בית הדין לעבודה מנע את השביתה ב"דן באר שבע"
למרות איומי ההסתדרות, בית המשפט הוציא צו מניעה זמני לשביתת נהגי החברה בדרום. נציגי החברה הודיעו כי המו"מ בעניין ההסכם הקיבוצי הגיע למבוי סתום. בהנהלת החברה הבהירו: "הודעת ועד העובדים במהלך יום הזיכרון הייתה צעד לא רגיש"
בית הדין לעבודה הורה הלילה (יום ד') על צו מניעה זמני לשביתת הנהגים של חברת האוטובוסים "דן באר שבע", חברת הבת של "דן", שאיימו לפתוח בשביתה. אמש הזהירה ההסתדרות מפני השביתה לאחר שנציגי הצדדים לא הגיעו להבנות בשיחות המשא ומתן על הסכם קיבוצי לנהגים.
אמש מסר מאיר בביוף, מנהל מרחב דרום בהסתדרות: "אנחנו מערב החג במצב של הידרדרות. הצבנו אולטימטום - אם עד חצות לא מתקדמים, ממחר הנהגים ישבתו. ניסיתי להניא אותם, אני יודע כמה זה קשה לתושבים, אבל ההנהלה לא הסכימה לשבת לדיון היום בלילה כדי להגיע להסכמות".
בביוף הוסיף ואמר: "מנענו שביתה לפני שלושה חודשים, היו ישיבות מול ההנהלה, אבל בשורה התחתונה אין הסכמות ובמיוחד לא בעניין הכלכלי. אנחנו דורשים שבמסגרת ההסכם הקיבוצי יועלה השכר לשעה, קרן ההשתלמות, פנסיה, מענקים, מתנות לחג, נופשים - וכל מה שמקובל במקומות עבודה מאוגדים".
תנאי ההעסקה של נהגי האוטובוסים נידונו השנה בוועדת המשנה לתחבורה ציבורית בראשות ח"כ דב חנין. לדברי נציגים ממשרדי הממשלה, חסרים היום בענף אלפי נהגים והחברות מתקשות לגייסם בשל תנאי העבודה הקשים. החברות מצדן מתמודדות במכרזים על הפעלת תחבורה ציבורית, ולדבריהן שיפור התנאים יפגע ביכולת שלהם לנצח במכרזים הדורשים התייעלות כלכלית.
השכר לנהגים עומד היום על 39 שקלים לשעה. לנהגים רבים אין מקום לעשות צרכים בתחנות הקצה, ומוטלים עליהם קנסות אישיים כבדים. נהג שעובד בחברה שלא זכתה במכרז יוכל לעבור לחברה הזוכה, אך יאלץ לוותר על תנאיו ולהתחיל כעובד חדש. גם הכשרת נהגים אורכת כמה חודשים ובמשרד התחבורה טרם הצליחו לצמצם את זמני ההכשרה.
מחברת "דן באר שבע" נמסר הערב: "נציגי ועד העובדים הודיעו אתמול (יום הזכרון) להנהלת החברה, באמצעות ההסתדרות כי החל מהיום יפתחו בשביתה, על רקע הפערים במו"מ על הסכם קיבוצי לנהגים. המו"מ מתנהל בין ההנהלה לוועד העובדים מזה ארבעה חודשים, ומושקעים בו מאמצים ומשאבים רבים, כשלמול עיני ההנהלה עומדת המטרה לחתום על הסכם שייטיב ככל הניתן את תנאי העסקת העובדים".
עוד נמסר מהחברה כי "הודעת ועד העובדים במהלך יום הזכרון הייתה צעד לא רגיש. מעבר לכך, דרישות ועד העובדים חורגות באופן לא סביר מתנאי ההעסקה המקובלים בענף התחבורה הציבורית, והיענות מלאה להן עתידה לסכן את עתידה הכלכלי של החברה. לאור זאת, הנהלת החברה מתנגדת לשביתה ופועלת למניעתה, בין היתר באמצעות פניה למשרד הכלכלה בבקשה להמשיך במו"מ בתיווכו".
גיל יעקב, מנכ"ל ארגון 15 דקות שפועל לשיפור התחבורה הציבורית בישראל, מסר: "השביתה בבאר שבע פוגעת קודם כל בנוסעים ותמנע מהציבור שתלוי בשירותי תחבורה ציבורית אפשרות להגיע לעבודה או לקבל שירותים חיוניים, ללא אלטרנטיבה. אנחנו מצפים מראש עיריית באר שבע רוביק דנילוביץ ומשר התחבורה ישראל כץ להתערב מיידית במצב ולמנוע פגיעה בציבור, הן במתן שירות חלופי בזמן השביתה והן בסיום המשבר.
"הגיע הזמן ששר התחבורה וראש העיר יובילו למצב שבו כולם נהנים מתנאי שירות מיטביים, הן הנהגים והן הנוסעים, שמשלמים את מחיר ההזנחה בענף התחבורה הציבורית. ניתן להגיע לפתרונות מול חברת דן בדרום גם בלי לפגוע בציבור ולהשתמש בו כבן ערובה בידי יו"ר ההסתדרות שמנסה להגיע להישגים על חשבון הנוסעים".