שתף קטע נבחר

מיילים, טלפונים ומפגשים. 18 שיחות סודיות בין אנשי טראמפ והרוסים

גורמי ממשל אמריקניים סיפרו לסוכנות רויטרס שאנשי הקמפיין של הנשיא ניהלו קשרים עם אנשי ממשל רוסיים במהלך ואחרי הבחירות לנשיאות ארה"ב. שגריר רוסיה בוושינגטון, שרק באחרונה נפגש בבית הלבן עם טראמפ, נפגש עם היועץ לביטחון לאומי ודן עמו בהקמת ערוץ חשאי בין טראמפ לפוטין שיעקוף את המועצה לביטחון לאומי. טראמפ: "לקלינטון ולאובמה לא מינו תובע מיוחד!"

היועץ לביטחון לאומי שהתפטר מתפקידו בעקבות חשיפת קשריו עם רוסיה. פלין לצד פוטין (ארכיון) ()
היועץ לביטחון לאומי שהתפטר מתפקידו בעקבות חשיפת קשריו עם רוסיה. פלין לצד פוטין (ארכיון)

 

פרשת הקשר בין אנשי הנשיא האמריקני לבין מוסקבה הולכת ומסתעפת: היועץ לביטחון לאומי לשעבר, מייקל פלין, ויועצים אחרים בקמפיין הבחירות של דונלד טראמפ ניהלו קשרים עם גורמי ממשל רוסיים ואישים אחרים בקרמלין באמצעות לפחות 18 שיחות טלפון ומיילים סודיים בשבעת החודשים האחרונים של מערכת הבחירות לנשיאות ארצות הברית - וגם אחרי הבחירות. כך חושפת היום (יום ה') סוכנות הידיעות רויטרס מפי גורמי ממשל אמריקניים שמעורבים בחקירת הקשר בין אנשי טראמפ לבין רוסיה.

 

עוד חדשות מעניינות מהעולם בדף הפייסבוק של דסק החוץ

 

בין המגעים שנחקרים כעת על ידי הרשויות האמריקניות יש שש שיחות טלפון בין שגריר רוסיה בוושינגטון, סרגיי קיסליאק שנפגש רק בשבוע שעבר עם טראמפ בבית הלבן ביחד עם שר החוץ של ארצו סרגיי לברוב, לבין אנשי טראמפ, בהם פלין.

 

השגריר הרוסי סרגיי קיסליאק ניהל שיחות עם היועץ לביטחון לאומי של טראמפ פלין. בתצלום: בשבוע שעבר בבית הלבן עם הנשיא האמריקני ושר החוץ הרוסי לברוב (צילום: EPA) (צילום: EPA)
השגריר הרוסי סרגיי קיסליאק ניהל שיחות עם היועץ לביטחון לאומי של טראמפ פלין. בתצלום: בשבוע שעבר בבית הלבן עם הנשיא האמריקני ושר החוץ הרוסי לברוב(צילום: EPA)

השיחות בין פלין לבין השגריר הרוסי הלכו ותפסו תאוצה לאחר הבחירות לנשיאות ארה"ב ב-8 בנובמבר, כשהשניים דנו בהקמת ערוץ תקשורת בין טראמפ לבין עמיתו הרוסי ולדימיר פוטין שיעקוף את אנשי המועצה לביטחון לאומי של נשיא ארה"ב. גם פוטין וגם טראמפ, לפי גורמי ממשל אמריקניים ששוחחו עם רויטרס, ראו באנשי המועצה לביטחון לאומי גורמים שעשויים להתנגד לשיפור היחסים בין שתי המדינות.

בינואר 2017 הכחיש הבית הלבן בראשות טראמפ שניהל קשרים עם גורמי ממשל רוסיים במהלך הבחירות לנשיאות ארה"ב. אלא שמאז אישרו יועצים בבית הלבן ויועצים בקמפיין של טראמפ שאכן התנהלו ארבעה מפגשים בין יועצי טראמפ לבין השגריר הרוסי קיסליאק בתקופה המדוברת.

 

גובר הלחץ על ממשל טראמפ למסור את כל המידע שבידיו

הגורמים ששוחחו עם סוכנות הידיעות רויטרס אמרו שלא ראו עדות לפעולה לא חוקית או קנוניה בין אנשי קמפיין טראמפ לבין רוסיה בשיחות הסודיות שנחשפו בין הצדדים עד כה. עם זאת, חשיפת השיחות עשויה להגביר את הלחץ על טראמפ ועוזריו לספק ל-FBI ולקונגרס פירוט מלא של מערכת היחסים שניהלו עם גורמי ממשל רוסיים ואנשים שקשורים לקרמלין במהלך ולאחר הבחירות לנשיאות.

 

הבית הלבן לא הגיב לדיווח בסוכנות הידיעות רויטרס, ועורכו של פלין סירב למסור תגובה בנושא. במוסקבה, גורם במשרד החוץ הרוסי סירב להגיב והפנה את סוכנות הידיעות לדבר עם אנשי ממשל טראמפ. דובר שגרירות רוסיה בוושינגטון מסר תגובה נפרדת: "איננו מתייחסים לקשרים היומיומיים שלנו עם בני שיח מקומיים".

 

התובע המיוחד שמונה לחקור את הקשר בין אנשי טראמפ לרוסיה. רוברט מולר (מימין) עם האיש שהחליפו בראשות ה-FBI ופוטר על ידי טראמפ, ג'יימס קומי (צילום: APF) (צילום: APF)
התובע המיוחד שמונה לחקור את הקשר בין אנשי טראמפ לרוסיה. רוברט מולר (מימין) עם האיש שהחליפו בראשות ה-FBI ופוטר על ידי טראמפ, ג'יימס קומי(צילום: APF)

18 שיחות הטלפון והתכתובות האלקטרוניות התרחשו בין אפריל לנובמבר 2016, תקופה שבמהלכה האקרים שלטענת המודיעין האמריקני פעלו מטעם הקרמלין להשפיע על ההצבעה בבחירות בארה"ב לטובת טראמפ ונגד יריבתו, מזכירת המדינה לשעבר הילרי קלינטון.

 

דנו בשיקום יחסי ארה"ב-רוסיה ושת"פ במלחמה בדאעש

השיחות בין הצדדים דנו בשיקום היחסים הכלכליים בין רוסיה לבין ארה"ב, שנפגעו מאז שממשלו של ברק אובמה הטיל על מוסקבה סנקציות. עוד דנו הצדדים בשיתוף פעולה במלחמה ב"מדינה האיסלאמית" (דאעש) בסוריה ובבלימת סין ההולכת ומתחזקת.

 

חברי סנאט וחברים בוועדות המודיעין של בית הנבחרים האמריקני פנו ל-CIA ולסוכנות לביטחון לאומי (NSA) וביקשו לראות תמלילים ומסמכים אחרים שקשורים לחקירת קשרי רוסיה ומקורבים לפוטין עם אנשי הנשיא טראמפ. כך סיפרו לרויטרס אנשים שמעורים בחקירות שמתנהלות בנושא.

 

בנוסף לשש שיחות הטלפון שבהן היה מעורב השגריר הרוסי קיסליאק, היו 12 שיחות טלפון, מיילים והודעות טקסט אחרים בין גורמי ממשל רוסיים או אנשים שמוגדרים מקורבים לפוטין לבין יועצים בקמפיין הבחירות של טראמפ.

 

ויקטור מדבדבצ'וק, אוליגרך ופוליטיקאי אוקראיני, הוא בין האנשים שניהלו קשרים עם אנשי טראמפ, אולם לא ברור במי מהם מדובר. בין הנושאים שנידונו לשיחה בינו לבין אנשי הנשיא היה שיתוף הפעולה בין רוסיה לבין ארה"ב. ומה הקשר שלו לנשיא רוסיה? ובכן, פוטין הוא הסנדק של הבת של מדבדבצ'וק. במייל ששלח לרויטרס הכחיש האוקראיני שניהל כל קשר עם מטה הבחירות של טראמפ. "אני לא מכיר אף אחד מאנשיו הקרובים של דונלד טראמפ, ולכן שיחה כזו לא הייתה יכולה להתקיים", הוא כתב.

 

אנשים שהיו מעורבים בעבר במערכות בחירות בארה"ב אמר ששיחות עם גורמי ממשל זרים במהלך קמפיין אינן דבר חריג, אולם לדבריהם המספר הגדול של מגעים בין אנשי טראמפ לבין גורמים רוסיים ואנשים שמקורבים לפוטין היה יוצא דופן. "נדיר שמקיימים כל כך הרבה שיחות טלון לגורמים זרים, בייחוד למדינה שאנחנו מחשיבים אותה כיריבה או כמעצמה עוינת", אמר ריצ'רד ארמיטז', חבר המפלגה הרפובליקנית ולשעבר סגן מזכיר המדינה.

 

 

משרד המשפטים האמריקני מינה אמש ראש ה-FBI לשעבר, רוברט מולר, לתפקיד תובע מיוחד בחקירת הקשרים בין אנשי הקמפיין של טראמפ לבין רוסיה במהלך הבחירות לנשיאות וההתערבות הרוסית בבחירות. מולר כיהן כראש הבולשת הפדרלית במשך 12 שנים והיה קודמו בתפקיד של ראש ה-FBI שפוטר על ידי טראמפ, ג'יימס קומי.

 

טראמפ: "לקלינטון ואובמה לא מינו חוקר מיוחד!"

סגן התובע הכללי האמריקני, רוד רוזנשטיין, מינה את מולר לתובע מיוחד אחרי לחץ מצד אנשי המפלגה הדמוקרטית למצוא מחליף מחוץ למשרד המשפטים שיעמוד בראש החקירה, זאת לאחר פיטורי קומי שעמד בראשה. המינוי הגיע לאחר שפורסם אתמול כי קומי כתב תזכיר לפיו טראמפ ביקש ממנו לסגור את החקירה נגד יועצו לביטחון לאומי לשעבר, מייקל פלין, בפגישה בין השניים בחודש פברואר.

 

טראמפ הגיב למינוי מולר לתפקיד ואמר כי "חקירה מקיפה תאשר את מה שאנו יודעים כבר - לא היה קשר בין אנשיי לגורם זר". טראמפ הוסיף כי הוא "מצפה לכך שהעניין הזה ייגמר במהירות". עם זאת, היום כבר שינה הנשיא האמריקני את הטון וציץ בחשבון הטוויטר שלו: "עם כל המעשים הלא חוקיים שהתבצעו בקמפיין של (הילרי) קלינטון ובממשל אובמה, מעולם לא מונה חוקר מיוחד!"

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים