רכבת חדשה, מסילה היסטורית: החלו עבודות הקו האדום בנווה צדק
מסילת הרכבת הקלה שתעבור בשכונה הציורית בדרום תל אביב תתבסס על מסילת "תחנת מנשייה" שחיברה בין יפו ללוד בתקופה העות'מאנית בארץ ישראל. גשרי "נחושתן" ו"שלוש" יפורקו וייבנו מחדש עם הסיום המתכונן של העבודות ב-2020
חברת נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים), המבצעת את העבודות לבניית הרכבת קלה במטרופולין גוש דן, החלה היום (א') בעבודות הקו האדום של הרכבת הקלה בשכונת נווה צדק שבדרום תל אביב, שיתבססו על מסילת "תחנת מנשייה" ההיסטורית, שחיברה בין יפו ללוד בתקופה העות'מאנית. בזמן העבודות יפורקו שני הגשרים בשכונה, "נחושתן" ו"שלוש", ואלו ייבנו מחדש עם סיום העבודות המתוכננות בשנת 2020. בימים הקרובים יחולו שינויים נקודתיים בתנועה ברחוב הרצל הסמוך לשכונה, וכן החניונים על מתווה העבודות יפונו.
מתווה הקו בשכונה הדרומית, שהפכה בשנים האחרונות לאזור שוקק חיים ומלא בחנויות, מסעדות וגלריות, יעבור כאמור על בסיס מסילת הרכבת ההיסטורית שנחנכה בשנת 1892 ופעלה ברציפות עד לימי מלחמת העולם הראשונה. בתקופה המלחמה פירקו הטורקים את המסילה והשתמשו בה לסלילת מסילה באזור טול כרם. בזמן המנדט הבריטי נסללה המסילה מחדש, ושימשה לחיבור רכבת בין נמל יפו לתחנת מנשייה. בתחילה הועבר על המסילה ציוד צבאי בלבד, אך מאוחר יותר שימשה להובלת סחורה אזרחית.
עם פרוץ מלחמת העצמאות ב-1948 הייתה תחנת הרכבת בקו החזית שבין ערביי יפו ליהודי תל אביב, ומסילת הרכבת שקישרה בין תחנת מנשייה לבין תחנת הרכבת תל אביב דרום פורקה בתחילת 1950. עם הקמת צה"ל, הפך מתחם התחנה לבסיס צבאי ששימש לריכוז ולשיפוץ של נשק שלל. הבסיס ננטש בשנות ה-80 והמבנים שבו הוזנחו. בחלק הדרומי של המתחם נמצא כיום מוזיאון בתי האוסף לתולדות צה"ל המציג את תולדות אמצעי הלחימה בצבא.
על פי הודעת נת"ע, העבודות יתבצעו על מקטע של כקילומטר, לאורך התוואי של מסילת הרכבת ההיסטורית, מרחוב הרצל בתל אביב ועד סמוך למתחם התחנה. המקטע מחולק לשני חלקים; מפיר הרצל ועד רחוב פינס (קטע A1), בביצוע חברת CRTG הסינית, ומרחוב פינס ועד פורטל אליפלט (קטע A2), בביצוע חברת מנרב.
הפרויקט כולל בין היתר העתקת תשתיות חשמל, מים ותקשורת, התארגנות לשיגור שתי מכונות TBM לחפירת מנהרות לכיוון מזרח, הקמת הפורטל ובו תחנת אליפלט שתהיה משוקעת ופתוחה לשמיים, וכן הקמת מנהרה לרכבת הקלה בשיטת Cut & Cover – שבמסגרתה מתבצעות העבודות מתחת לקרקע באופן שעדיין מאפשר תפקוד רגיל מעל הקרקע.
בפיר שברחוב הרצל כבר מתארגנים להרכיב את מכונות ה-TBM שייצאו לכיוון תחנת קרליבך, והשבוע יוקם מעל רחוב הרצל מסוע לפינוי עודפי העפר. המשך המנהרה לכיוון מערב, באורך של כ-650 מטרים ובעומק של 20-10 מטרים, יבוצע בשיטה אחרת, מכיוון שמדובר במעבר צר יחסית: קדיחת קירות סלאריים וחפירה לריקון ה"קופסה" וכיסוי – בדומה לטכניקת הבנייה של התחנות התת-קרקעיות. מעל המנהרה תוקם גינה ירוקה. בקצה המנהרה תוקם תחנת אליפלט שאורכה כ-200 מטרים וכן פורטל שדרכו יוצאת הרכבת אל מפלס הקרקע לקראת המשך דרכה ליפו ולבת ים.