שתף קטע נבחר

"בכירים רוסים דנו בדרכים להשפיע על טראמפ"

ה"ניו יורק טיימס" מדווח כי מרגלים אמריקנים אספו בקיץ האחרון מידע ולפיו בכירי ממשל ומודיעין רוסים שוחחו על דרכים שבהן יוכלו להשפיע על טראמפ באמצעות יועציו - פול מנפורט ומייקל פלין. המידע היה משמעותי לראשית חקירת המעורבות הרוסית בבחירות

 

 

מרגלים אמריקנים אספו בקיץ האחרון מידע ולפיו בכירים במודיעין ובממשל הרוסיים דנו בדרכים להשפיע על דונלד טראמפ, אז מועמד לנשיאות ארצות הברית, באמצעות יועציו. כך דיווח הלילה (ה') ה"ניו יורק טיימס", מפי שלושה גורמים אמריקניים רשמיים בעבר ובהווה שמעורים במידע המודיעיני.

 

לדברי אותם גורמים, הדיונים התמקדו בפול מנפורט, יו"ר קמפיין טראמפ באותם ימים, ובמייקל פלין שהיה אז יועץ של טראמפ ובהמשך שימש זמן קצר יועצו לביטחון לאומי. לשניהם היו קשרים עקיפים לגורמים רשמיים ברוסיה, והרוסים היו בטוחים שיוכלו לעשות בהם שימוש כדי לעצב את עמדתו של טראמפ לגבי רוסיה.

"הרוסים דנו בדרכים להשפיע על טראמפ". טראמפ ופוטין (צילום: AP) (צילום: AP)
"הרוסים דנו בדרכים להשפיע על טראמפ". טראמפ ופוטין(צילום: AP)

הם הוסיפו כי בקרב הרוסים היו מי שהתרברבו בהיכרותם הטובה עם פלין, ואחרים ששוחחו על מינוף קשריהם עם נשיא אוקראינה המודח ויקטור ינוקוביץ', שחי בגלות ברוסיה וטיפח בעבר קשרי עבודה עם מנפורט.

 

המידע המודיעיני היה אחד מקצוות החוט - שכללו גם מידע על תקשורת ישירה בין יועציו של טראמפ לבין פקידים רוסים - שגורמים רשמיים אמריקנים קיבלו בשנה שעברה כשהתחילו לחקור את ניסיונותיהם של הרוסים לשבש את הבחירות ואם מקורביו של טראמפ סייעו למוסקבה במאמץ זה. פרטי השיחות, שחלקן לא דווחו קודם לכן, תרמו להבנה ההולכת וגוברת בקרב הממשל האמריקני בשנה שעברה על פעילותם של הרוסים.

 

המידע שנאסף בקיץ שעבר נחשב אמין מספיק עבור סוכנויות המודיעין כדי להעבירו ל-FBI, אשר באותה עת פתח בחקירה שעדיין נמשכת. עם זאת, לא ברור אם פקידים רוסים ניסו להשפיע באופן ישיר על מנפורט ועל פלין. שניהם הכחישו כל קשר עם ממשלת רוסיה הנוגע לפעילותה לכאורה לשבש את הבחירות.

 

הבית הלבן, ה-FBI וה-CIA לא הגיבו לפרסום, וכך גם דובריהם של מנפורט ופלין.

קשרי עבודה עם נשיא אוקראינה המודח. פול מנפורט (צילום: AP) (צילום: AP)
קשרי עבודה עם נשיא אוקראינה המודח. פול מנפורט(צילום: AP)

הרוסים התרברבו בהיכרותם הטובה. מייקל פלין (צילום: EPA) (צילום: EPA)
הרוסים התרברבו בהיכרותם הטובה. מייקל פלין(צילום: EPA)

בסוף השבוע מסרו גורמים רשמיים לשעבר בממשל האמריקני לרשת CNN כי בכירים רוסים נהגו להתרברב בקשר ההדוק שטיפחו עם פלין, במטרה להשפיע על טראמפ וצוותו. הגורמים ציינו כי דברי הרוסים הדאיגו את גורמי המודיעין האמריקניים, וחלקם פעלו בכל מרצם כדי להעריך את כמות המידע הרגיש שהגיע לידיו של פלין. "הייתה כאן נורת אזהרה מהרגע הראשון, הדרך שבה בחרו הרוסים לדבר על פלין", אמר גורם רשמי לשעבר בממשל הנשיא לשעבר ברק אובמה. גורמי מודיעין אמריקניים העריכו אז כי פלין עלול ליצור בעיה לביטחון הלאומי של ארה"ב.

 

פרשת פלין התפוצצה בחודש דצמבר לאחר שהתגלה כי פלין שוחח עם השגריר הרוסי בוושינגטון סרגיי קיסלייק זמן קצר לאחר שאובמה הטיל שורת סנקציות על רוסיה. גורמים בממשל הקודם מסרו כי על פי החשד, פלין אמר לקיסלייק כי הממשל החדש יבטל את הסנקציות, ואף יראה בעין יפה אם רוסיה תוותר על תגובה דיפלומטית משלה. על פי הערכות המודיעין, בעקבות השיחה הודיע הנשיא פוטין למחרת כי ארצו לא תגיב על הסנקציות של אובמה.

 

פלין, נזכיר, נאלץ להתפטר מתפקידו פחות מחודש אחרי כניסתו לתפקיד ואחרי השבעת טראמפ לנשיא, משום שנחשף כי הסתיר מבכירי הממשל מידע על הקשרים שקיים עם בכירים בממשלת רוסיה. הוא שיקר לסגן הנשיא מייק פנס כשלא סיפר לו על פגישות שערך עם קיסלייק. הרשויות האמריקניות בוחנות גם את התשלומים בהיקף של 530 אלף דולרים שקיבל פלין מהממשלה הטורקית עבור תיווך בעסקה שנכשלה במהלך תקופת הבחירות לנשיאות ארצות הברית.

חקירת המעורבות הרוסית נמשכת. טראמפ עם שר החוץ הרוסי לברוב והשגריר קיסלייק (צילום: EPA) (צילום: EPA)
חקירת המעורבות הרוסית נמשכת. טראמפ עם שר החוץ הרוסי לברוב והשגריר קיסלייק(צילום: EPA)

הזהיר את הרוסים כבר באוגוסט. ג'ון ברנן (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
הזהיר את הרוסים כבר באוגוסט. ג'ון ברנן(צילום: רויטרס)

שלשום אמר ראש ה-CIA לשעבר, ג'ון ברנן, בשימוע מיוחד בקונגרס האמריקני כי הוא בעצמו הזהיר את ראש המודיעין הרוסי באוגוסט האחרון, בשיא הקמפיין בבחירות לנשיאות ארצות הברית, כי ההתערבות הרוסית בבחירות תוביל לנזק חמור ביחסי שתי המדינות. ברנן חשף למעשה פרטים משיחה בדרג גבוה ביותר עם ראש שירות הביטחון הפדרלי ברוסיה (FSB), שעד כה כלל לא פורסם שהתקיימה, שבה אמר: "המצביעים האמריקנים יזעמו על כל ניסיון רוסיה להתערב בבחירות".

 

"זה צריך להיות ברור לכולם שרוסיה התערבה, במצח נחושה, בתהליך הבחירות שלנו לנשיאות ב-2016, והיא עשתה זאת חרף המחאות החמורות שלנו ואזהרות מפורשות", הבהיר ברנן. הוא ציין כי עדכן בנושא בזמנו את הנשיא ברק אובמה ובכירים נוספים בממשל, וכי דן בדברים גם עם גורמים רפובליקנים וגם עם גורמים דמוקרטים באוגוסט ובספטמבר.

 

בשבוע שעבר דיווח ה"ניו יורק טיימס" כי בפגישה שקיים טראמפ עם בכירים רוסים - בהם שר החוץ הרוסי ושגריר רוסיה בוושינגטון - החודש בבית הלבן, אמר להם הנשיא כי הדחתו של ראש ה-FBI ג'יימס קומי הסירה ממנו "לחץ גדול". לפי הדיווח, דברי טראמפ נלקחו ממסמך שסיכם את הפגישה. "ממש עכשיו פיטרתי את ראש ה-FBI, הוא היה משוגע, מטורלל אמיתי", אמר טראמפ לפי המסמך שהציג לעיתון גורם אמריקני רשמי. טראמפ הוסיף שם: "היה עליי לחץ גדול בגלל רוסיה. הוא הוסר ממני".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים