שתף קטע נבחר

הסוהר מאושוויץ מת בגיל 95 לפני כניסתו לכלא

כמו במקרה דמיאניוק: בית משפט בגרמניה גזר בשנה שעברה חמש שנות מאסר על ריינהולד הנינג, שהורשע במעורבות ברציחתם של 170 אלף יהודים בעת שהיה שומר במחנה ההשמדה הנאצי. עורך דינו: הוא הלך לעולמו

הצטרף לאס אס בגיל 19. ריינהולד הנינג בבית המשפט (ארכיון) (צילום: AP) (צילום: AP)
הצטרף לאס אס בגיל 19. ריינהולד הנינג בבית המשפט (ארכיון)(צילום: AP)

 

שומר לשעבר במחנה ההשמדה הנאצי אושוויץ הלך לעולמו בגיל 95 לפני שריצה את עונש המאסר שנגזר עליו בגרמניה בשנה שעברה. כך סיפר היום (יום ה') עורך דינו. ריינהולד הנינג נידון לחמש שנות מאסר בגין מעורבותו ברציחתם של 170 אלף יהודים במהלך מלחמת העולם השנייה.

 

עוד חדשות מעניינות מהעולם בדף הפייסבוק של דסק החוץ

 

הנינג נלחם במלחמת העולם השנייה בהולנד, בבלקן ובחזית הרוסית עד שנפצע והועבר לאושוויץ בתחילת שנת 1942. הוא הורשע בסיוע לרצח יהודים במחנה ההשמדה ובחודש יוני אשתקד נידון כאמור למאסר בפועל.

 

הנינג היה עד להליך הסלקציה במחנה אושוויץ, שבו נבחרו אסירים לעבודה והשאר נשלחו לתאי הגזים. הוא הודה בפני בית המשפט בגרמניה שידע שירו באסירים, חנקו אותם בגז ושרפו את גופותיהם והתנצל על מעשיו: "ראיתי איך מעבירים את הגופות מפה לשם", אמר. "יכולתי להריח את השריפה. ידעתי שאנשים שורפים גופות. אני מאמין שכל הסוהרים ידעו מה קרה. כמובן שכמה מאיתנו היו קרובים לרציחות יותר מאחרים".

 

עורך דינו של הנינג, אנדראס שרמאר, אמר שהוא גילה על מותו של הנינג ביום שלישי בערב. הוא לא סיפר מה הייתה סיבת מותו של הלקוח שלו, אבל הזכיר את גילו המופלג. שרמאר אמר שגזר הדין שניתן להנינג לא נכנס לתוקף משום שהערעור עליו עדיין נידון בבית המשפט העליון של גרמניה.

 

תומס וולטר, עורך דין שייצג יותר מ-20 תובעים במשפטו של הנינג, אמר שהוא התאכזב לשמוע על מותו של השומר לשעבר במחנה ההשמדה הנאצי בטרם ריצה את עונשו, בייחוד לאור העובדה שפסיקת העליון הגרמני הייתה אמורה להימסר בחודש הבא כנראה.

 

"אם מערכת המשפט לא הייתה שותקת במשך עשורים, אז לא הייתה אכזבה", אמר וולטר והוסיף שהוא מקווה שבית המשפט העליון בגרמניה יאשר את גזר הדין של הנינג.

 

הנינג סיפר בעבר לבית המשפט כיצד הצטרף להיטלריוגנד בגיל 13, ובגיל 19 לאס אס כי אמו החורגת רצתה שיעזוב את בית אביו. "ראית מה קרה אבל לא יכולת לדבר על כך עם עמיתיך. לא סמכתי על אף אחד", הוא כתב בתצהיר. לדבריו, הוא ביקש פעמיים לעבור מהמחנה, אך נענה בשלילה. "ניסיתי כל חיי להדחיק את התקופה הזו. אושוויץ היה סיוט. הלוואי שמעולם לא הייתי שם".

 

סיפור דומה לזה של הנינג קרה עם פושע המלחמה הנאצי ג'ון דמיאניוק. במאי 2011 הרשיע בית המשפט בגרמניה את דמיאניוק בסיוע לרצח של כ-28 אלף יהודים במחנה המוות סוביבור, בעת ששימש שומר במחנה, וגזר עליו חמש שנות מאסר. אלא שהוא הלך לעולמו בגיל 91 במרס 2012 לפני שהערעור שהגיש נידון בבית המשפט העליון.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים