שתף קטע נבחר

לזכר חללי השייטת: תיעוד מאירוע הנצחה תת-ימי

יותר מ-100 צוללים ירדו לעומק של כ-30 מטר מתחת לפני הים, לשרידיה של ספינת הטילים אח"י כידון שהוטבעה מול שבי ציון, ומשמשת אנדרטה ל-11 חיילי שייטת 13 ולרופא שנהרג איתם בלבנון

 

 

כבר יותר מ-10 שנים שמול חופי נהריה ושבי ציון, מתקיים מדי שנה ביום הזיכרון מבצע הנצחה מיוחד. יותר מ-100 צוללים ירדו היום (ב') לעומק של כ-30 מטר מתחת לפני הים, לשרידיה של ספינת הטילים אח"י כידון שהוטבעה מול שבי ציון, ומשמשת אנדרטה ל-11 לוחמי שייטת 13 ולרופא מכוח החילוץ שנהרג איתם בפעולה באנסרייה בלבנון, בספטמבר 1997.

 

שנתיים לאחר האסון הטביע חיל הים את הסטי"ל אח"י כידון במרחק של כ-3 ק"מ מחוף שבי ציון, יישוב הנמצא דרומית לנהריה שבו התגורר אחד החללים, רם לוינס ז"ל. הספינה הוטבעה בעומק של 26 מטר והפכה לאתר צלילה. על סיפונה הוצבו 12 כיסאות לזכר החללים.

אירוע ההנצחה לזכר לוחמי השייטת שנפלו בלבנון  (צילום: אורן קליין) (צילום: אורן קליין)
אירוע ההנצחה לזכר לוחמי השייטת שנפלו בלבנון (צילום: אורן קליין)
 

אירוע ההנצחה לזכר לוחמי השייטת  (צילום: שבי רוטמן) (צילום: שבי רוטמן)
אירוע ההנצחה לזכר לוחמי השייטת (צילום: שבי רוטמן)

במהלך השנים גרמו איתני הטבע להתפרקות הספינה והכיסאות התפזרו. בשנת 2008 הוקמה האנדרטה הנוכחית, סמל העטלף מבטון ועליו מסודרים הכיסאות בחצי גורן.

 

מאז, מדי שנה, מארגן מועדון הצלילה "פוצקר" בנהריה צלילות זיכרון אל האתר במהלך יום הזיכרון. ביום שלפני, יורדים אנשי המועדון לעטר את האנדרטה בדגלים וכן בשלטים המספרים בכמה מילים על כל אחד מהנופלים.

 

היום השתתפו בצלילות כ-100 צוללים, וסמוך לשעה 11:00 קיים המועדון טקס על היבשה, בו השתתפו עוד עשרות. יאיר ים, בעל המועדון, המארגן את האירוע עם רעייתו, עינת, אמר כי שימור אתר ההנצחה בסטי"ל, והצלילות אליו כל השנה ובפרט ביום הזיכרון, הם הדרך החיה ביותר לשמר את זכרם של 12 הנופלים. "אנחנו רואים את האתר הזה, שנחשב לאחד מ'אתרי הבית' של המועדון, לאורך כל עונות השנה. רואים את ההשתנות שלו מחד, עם החיים שסביבו בים. מאידך, רואים את הכיסאות ובסיס האנדרטה שנותרים ללא שינוי, כמו הנופלים שיישארו צעירים לנצח".

 

"כאנשים שהים הוא בית עבורם, חשוב לנו להנציח ולשמר את זכרם של לוחמי השייטת מתחת למים, ולהזכיר אותם מדי שנה בטקס גם מעל פני המים, וככה נמשיך לעשות עוד שנים ארוכות", אמר.

 

ברמת הגולן התקיים אחר הצהריים מרוץ לזכרם של הנופלים, בין האנדרטות הפרוסות ברחבי הרמה. את האירוע ארגנו קבוצת רצי הרמה והמתנ"ס המקומי, בתפר שבין יום הזיכרון ליום העצמאות. "מצאנו דרך להנציח את יקירינו שלחמו על האדמה עליה אנחנו רצים מדי שבוע", אמרו המארגנים. באירוע השתתפו כ-250 רצים. לאורך המסלול, בן 8 קילומטרים לאורך ציר 98 (דרך המפלים), עצרו הרצים במספר אנדרטאות ושמעו את סיפורי הקרבות במקום.

 

מרוץ לזכר הנופלים ברמת הגולן (צילום: עמיחי זליגר) (צילום: עמיחי זליגר)
מרוץ לזכר הנופלים ברמת הגולן(צילום: עמיחי זליגר)

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אורן קליין
אירוע הנצחה תת-ימי
צילום: אורן קליין
מומלצים