שתף קטע נבחר

מפגינים נכים חסמו את הכניסה לירושלים

כ-50 מפגינים חסמו הערב את אזור גשר המיתרים בדרישה להעלות את הקצבאות. אחד המפגינים: "התרופה שלי מצילת חיים. אני לא יכול לשלם עליה ועלול למות". טרם סוכם המתווה להעלאת הקצבאות שיצא לדרך בעקבות הצעת החוק של ח"כ אילן גילאון להשוואת קצבאות הנכות לשכר המינימום

 

כ-50 מפגינים חסמו הערב (יום ב') לסירוגין את אזור גשר המיתרים בכניסה לירושלים, בדרישה להעלות את קצבאות הנכות ולקבל סיוע ברכישת תרופות. המשטרה אפשרה למפגינים לחסום את הצומת. בעקבות ההפגנה היו עומסי תנועה כבדים במקום ונרשמה תאונה קלה בין שני אוטובוסים, ללא נפגעים. אחרי קצת יותר משעה נפתח הכביש לתנועה לכל הכיוונים.

 

"התרופה שלי מצילת חיים. אני לא יכול לשלם עליה ועלול למות", אמר אחד הנכים בהפגנה. עופר בוחניק, מפגין נוסף, אמר הערב בכניסה לירושלים: "הממשלה שולחת אותנו למוות. יש כאן נכים שנמצאים במצב רע מאוד. את אף אחד זה לא מעניין. לא את שר האוצר ולא את שר הרווחה. הם מעדיפים שהנכים ימותו. אנשים יציתו את עצמם בצמתים וזו תהיה אחריות של ראש הממשלה".

מחאת הנכים בכניסה לירושלים ()
מחאת הנכים בכניסה לירושלים
  

קובי כהן, יו"ר מטה הפעולה של הנכים בישראל, אמר על ההפגנה הערב: "אכלנו את התרגיל הזה ב-2002. העלו את הקצבאות בפעימה ראשונה ב-300 שקל. אחר כך קיבלנו את חוק ההסדרים, הקפאת קצבאות לעשר שנים. פעם אחת לומדים לקח. אנחנו לא חוזרים על אותה טעות פעמיים". דליה אטל שהגיעה להפגין אמרה: "אמרו שיעלו את הקצבאות וזה עוד לא קרה. כל פעם דוחים את זה. אנחנו לא מוכנים שזה יהיה בפעימות. אני חיה על הלוואות. זה לא חיים. המדינה מתעמרת בנו".

 

משרד האוצר טרם סיכם את המתווה להעלאת הקצבאות, שיצא לדרך בעקבות הצעת החוק של ח"כ אילן גילאון להשוואת קצבאות הנכות לשכר המינימום. המתווה מגובש בוועדה בראשות ירון זליכה, ופרסום הדו"ח מתעכב. "אנחנו לא מקבלים את המתווה של זליכה, הוא שקרן גדול", אמר בוחניק. "מי שלא נכה לא מבין מה זה. שישבו חצי שעה על כיסא, נראה איך הם ירגישו".


 

בחודשים האחרונים מפגינים נכים בדרישה להעלות את קצבת הנכות הבסיסית בישראל, שעומדת על פחות מ-2,400 שקלים, פחות ממחצית משכר המינימום (5,000 שקל). בחודש שעבר הודיע שר האוצר משה כחלון שהנכים יקבלו תוספת של 4 מיליארד שקל בשנה, סכום שיצטרף ל-9 מיליארד שקל שניתנים כיום.

 

לפי המסתמן, הוועדה שמינה משרד האוצר תמליץ להעלות בשלב ראשון את הקצבה לגובה של כ־3,000 שקלים, ובהמשך, בכמה פעימות, להעלות אותה עד שתעמוד על כ־4,000 שקלים. כאמור, טרם הושג סיכום על המתווה.

 

יו"ר מטה הפעולה קובי כהן אמר הערב כי "מדינת ישראל תסתגר עד אשר ייתנו לנו קצבת נכות בגובה שכר מינימום. מה שאתם רואים פה זה רק הפרומו. אם נצטרך נבעיר צמיגים ונחסום כבישים בכל הארץ. גם לכחלון נגיע הביתה".

 

גם אזרחים שאינם נכים הפגינו בכניסה לירושלים. שלו שלום, סטודנט בן 25, סיפר: "עברתי כאן במקרה והחלטתי להצטרף להפגנה ולתמוך בהם. אני חושב שזה לא בסדר מה שהמדינה מעוללת להם. צריך לתת להם שכר מינימום כדי שיוכלו לחיות בכבוד ולטפל בעצמם. אני מאוד מזדהה איתם ועם מאבקם".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים