שתף קטע נבחר

הפתרון לעודפי החקלאים: צה"ל יגביר את צריכת הגזר בבסיסים

חיילים שייכנסו בימים הקרובים לחדר האוכל בבסיס עשויים לקבל שם ארוחה שהמרכיב העיקרי בה יהיה גזר. הסיבה: שר החקלאות אריאל גילה שהחקלאים נתקעו עם עשרות טונות גזר ללא ביקוש והפציר בשר הביטחון שצה"ל יגביר את צריכת הגזר

אם תכנסו בקרוב לחדרי האוכל הצבאיים, יש סיכוי גדול מאוד שבימים הקרובים תמצאו על השולחנות שלל מנות שהמרכיב העיקרי בהם הוא גזר. למהפכה הזאת במטבח אחראי שר החקלאות אורי אריאל, שגילה כי יצוא הגזר מישראל פחת והרבה עודפים נשארו במחסנים.

סלט גזר. בקרוב בבסיס הקרוב לביתכם (צילום: אפרת סיאצ'י) (צילום: אפרת סיאצ'י)
סלט גזר. בקרוב בבסיס הקרוב לביתכם(צילום: אפרת סיאצ'י)

בשבועות האחרונים התברר שהחקלאים בישראל נתקעו עם עשרות טונות של גזר ללא ביקוש, בעיקר משום שהייצוא לרוסיה היה נמוך במחצית מהתחזיות. כדי למנוע השמדה של כ־2,000 דונם שטחים של גידולי גזר החלו במשרד החקלאות לחפש מה לעשות עם כמות כל כך גדולה של הירק הכתום.

 

בתחילה פנה אריאל לארגון "לקט", שאוסף עודפי מזון ומעביר אותם לנזקקים, בהצעה שיקלטו את עודפי הגזר, אך אז התברר שמחסני הארגון כבר מלאים בירק הזה ואין ביכולתם לקלוט עוד ממנו.

מחסן לקט ישראל. גם להם יש עודף בגזרים (צילום: עומר גלד) (צילום: עומר גלד)
מחסן לקט ישראל. גם להם יש עודף בגזרים(צילום: עומר גלד)

אחר כך פנה אריאל לשר הביטחון אביגדור ליברמן ולסגן הרמטכ"ל יאיר גולן וביקש מהם להגדיל את צריכת הגזר בקרב החיילים. במכתב ששלח תחת הכותרת "הגדלת צריכה הגזר בבסיסי צה"ל", מפציר בהם אריאל "לפעול לטובת העניין ולהגדיל את צריכת הגזר בחדרי האוכל ובמחסני צה"ל כדי למנוע השמדת התוצרת ובזבוז משאבים, וכמובן למזער את נזקי החקלאים ככל שניתן".

חייל בחדר אוכל צבאי (צילום: תומריקו) (צילום: תומריקו)
חייל בחדר אוכל צבאי(צילום: תומריקו)

במכתב מציין אריאל כי בכל שנה נזרקים אלפי טונות של פירות וירקות בשל קשיים בהתאמת כמות היבולים לביקושם בפועל, ומוסיף כי "בימים אלו צפויים בישראל עודפי ייצור של גזר עקב שינויים בלתי תלויים בשוקי הייצוא של ישראל, בעיקר בשוק הרוסי, שמרבית הגזר לייצוא מופנה אליו".

 

לדברי אריאל, לתופעה זו יש "השלכות כלכליות וחברתיות ברורות של אובדן ובזבוז מזון. השמדה של פירות וירקות היא גם בזבוז של כל המשאבים שהושקעו בגידולם: מים, קרקע, דשן, אנרגיה, זמן וכוח עבודה".

 

מדי שנה מגדלים בישראל כ־280 אלף טונות של גזר ב־33 אלף מ"ר של שטחים חקלאיים. כמעט שליש מהכמות מיועדת לצריכה מקומית והשאר לייצוא. שוק הגזר הישראלי מגלגל כ־300 מיליון שקל בשנה, וכמות הצריכה לנפש עומדת על כ־10 ק"ג גזר בשנה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
גזר. הלהיט הבא במטבח הצבאי
צילום: shutterstock
מומלצים