שתף קטע נבחר

טראמפ מכין את הקרקע: "עסקת מיליארדים עם סעודיה"

הנשיא האמריקני הכריז כי יפתח את מסעו המדיני הראשון מחוץ לארה"ב בסעודיה. גורמים אמריקנים אמרו לרויטרס כי מתקיימים מגעים לעסקת ענק, שבמסגרתה תמכור ארה"ב לסעודיה מערכות הגנה מתקדמות, ראשי נפץ חודרי בונקרים וספינות בשווי עשרות מיליארדי דולרים

 

עוד לפני שימריא לנסיעת העבודה הראשונה, דונלד טראמפ כבר עובד על העסקה הבאה שלו: גורמים אמריקנים אמרו לסוכנות הידיעות רויטרס כי בין ארה"ב לסעודיה מתקיימים מגעים בנוגע לעסקת ענק, שבמסגרתה תרכוש סעודיה מארה"ב מערכות הגנה מתקדמות בשווי עשרות מיליארדי דולרים.

 

סעודיה תהיה התחנה הראשונה בנסיעה הראשונה של טראמפ כנשיא מחוץ לאדמת ארה"ב כפי שהכריז שלשום. אחרי סעודיה יגיע טראמפ לישראל לביקור של יממה. הגורמים ציינו כי העסקה הנרקמת עם הממלכה מעידה על רצון של טראמפ להשיב את היחסים למסלולם לאחר תקופת אובמה, אז כעסו בסעודיה על הסכם הגרעין שחתם הנשיא האמריקני הקודם עם איראן.

בקרוב בסעודיה? מערכת הטילים THAAD (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
בקרוב בסעודיה? מערכת הטילים THAAD(צילום: רויטרס)
 

ארה"ב הייתה מאז ומעולם ספקית הנשק העיקרית של סעודיה ודאגה לה למטוסי קרב מסוג F-15 ולמערכות מתקדמות בשווי עשרות מיליארדי דולרים. לטענת הגורמים, העסקה תכלול מכירה אמריקנית לסעודיה של מערכת ליירוט טילים בליסטיים (THAAD) של לוקהיד מרטין כמו גם מערכת קשר מתקדמת וגישה ללוויינים.

 

הגורמים ציינו כי במסגרת המו"מ ישנה אפשרות שסעודיה תרכוש ארבע ספינות מלחמה בשווי כולל של 11.5 מיליארד דולר. מחלקת המדינה אישרה כבר בשנת 2015 את האפשרות שסעודיה תרכוש את הספינות, אך לא התקבל אישור רשמי בממשל.

טראמפ בפגישתו בבית הלבן עם שר ההגנה הסעודי (צילום: AFP) (צילום: AFP)
טראמפ בפגישתו בבית הלבן עם שר ההגנה הסעודי(צילום: AFP)

בין היתר טוענים הגורמים כי העסקה תכלול גם מכירה של ראשי נפץ חודרי בונקרים בשווי של יותר ממיליארד דולר ופצצות מונחות לייזר. החלק הזה בעסקה הושהה על-ידי ממשל אובמה לאחר שעלו חששות בוושינגטון על הפעולות שנוקטת סעודיה במלחמה בתימן.

 

גורם אמריקני אמר כי ככל שתכנון הנסיעה המדינית של טראמפ התקדם, כך הואץ המו"מ לעסקת הנשק. לטענת הגורם, בימים שני ושלישי התקיים מפגש בין נציגים אמריקנים וסעודים לגבי הביקור של טראמפ בממלכה וגם בנוגע לצרכים של סעודיה במלחמתה נגד הטרור.

 

שר החוץ הסעודי עאדל אל-ג'ובייר ודיפלומטים מהממלכה נפגשו אתמול בגבעת הקפיטול עם אנשי סנאט בהם בוב קורקר ובן קארדין. בפנטגון סירבו להגיב לתוכן הדברים ובבית הלבן ובמחלקת המדינה אמרו כי זו אינה המדיניות האמריקנית להגיב בנושאים כאלה טרם הסכמים רשמיים.

 

בסעודיה צפוי טראמפ להיפגש עם מנהיגים מוסלמים נוספים. "ניסו לצייר את הנשיא בצורה מסויימת בכל הנוגע ליחסו למוסלמים ולכן היה חשוב לו לפתוח את הביקור במדינה בה יש את שני המסגדים הגדולים והחשובים למוסלמים ולפתוח דיאלוג עם ההנהגה שלהם", אמר בכיר בבית הלבן.

 

בכירים בבית הלבן אמרו כי בחירת טראמפ בסעודיה כתחנה הראשונה נועדה על מנת לפתוח דף חדש עם ההנהגה המוסלמית "כדי לאחד כוחות ולהילחם יחד במוסלמים הקיצונים ובארגוני הטרור". כאמור, לאחר ביקורו בסעודיה יגיע טראמפ ב-22 במאי לישראל.

 

השאיפה של טראמפ במהלך הביקור היא להתניע את המשא ומתן בין ישראל והפלסטינים. הוא אפילו שוקל פגישה משולשת עם אבו מאזן. טראמפ יגיע לביקור בבית לחם וצפוי להיפגש שם עם אבו מאזן. לדברי הבכירים בבית הלבן, המטרה בביקור בישראל היא לקדם את תהליך השלום. "אנחנו אופטימיים וגם ריאליסטיים", אמר אחד הבכירים. "הנשיא מתכוון להשקיע הרבה זמן ומאמצים כדי לקדם את השלום. היו לו שיחות טובות עם מנהיגים באזור".


פורסם לראשונה 05/05/2017 23:04

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: EPA
טראמפ ושר ההגנה הסעודי
צילום: EPA
מומלצים