 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
נמלטים מהטבח ב-2004(צילום: AFP)

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

ב-1 בספטמבר 2004 פשטו כ-30 מחבלים צ'צ'נים על בית הספר בדרום רוסיה, והחזיקו מאות בני ערובה. המשבר הסתיים יומיים לאחר מכן כשכוחות הביטחון הרוסיים הסתערו על בית הספר.

 

317 בני ערובה נספו בטבח שערכו המחבלים הצ'צ'נים – 186 מהם ילדים. עוד 17 מאנשי כוחות הביטחון שהשתתפו בחילוץ נספו. הניצולים סיפרו שבזמן הפשיטה של כוחות הביטחון הפעילו המחבלים מטעני חבלה שהיו עליהם.

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)
 

 (צילום: EPA) (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

החקירה הרוסית שנפתחה אחרי הטבח הופסקה לפני כמה שנים, ולא הגיעה למסקנות נחרצות. יותר מ-400 קרובי הנרצחים פנו לבית המשפט האירופי לזכויות אדם כדי למחות על התנהלות הרשויות ברוסיה.

 

הניצולים וקרובי המשפחה של הנרצחים טוענים שהבכירים הרוסים, בהם הנשיא ולדימיר פוטין, כשלו בטיפול במשבר בני הערובה והתעלמו מהמידע המודיעיני שהצביע על כך שהמחבלים הצ'צ'נים מתכננים מתקפה כזו. בנוסף הם לא תגברו כראוי את האבטחה סביב בית הספר.

טקס זיכרון ב-2009 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
טקס זיכרון ב-2009(צילום: AFP)
 

בית המשפט האירופי לזכויות אדם קבע היום כי רוסיה כשלה לנקוט אמצעי זהירות שימנעו את המצור על בית הספר. בנוסף הוא מתח ביקורת על דרכי הפעולה של כוחות הביטחון בעת הפשיטה וטען שהשימוש בין השאר במטולי רימונים העלה את מניין הקורבנות.

 

"בידי הרשויות היה מידע מודיעיני משמעותי על מתקפת טרור מתוכננת באזור, שקשורה למוסד חינוכי", נכתב בפסק הדין החמור על הימים שלפני הטבח. "למרות זאת לא נעשה מספיק כדי לשבש את הפגישות של המחבלים ואת ההכנות שלהם".

 

בית המשפט הוסיף כי "לא ננקטו צעדים מספיקים למנוע מהם להגיע לבית הספר ביום המתקפה. האבטחה בבית הספר לא תוגברה ובית הספר ומקומות ציבוריים אחרים לא קיבלו התרעה על האיום".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: איי פי
חילוץ בני הערובה ב-2004
צילום: איי פי
מומלצים