שתף קטע נבחר

נשיאת העליון נגד שקד: "אי מינוי מחליפתי - פגיעה שלא לצורך במערכת המשפט"

מרים נאור שלחה מכתב חריף לשרת המשפטים על רקע סירובה של שקד להודיע על הבחירה באסתר חיות לנשיאת העליון הבאה בישיבה הקרובה. במערכת המשפט מעריכים כי הנושא עלול להגיע לבג"ץ. שקד בתגובה: "מכתבך לא נחוץ - נקיים דיון ציבורי עקרוני"

 

 

 

שקד ונאור. משבר מחריף (צילום: גיל יוחנן ) (צילום: גיל יוחנן )
שקד ונאור. משבר מחריף(צילום: גיל יוחנן )

 

עימות חריף ומשבר חוקתי בין שרת המשפטים איילת שקד לבין נשיאת בית המשפט העליון מרים נאור על רקע אי ההכרזה על השופטת אסתר חיות לנשיאת העליון הבאה. על רקע סירובה של שקד להודיע על הבחירה בחיות בישיבה שתתקיים ב-18 ביולי, שיגרה היום (יום ב') הנשיאה נאור מכתב חריף לשרה ובמערכת המשפט מעריכים כי הנושא עלול להגיע לבג"ץ.  

 

המכתב ששלחה נאור לשקד

 

"אין אני רואה הצדקה לדחיית ישיבת הוועדה", כתבה נאור במכתבה לשקד. "דחייה מקימה חשש לשיבוש ההערכות לכניסת הנשיאה הבאה ולפגיעה שלא לצורך במערכת המשפט ובציבור. במיוחד, אין אני רואה הצדקה לדחות כשאין לכך סיבה עניינית נראית לעין. נדמה כי הסיבה היחידה לשאיפה לדחות את ישיבת הוועדה היא שלא הצלחנו להגיע להסכמות בעניין זהות שני שופטי בית המשפט העליון שייבחרו במקום השופטים יורם דנציגר ואורי שוהם".

 

בתגובה כתבה לה השרה שקד: "מכתבך מבקש לבחור את נשיא העליון הבא למעלה ממאה ימים בטרם פרישתך, ללא כל נחיצות בעת הזאת ובטרם התקיים דיון מהותי בנושא. רק אחרי הדיון העקרוני ייקבע מועד לישיבה שבה נקבע את זהות נשיא בית המשפט העליון". 

התגובה של שקד לנאור ()
התגובה של שקד לנאור

 

בכך שנשיאת בית המשפט העליון מציינת כי ייתכן ששרת המשפטים משתמשת בסמכותה על פי חוק לקבוע את סדר היום של ועדת הבחירה שלא כהלכה, היא בעצם מאותתת שייתכן שניתן להגיש בג''ץ נגד צעדה של שקד. כידוע, נושא משרה ציבורית שהוא בעיקר שר חייב להשתמש בסמכויות שלו משיקולים עניינים וללא בצורה שרירותית. הנשיאה נאור סבורה ככל הנראה שבכך ששקד מתנה את בחירת הנשיאה המיועדת אסתר חיות בבחירת שני שופטים נוספים, היא פועלת באופן לא ענייני ולא סביר.

 

חוסר הסכמה בנוגע למינוי שני שופטים

פגישה שהתקיימה אתמול (יום א') בין נאור לשקד הסתיימה באי הסכמה. כפי שנחשף ב-ynet, מסרבת השרה שקד לפרסם ברשומות את מועד הישיבה של הוועדה לבחירת שופטים. זו אמורה הייתה להכריז על בחירתה של חיות ב-18 ביולי. על פי החוק יש לפרסם את סדר היום 45 יום מראש, כלומר עד היום.

 

שקד מתנה את ההסכמה לפרסום סדר היום בהסכמה מראש על בחירת שני שופטים עליונים נוספים שיצטרפו במהלך השנה לבית המשפט העליון, במקום השופטים הפורשים יורם דנציגר ואורי שוהם. שקד, נאמנה לתפיסותיה האידאולוגיות, מבקשת למנות שופטים "שמרנים" נוספים על אלה שמונו באחרונה כבר בשלב זה, ובכך להשפיע על הרכב בית המשפט העליון לשנים הבאות.

 

 

אף שהוסכם בין שרת המשפטים לבין נשיאת העליון שנושא בחירת חיות ובחירת המשנה שלה חנן מלצר ייכללו בסדר היום של ועדת הבחירה ב-18 ביולי, היה אמור להתפרסם עד היום את סדר היום של הישיבה.

 

הוועדה לבחירת שופטים (צילום: אוהד צויגנברג) (צילום: אוהד צויגנברג)
הוועדה לבחירת שופטים(צילום: אוהד צויגנברג)
 

השרה היא היחידה השולטת בפרסום סדר היום של ועדת הבחירה. ככל שלא תושג הבנה בינה לבין הנשיאה נאור ביחס למינויים הבאים, בכוחה של השרה לעכב את כינוס הוועדה לבחירת הנשיאה החדשה במשך חודשים ארוכים עד סמוך לפרישתה של נאור בסוף אוקטובר.

 

מקור משפטי בכיר העריך כי בהעדר הסכמות צפוי קיץ סוער בצמרת המשפטית, וחיות תאלץ להמתין עד הרגע האחרון. החשש בבית המשפט העליון הוא שכל שינוי בקואליציה או הקדמת בחירות יטרפו את הקלפים, שכן על פי פסיקת בג"ץ ממשלת מעבר אינה מוסמכת להתכנס ולבחור שופטים.

 

 

בינתיים התברר כי חבר ועדת הבחירה, שר האוצר משה כחלון ויו"ר לשכת עורכי הדין אפי נווה מאותתים על תמיכתם בבחירת חיות. בכנס לשכת עורכי הדין באילת כינה נווה את חיות "הנשיאה המיועדת" ובכך רמז על תמיכתו במינויה. כחלון הבהיר שלשום בכנס לשכת עורכי הדין כי לא יתן יד לביטול שיטת הסניורטי שעל פיה נבחר השופט הוותיק ביותר בעליון לעמוד בראשו.

 

על מנת לבחור נשיא לבית משפט עליון ניתן להסתפק ברוב רגיל מבין תשעת חברי הוועדה לבחירת שופטים. זאת לעומת בחירת שופט עליון הדורשת רוב מיוחס.

 

מסתמן שהרוב לבחירה כבר הושג - שלושת שופטי בית המשפט העליון ושני נציגי לשכת עורכי הדין (אילנה סקר וחאלד זועבי) וכן השר כחלון. ההערכה היא שאם שקד תתמוך בבחירה יצטרפו אליה גם שני חברי הוועדה האחרים - ח"כ רוברט אילטוב וח"כ נורית קורן.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גיל יוחנן
שקד ונאור
צילום: גיל יוחנן
מומלצים