שתף קטע נבחר

שערורייה בצבא גרמניה: התחזה לסורי וקיבל מקלט

פעיל ימין, קצין בצבא גרמניה שכלל אינו דובר ערבית, התחזה לסוחר פירות מדמשק, גרם לרשויות ההגירה להאמין שהוא פליט - וקיבל מקלט וקצבה חודשית אף שהוא גרמני לכל דבר ועניין. בינתיים תכנן פיגועים נגד תומכי המהגרים, בהם הנשיא לשעבר. עימות חריף בין שרת ההגנה לראשי הצבא

פרשה מוזרה שבמרכזה עומד חייל גזען שתכנן מתקפת טרור והתחזה לפליט סורי, וכמה פרשות אחרות שעניינן התעללות והשפלות בין חיילים, הציתו בימים האחרונים מלחמת מילים בין שרת ההגנה של גרמניה לבין הצבא הגרמני. זו מלחמה פוליטית מסוכנת עבור השרה אורסולה פון דר ליין, האישה הראשונה הממלאת את התפקיד הזה ומי שמוזכרת כיורשת האפשרית של הקנצלרית אנגלה מרקל.

שרת ההגנה פון דר ליין עם חיילים גרמנים. רבים פגועים מדבריה (צילום: AFP) (צילום: AFP)
שרת ההגנה פון דר ליין עם חיילים גרמנים. רבים פגועים מדבריה(צילום: AFP)

פון דר ליין, אם לשבעה, מתחה לאחרונה ביקורת קשה על "בעיות ההנהגה והגישה" של צבא גרמניה וציינה במיוחד את פרשת החייל ואת שערוריות התקיפות המיניות והבריונות בצבא. מנגד, בכירים בצבא תוקפים אותה וטוענים כי היא משחירה את שמם ופוטרת את עצמה מאחריות, אף שהיא מכהנת בתפקיד זה כבר יותר משלוש שנים.

בכניסה למשרד ההגנה בברלין, היום (צילום: EPA) (צילום: EPA)
בכניסה למשרד ההגנה בברלין, היום(צילום: EPA)

המשבר המסלים בין הצדדים החל בשבוע שעבר, כשפרנקו אלברכט, קצין בן 28 מבסיס בגבול צרפת-גרמניה, ליד שטרסבורג, נעצר. משטרת אוסטריה תפסה אותו עם אקדח טעון בנמל התעופה בווינה בפברואר, והודיעה על כך לשלטונות גרמניה. מאותו הרגע הם שמו עליו עין. בחקירה שנערכה התברר כי כשגל הפליטים האדיר שטף את גרמניה בשנת 2015 יצר לעצמו אלברכט זהות מזויפת: הוא טען כי הוא אזרח סורי, סוחר פירות מדמשק, וכי שמו "דיוויד בנימין". אף שהוא גרמני ואינו דובר ערבית כלל הוא הצליח לקבל "מקלט מדיני", מקום במקלט לפליטים וקצבה חודשית מהמדינה.

פון דר ליין עם חיילים גרמנים ובריטים במאלי. "נאיר פינות אפלות" (צילום: EPA) (צילום: EPA)
פון דר ליין עם חיילים גרמנים ובריטים במאלי. "נאיר פינות אפלות"(צילום: EPA)

התביעה בגרמניה טוענת כי לאלברכט יש עמדות ימין קיצוני וכי היה לו שותף אחד לפחות. היא טוענת כי הוא תכנן לבצע פיגוע טרור כדי לפגוע בתדמיתם של אזרחים זרים בגרמניה. לפי התקשורת הגרמנית היו לו "רשימות חיסול" ובהן שמותיהם של פוליטיקאים בכירים, בכלל זה נשיא גרמניה לשעבר יואכים גאוק, שרים גרמנים מהשמאל וחברי פרלמנט ממתנגדי הפשיסטים.

 

אחר כך נודע עוד כי הקצין הביע עמדות קיצוניות בעבודה אקדמית שהגיש ב-2014. הוא כתב שם בין השאר על כך שהציוויליזציה המערבית תושמד באמצעות ההגירה ושההגירה גורמת ל"רצח עם" במערב אירופה. השרה פון דר ליין טענה כי הממונים על הקצין העלימו עין ממעשיו. אתמול היא ביקרה בבסיס שלו וגינתה בזעם את הטיפול בפרשה. היא הדגישה כי לצבא הנאצי של גרמניה במלחמת העולם השנייה "אין דבר וחצי דבר עם צבא גרמניה הנוכחי".

מוזכרת כיורשת. פון דר ליין עם הקנצלרית מרקל (צילום: gettyimages) (צילום: gettyimages)
מוזכרת כיורשת. פון דר ליין עם הקנצלרית מרקל(צילום: gettyimages)

שרת ההגנה הביעה כעס גם על שערוריות מין בצבא שבמרכזן היו טקסי חניכה משפילים וסדיסטיים ואירועים שבהם אולצו חיילות לבצע ריקוד על עמוד. היום נועדה לה ישיבת חירום עם 100 קצינים בכירים. היא הבטיחה "להאיר את הפינות האפלות" בצבא גרמניה והזהירה: "זה יהיה קשה, זה יהיה כואב, זה לא יהיה יפה". ייתכנו עוד הפתעות לא נעימות – המודיעין הגרמני חוקר 280 מקרים שבמרכזם חיילים בצבא גרמניה שהם אנשי ימין קיצוני.

 

פון דר ליין כבר צלחה במהלך השנים כמה שערוריות ושרדה בתפקיד שרת ההגנה – הנחשב לתפקיד קשה במיוחד. רוב הפרשות האלה נגעו לבעיות ציוד כמו מטוסי תובלה ההולכים ומתיישנים ורובים שאינם יורים ישר. דבריה של פון דר ליין פגעו בחיילים רבים שמרגישים גם כך לא מוערכים מספיק, בהם כאלה הנמצאים במשימות מעבר לים, מאפגניסטן ועד למאלי. שרת ההגנה מיהרה להדגיש שרוב החיילים עושים עבודה נהדרת.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: EPA
"בעיות הנהגה וגישה". פון דר ליין נגד הצבא
צילום: EPA
מומלצים