האוטובוסים נשלחו למירון, בשאר המקומות - איחורים ושיבושים בתחבורה הציבורית
משרד התחבורה ביקש מחברות התחבורה הציבורית להקצות אוטובוסים לטובת ההילולה במירון. התוצאה: ביתר האזורים בארץ נרשמו איחורים וצפיפות כבדה. נוסע שחיכה זמן רב בתחנה: "במוקד אמרו שבגלל ל"ג בעומר שינו את התדירות מפעם בחצי שעה לפעם בשעה"
רז חיכה בשעה 5:30 בבוקר לאוטובוס מאשדוד לתל אביב שלא הגיע, סתיו חיכה לאוטובוס מתל אביב לאשדוד ב-8:00 שלא הגיע, אסף חיכה זמן רב לאוטובוס מנתניה לתל אביב, עד שקיבל הסבר ממוקד "נתיב אקספרס" ש"בגלל ל"ג בעומר שינו את התדירות מפעם בחצי שעה לפעם בשעה". ההחלטה של משרד התחבורה להסתייע באוטובוסים של מפעילות התחבורה הציבורית לצורך ההסעות להילולה במירון גרמה לשיבושים, עיכובים ולצפיפות כבדה באוטובוסים במקומות רבים בארץ.
חברת דן בדרום הודיעה ללקוחותיה על "שינויים צפויים בלוחות הזמנים". מעבר לביטול קווי התלמידים, הורדה תדירות הקווים בין אשקלון לקריית גת, בין אשקלון לבאר שבע, בין נתיבות לבאר שבע, בין אופקים לבאר שבע וכן בקווים עירוניים בשדרות ובנתיבות. בחברה ציינו שבכל הארץ קיבלו הנחיות "מעכשיו לעכשיו" לבטל ולצמצם נסיעות לטובת הסטת אוטובוסים למירון.
חברת ש.א.מ הפועלת בנצרת ובנצרת עילית כתבה באתר שלה ש"בהתאם להנחיית משרד התחבורה יהיה צמצום בקווי התחבורה הציבורית של חברת ש.א.מ בנצרת ובנצרת עילית ביום ראשון". גם חברת אפיקים הודיעה כי "ביום ראשון, ל"ג בעומר יחולו שינויים בלוחות הזמנים בכל קווי השרות ברחבי הארץ".
בחברת דן הודו ש-30 אוטובוסים עירוניים של החברה נמצאים במירון ובחברת התחבורה הגדולה "אגד" סירבו להתייחס לנושא, על אף שתלונות שהגיעו ל-ynet מתייחסות לקווים הבינעירוניים של החברה הבוקר ובראשן לקו שבין תל אביב לירושלים. "יש תורים אדירים בדרך לירושלים", סיפר תומר אלדובי שניסה לעשות דרכו ממסוף ארלוזרוב בתל אביב הבוקר, "ימי ראשון גם ככה ידועים כעמוסים במיוחד ודווקא הפעם היה להם תירוץ - הסדרן אמר שזה בעקבות האירועים במירון".
האוטובוסים לא הגיעו
במוקד התלונות של ארגון צרכני התחבורה הציבורית "15 דקות" התקבלו תלונות רבות. רז חיכה בשעה 5:30 בבוקר לאוטובוס של חברת אפיקים 321 מאשדוד לתל אביב שלא הגיע. אלכסנדר המתין בנתניה לקווים 600 ו-605 אבל האוטובוס פסח על התחנה שהייתה מלאה בנוסעים: "הקווים לא מגיעים בזמן לתחנות וכתוצאה מכך הוא התמלא בשתי התחנות הראשונות ופשוט המשיך לנסוע, זה בלתי נסבל". סתיו היה צריך לעשות את הכיוון ההפוך בקו 608: "הגעתי ב-7:50 לתחנה והאוטובוס היה צריך להגיע בשעה 8:00 אבל הוא לא הגיע והקו שלאחר מכן הגיע רק ב-8:45, אני משתמש באפליקציית MOOVIT והפעם הם היו פשוט לא אמינים. חיכיתי חמישים דקות עד שהגיע האוטובוס ובקושי היה בו מקום לעמוד".
אסף בניסטי חיכה כמדי בוקר בתחנת האוטובוס בנתניה לקו לתל אביב, "בשעה 7:30 האוטובוס אמור היה לצאת מהתחנה. אחרי 20 דקות הבנתי שהאוטובוס מתעכב. צלצלתי למוקד של חברת נתיב אקספרס שמפעילה את הקו והנציגה אמרה שאין אוטובוס בקו הזה. נשמע לי מוזר כי אני נוסע בו כל יום. חצי שעה לאחר מכן התקשרתי שוב ואז הסבירה לי נציגה אחרת שבגלל ל"ג בעומר שינו את התדירות מפעם בחצי שעה לפעם בשעה, את הדרך חזרה עשיתי ברכב".
גיל יעקב, מנכ"ל ארגון "15 דקות", הסביר כי "אין ממונה ייעודי לנושא שיתכלל את ההכנות בשוטף ואין נהלים ברורים וסדורים לאירועים המוניים". לדבריו, "עד היום לא נערך דיון בשאלה העקרונית אם יש מקום לגרוע אוטובוסים מהשירות הסדיר כדי לספק ביקוש שאמורים להינתן בידי מסיעים פרטיים. איזו מין תחבורה ציבורית היא זו שבה כל המקומות מוזמנים מראש ואין מקומות לנוסעים מזדמנים. כמו כן, האוטובוסים יוצאים מלאים ולכן אין עצירה בתחנות הביניים ואין תגבור כדי לתת מענה לממתינים בתחנות אלה?".
לדבריו, לא נמסר מידע לציבור בזמן, "על משרד התחבורה לבצע בקרה מיוחדת בקווים בכל רחבי הארץ המושפעים בצורה ישירה או עקיפה מחגיגות ל"ג העומר במירון, ולפרסם את הממצאים. אנחנו קוראים לציבור החש נפגע בשל גריעה מן השירות בל"ג בעומר להתלונן למשרד התחבורה או ל'15 דקות' ולדרוש פיצוי מחברות התחבורה הציבורית".
מנכ"ל "תחבורה בדרך שלנו", איתי חיים, אמר כי "התחבורה הציבורית סובלת ממחסור של כ-3,000 נהגים בשגרה. התחבורה הציבורית אינה תחליף למסיעים הפרטיים, שנועדו לענות על צורך מהסוג הזה ומשימה כזאת שהוטלה על הרשות לתחבורה ציבורית מסיטה אותה מטיפול בשוטף. זאת במקביל להסעות התלמידים, שנכפו על המפעילים כחלק ממכרזי ההפעלה, במקום שהשלטון המקומי יקח אחריות. אנו מקווים שבעתיד, עם הקמת רשויות אזוריות ומטרופוליניות לתנועה, יעסקו אלה בצרכים המקומיים, עם מינימום פגיעה בכלל הציבור".
התנגשות עם מערך הסעת התלמידים
ביום רביעי האחרון, חודש לאחר ההכרזה על דחיית החופש, שלחה מנכ"לית משרד התחבורה קרן טרנר אייל מכתב למנכ"ל משרד החינוך שמואל אבואב ובו ביקשה, ימים בודדים לפני האירועים, לשקול בשנית את הזזת חופשת התלמידים. מנכ"לית משרד התחבורה הדגישה במכתבה כי החלטת משרד החינוך הביאה לפער של מאות אוטובוסים הנדרשים הן להסעת מאות אלפי המשתתפים הצפויים באירועי ל"ג בעומר והן לביצוע נסיעות בקווי התלמידים.
"כדי לאפשר בכל זאת הגעה של יותר מרבע מיליון אזרחים לאירוע מרכזי עבורם, תוך שמירה על ביטחונן ובטיחותן המלאים של אותן עשרות אלפי משפחות, גילינו אחריות ציבורית וכחלק מההיערכות שנקבעה, הוחלט על הקצאת האוטובוסים של מפעילי התחבורה הציבורית עבור השירות להילולה במירון, כפי שתוכנן מראש, ולא עבור השירות למוסדות חינוך", כתבה טרנר-אייל.
על אף היערכות משרד התחבורה והקצאת האוטובוסים על חשבון תלמידי בתי הספר, תועדו הבוקר במירון עומסים כבדים ודוחק בתחבורה הציבורית בדרך להר מירון. במשרד התחבורה אמרו כי "לא מדובר בבעיות במערך ההסעים אלא ביכולת של חלק מההסעות להגיע להר בשל חסימות של צירים ועומסי תנועה שנוצרו במקום בעקבות מאות אלפי המבקרים הפוקדים את מתחם קבר רבי שמעון בר יוחאי".
ד', נהג בחברת סופרבוס, סיפר כי הבלגן התחיל במוצאי שבת: "ההתנהלות במירון והסידורים לא היו טובים. עשו חשבון לא נכון ונכנסנו לפקקים איומים. בשעה 3:00 בלילה אנשים החלו לנטוש את האוטובוס וללכת על הכביש. נס מאלוהים שלא קרה אסון ומזל שאנחנו נהגים מקצועיים ואף אחד לא נדרס כי הכביש צר ואנשים פשוט הלכו על הכביש באמצע הלילה. אנשים נדחפו לתוך האוטובוסים בלי להבחין בנשים בהריון בילדים זה היה פשוט נורא". לדברי הנהג, החברה קיצצה בקווים בערי הצפון בהוראת משרד התחבורה: "אני מכיר אוטובוסים שהיו אמורים לצאת פעם ב-10 דקות ויצאו פעם בחצי שעה בתוך הערים. זאת לא החלטה שהחברה יכולה לקבל. זו הייתה הוראה ממשרד התחבורה".
במשרד התחבורה היו גם מי שהרימו גבה סביב ההחלטה להפעיל את הרכבת בנסיעה למירון בקו שעדיין לא פעיל עבור הציבור הרחב. הנסיעה שיצאה לדרך אתמול בערב מתחנת הרכבת בבית שמש לתחנת אחיהוד לוותה על ידי שר התחבורה והבטיחות בדרכים ישראל כץ. להערכת גורמים במשרד התחבורה, עלותה של הנסיעה עמדה על מאות אלפי שקלים. מהמשרד מסרו כי: "נסיעת הרכבת מבית שמש לתחנת אחיהוד היא צעד שיווקי נוסף של משרד התחבורה ורכבת ישראל שנועד לעודד את השימוש ברכבת ול"ג בעומר זאת הזדמנות טובה להציג את הפוטנציאל במעבר לנסיעה ברכבת. מדובר באמצעי שיווק הטוב ביותר לרכבת".