שתף קטע נבחר

צילום: shutterstock

סלפי ואזהרות מפגיעה בשלטון החוק בכנס עורכי הדין באילת

יוזמות חקיקה שנועדו להחליש את בית המשפט, זלזול במנהגים פרלמנטריים ושימוש בחקיקה לחיסול חשבונות פוליטיים - משתתפי כנס לשכת עורכי הדין, שננעל היום, חשפו דאגה אמיתית לעתיד שלטון החוק בישראל

בשעה שבירושלים התרגשו כולם מהנאומים של דונלד טראמפ, מהשמלות של רעייתו מלניה וכמובן מהסלפי של אורן חזן, הרחק דרומה משם, באילת, התכנסו ראשי מערכת המשפט לכנס השנתי של לשכת עורכי הדין, והביעו דאגה נוכח מה שהם מגדירים המגמות הפוליטיות המאיימות לפגוע בשלטון החוק ובמעמדו של בית המשפט העליון.

סלפי עם נדב אבוקסיס. מימין: השרה איילת שקד, רעייתו של היועמ"ש רונית מנדלבליט, היועמ"ש מנדלבליט, אבוקסיס וראש לשכת עורכי הדין אפי נוה ()
סלפי עם נדב אבוקסיס. מימין: השרה איילת שקד, רעייתו של היועמ"ש רונית מנדלבליט, היועמ"ש מנדלבליט, אבוקסיס וראש לשכת עורכי הדין אפי נוה
 

החלק הבידורי - סטנדאפ של נדב אבוקסיס ואלי ומריאנו והופעות של קרן פלס וברי סחרוף - היה קליל, משוחרר ומחויך, אולם בפאנלים המקצועיים שררה אווירה קודרת למדי. כך למשל היה בפאנל שעסק במשפט אלאור אזריה בהשתתפות הפרקליט הצבאי הראשי, תא"ל שרון אפק, ובמושב הפתיחה שעסק ביוזמות החקיקה החדשות הכוללות הצעות להגבלת זכות העמידה בבג”ץ ולהקלה באפשרות למנות מקורבים פוליטיים כיועצים משפטיים במשרדי הממשלה.

 

אמנם היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, כבר הבהיר כי אינו מסכים להצעת החוק הפרטית של ח”כ אמיר אוחנה, הקובעת שתפקיד היועץ המשפטי של משרד ממשלתי יהיה משרת אמון של השר, אבל נראה שהוא לא יתנגד ליוזמת שרת המשפטים איילת שקד למנות ועדות איתור בראשות מנכ"לי המשרדים, במקום ועדות מכרזים, ובכך למעשה להכשיר את הדרך למינויי יועצים מקורבים.

 

מי שגנב את ההצגה במושב הפתיחה של הכנס היה היועץ המשפטי של הכנסת איל ינון, ששמו מוזכר בימים אלא כמועמד רציני לכהונה עתידית בבית המשפט העליון. ינון התריע כי המשפט החוקתי בישראל משנה פניו לרעה, והסביר כי כמי שמתמודד מדי יום עם מבול הצעות חוק פרטיות שנועדו לשנות סדר עולם פוליטי, חברתי וחוקתי, ועומד לא אחת בפרץ - הוא מודאג מהפרת כללי המשחק, מהזלזול במנהגים הפרלמנטריים, ומהאופן שבו יש מי שרואה בחקיקה אמצעי לחיסול חשבונות פוליטיים. בעיקר, כך אמר, הוא מודאג מהדרך שבה “שלטון הרוב" הפך לסיסמה שבעזרתה מנסים להכשיר כל שרץ חקיקתי.

 

מול ינון התייצבה שרת המשפטים איילת שקד, הסוגרת בימים אלה שנתיים בתפקיד. שקד תקפה את "שלטון הפקידים” - היועצים המשפטיים במשרדי הממשלה והרגולטורים למיניהם - שלטענתה משתקים את יכולתם של נבחרי הציבור להוציא לפועל את המדיניות שלהם.

מימין: אריה נאור, מרים נאור, איילת שקד, אפי נוה, רונית מנדלבליט ואביחי מנדלבליט ()
מימין: אריה נאור, מרים נאור, איילת שקד, אפי נוה, רונית מנדלבליט ואביחי מנדלבליט

שרת המשפטים איילת שקד ויו"ר הלשכה, עו"ד אפי נוה ()
שרת המשפטים איילת שקד ויו"ר הלשכה, עו"ד אפי נוה

חצי ביקורת חדים במיוחד הפנתה שקד למשנה ליועץ המשפטי לממשלה לעניני ייעוץ, דינה זילבר, הנחשבת בעיני הימין ל"סדין אדום". "בשנת 2017 אנחנו רואים לא פעם כיצד פקידים מנהלים סדר יום פוליטי במסווה של ניטרליות ומקצועיות”, אמרה שקד, “ובשם ערכים אלה נאבקים לא פעם לסיכול יוזמות הממשלה, משל ישבו בספסלי האופוזיציה וביקשו לייצר אלטרנטיבה שלטונית. יש מהם אף כאלה הפונים אל הציבור על מנת לרתום אותו למאבקיהם. הם עושים את זה באמצעות תדרוך עיתונאים, הדלפות, מכתבים ולאחרונה אף בהופעות פומביות”. שקד אומנם לא הזכירה את זילבר בשמה, אך רמזה להופעתה של זילבר בחודש שעבר בהרצאה באירוע “משפטנים על הבר”.

 

"כשתוצאות מערכת הבחירות משפיעות על חיינו פחות מכפי שעושה החלטתו של מי שממונה על תחום מנהלי מסוים”, אמרה עוד שקד, “וזאת אך ורק בשל מומחיותו, אני מבינה שהכוח הפוליטי עבר מנבחרי הציבור שקיבלו ייפוי כוח מהעם, לשכבת פקידות שמעולם לא נבחרה”.

 

שקד לא הסתפקה בכך ומתחה ביקורת גם על הקוד האתי שפרסמה בתחילתה השנה נציבות שירות המדינה וקראה לשנותו: “קידום מדיניות השרים מופיע במסמך במקום ה-15 מתוך 23 ערכים, רק מעט לפני ערכים כמו עבודת צוות, שירותיות ואדיבות. זאת אומרת שקצת לפני חיוך ללקוח כדאי, לפי הקוד האתי החדש, לקדם גם את מדיניות הדרג הנבחר".

 

נוכח המתקפה הבוטה של השרה היו מי שזעו באי-נוחות בכסאותיהם. היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט אמנם הגן על שומרי הסף בנאומו, אך נמנע מלהגן על זילבר באופן אישי. מי שכן נחלץ להגנתה היה פרקליט המדינה שי ניצן, שהכריז כי הוא “גאה להיות פקיד”. “אנחנו שליחי ציבור”, אמר, “וזה ערך יסוד בחברתנו, שכן כולנו משרתי ציבור ומחויבים לכבד את החוק".

 

מנדלבליט בחר להתמקד בדבריו ביוזמות להחליש את שלטון החוק, והכריז כי הן מחייבות “חזית אחידה”. ברוח זו גם הביע התנגדותו ליוזמה למנוע מהיועמ”ש להופיע בבג”ץ בהליכים שבהם עמדתו מנוגדת לזו של הדרג המדיני.

 

ובלי חקירות ראש הממשלה אי אפשר. מנדלבליט אומנם לא הזכיר את נתניהו בשמו, אבל הבהיר כי השיקול היחיד שמנחה אותו בחקירות הוא החתירה לחקר האמת במקצועיות, באחריות וביושר, וכי קבלת ההחלטות תעשה על יסוד ממצאים עובדתיים. ”שום דבר לא יסיט אותי מהשיקול הזה”, הצהיר.

 

הכנס, שארגן יו”ר הלשכה אפי נוה, כלל לצד המושבים המקצועיים גם נופש מסובסד לכ-4,500 עורכי הדין שגדשו את מלונות העיר, את חופיה וגם את מרכזי הקניות שלה. נשיאת בית המשפט העליון מרים נאור, שזו לה שנת הכהונה האחרונה, זכתה לכבוד מלכים באירוע ולדברי הלל מפי כל המשתתפים. היא עצמה ביקשה להדוף אחת ולתמיד את הטענות - שמשמיעים בעיקר גורמים פוליטיים מהימין - על כך שנשיאי בית המשפט העליון נוהגים לקבוע את הרכבי השופטים שידונו בעתירות בעליון במטרה מתוך ניסיון להשפיע על ההכרעות. "יש שטוענים שהשיבוץ נעשה מתוך רצון להגיע לתוצאה כזו או אחרת”, הבהירה, “טענה זו היא חסרת שחר”.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מנדלבליט ונוה עם נדב אבוקסיס
מומלצים