שתף קטע נבחר

דיווחים: ראש ה-FBI שמע על פיטוריו בטלוויזיה - וחשב שזו מתיחה

ג'יימס קומי היה במשרדי הבולשת בלוס אנג'לס כששמע בטלוויזיה את הדיווחים כי הנשיא טראמפ החליט לפטר אותו. בארה"ב דווח כי קומי חשב שמדובר במתיחה עד שהתקשר למשרדו כדי לוודא. בוושינגטון תגובות זועמות בקרב הדמוקרטים וגם הרפובליקנים: "החלטה מטרידה וטעות איומה"

 

המפוטר והמפטר. קומי וטראמפ (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
המפוטר והמפטר. קומי וטראמפ(צילום: רויטרס)

ראש ה-FBI ג'יימס קומי גילה על פיטוריו המפתיעים דרך הדיווחים ברשתות הטלוויזיה בארה"ב. כך דיווחו הלילה (ד') גורמים אמריקנים לרשת CNN בעקבות ה"פצצה" שהטיל הנשיא דונלד טראמפ כשהחליט להדיח את ראש הבולשת הפדרלית, שניהל את חקירת הקשרים בין מטה הנשיא לרוסיה במהלך הבחירות.

 

קומי היה במשרדי הבולשת בלוס אנג'לס ודיבר עם העובדים כשהדיווחים החלו להגיע. לטענת אחד הגורמים, קומי התבדח כדי שהאווירה תהיה נעימה ואז התקשר למשרדו כדי לקבל את האישור כי אכן נשלח לו מכתב פיטורין. דיווחים אחרים בארה"ב גרסו כי קומי חשב בתחילה שמדובר במתיחה לפני שקיבל אישור מוסמך כי הוא אכן פוטר.

 

התגובות למהלך לא איחרו לבוא. דמוקרטים רבים וגם לא מעט רפובליקנים הגיבו בכעס להחלטת טראמפ לפטר את ראש ה-FBI. "הנשיא התקשר אליי והודיע לי כי הוא מפטר את קומי. אמרתי לו: 'עם כל הכבוד, אתה עושה טעות איומה'", הצהיר מנהיג המיעוט הדמוקרטי בסנאט צ'אק שומר במסיבת עיתונאים.

 

"השאלה הראשונה שהממשל יצטרך לענות עליה היא 'מדוע עכשיו'? אם לממשל היו התנגדויות לדרכים שנקט קומי בניהול חקירת קלינטון, הממשל היה יכול להגיש אותם ברגע שהנשיא נכנס לתפקידו. אבל לא פיטרו את קומי. אז למה דווקא היום?", הוסיף שומר.

 

מנהיג המיעוט הדמוקרטי נתן את דעתו למניע של טראמפ לפיטורין: "אנחנו יודעים שבית הנבחרים חוקר את המעורבות הרוסית בבחירות שהעניקו רוח גבית לקמפיין טראמפ. אנחנו יודעים שהסנאט חוקר. אנחנו יודעים שה-FBI חוקר אם הקמפיין של טראמפ שיתף פעולה עם הרוסים. זו האשמה מאוד חמורה. האם החקירות הללו היו קרובות מדי לחשיפת האמת עבור הנשיא?".

 

הנשיא טראמפ לא נשאר חייב לדברים ששמע משומר. "צ'אק שומר הבכיין אמר רק לאחרונה: 'אין לי אמון בו (ג'יימס קומי)'. ועכשיו הוא מדבר בכעס גדול", צייץ טראמפ בחשבון הטוויטר שלו.

טראמפ מגיב לשומר בדרכו שלו ()
טראמפ מגיב לשומר בדרכו שלו

מכתב הפיטורין ששיגר טראמפ לראש ה-FBI ()
מכתב הפיטורין ששיגר טראמפ לראש ה-FBI

 

היועצת של טראמפ, קליאן קונווי, הסבירה בראיונות לתקשורת האמריקנית את המהלך של טראמפ: "הנשיא צריך לתת אמון בראש ה-FBI ואין לו אמון בו יותר. לכן הוא פוטר", טענה קונווי. הנשיא קיבל את המלצתם של התובע הכללי וסגנו לפיה נדרשת 'רוח חדשה' ב-FBI".

 

כעס דו-מפלגתי

מלבד שומר, גם הסנאטורים הדמוקרטים בוב קייסי ופטריק לייהי תקפו את החלטת טראמפ וכינו אותה "ניקסוניין" על שם הנשיא לשעבר ריצ'רד ניקסון, שהתפטר בעקבות פרשת ווטרגייט. מנהיגת המיעוט הדמוקרטי בבית הנבחרים ננסי פלוסי אמרה: "ההחלטה העלתה באוב את הרוחות של כמה מההפרות הבוטות ביותר על-ידי ממשל. אני קוראת לחקירה עצמאית ודו-מפלגתית של קשרי טראמפ עם רוסיה".

 

לא רק הדמוקרטים מחו על ההחלטה. "אני מוטרד מאוד מההחלטה, מהתזמון ומהסיבה לפיטורי קומי", הבהיר הסנאטור הרפובליקני ריצ'רד באר, שמוביל את ועדת החקירה בסנאט בנוגע למעורבות רוסיה בבחירות. "הפיטורים של קומי רק מסבכים חקירה סבוכה גם ככה".

"לנשיא יש זכות חוקית לפטר, אבל אני מאוכזב". הסנאטור מקיין (צילום: AP) (צילום: AP)
"לנשיא יש זכות חוקית לפטר, אבל אני מאוכזב". הסנאטור מקיין(צילום: AP)

גם הסנאטור ג'ון מקיין הביע צער על החלטת טראמפ: "לנשיא יש זכות חוקית לפטר את ראש ה-FBI, אבל אני מאוכזב בכל זאת מההחלטה. אני מפציר בקונגרס לקבל את בקשתי ולהקים ועדת חקירה מיוחדת להתערבות הרוסית בבחירות".

 

בין מתנגדיו של קומי הייתה גם הילרי קלינטון, שהפסידה בבחירות לטראמפ. היא האשימה את קומי אחרי הבחירות וטענה כי החלטתו לפתוח מחדש בחקירה של פרשת המיילים הייתה אחת הסיבות להפסד שלה לטראמפ בנובמבר האחרון. "זה גרם לאנשים שרצו להצביע עבורי לשנות את דעתם", אמרה קלינטון בראיון לרשת CNN לאחרונה.

 

אחרי ההודעה המפתיעה של טראמפ האשים בכיר לשעבר במטה הבחירות של קלינטון את הנשיא האמריקני בטיוח חקירת המעורבות הרוסית בבחירות. "הייתי מתוסכל ומודאג מהתנהלותו של קומי בחקירת המיילים", אמר מנהל הקמפיין של קלינטון, רובי מוק. "עם זאת, טראמפ פיטר עכשיו את האיש שחקר כיצד רוסיה התערבה בבחירות שלנו. זה גם מדאיג שהתובע הכללי ג'ף סשנס, שגם נחשף בשקריו בנוגע לפגישותיו עם הרוסים, אישר את הפיטורים הללו".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
נפרדים. קומי וטראמפ
צילום: רויטרס
מומלצים