הקרב על הקרון: "מציאות בלתי אפשרית, לא רק עבור בעלי מוגבלויות"
מעבר לצפיפות הרגילה ברכבת אנשים שנעזרים בכיסא גלגלים נאלצים להילחם על מקומם בקרון היחידי שמוקדש להם, שאותו הם חולקים עם רוכבי אופניים. נעמי, מראשי מאבק הנכים: "צריכה להתחנן שיזיזו את האופניים". רכבת ישראל: "נעשית עבודה לצורך קביעת אופן הנסיעה המשותפת"
צפיפות, דוחק ועומסים כבדים מאפיינים כל נסיעה שגרתית ברכבת בשעות הבוקר. הבעיה מתעצמת בקרון היחיד שמותאם עבור אנשים בעלי מוגבלויות, שהוא גם זה המיועד לרוכבי האופניים. צפו בראיון באולפן ynet עם נעמי מורבייה, מראשי מאבק הנכים, ויותם אביזוהר, מנכ"ל עמותת ישראל בשביל אופניים.
רכבת ישראל היא כלי התחבורה הציבורית היחיד בישראל שבו אנשים בעלי מוגבלויות יכולים לנסוע בנוחות, וודאי אלו שמרותקים לכיסא גלגלים. עם זאת, הנסיעה בקרונות המותאמים הופכים עבורם לסיוט מכיוון שאותם הקרונות יועדו על ידי הרכבת לרוכבי האופניים.
"אני לא יכולה להגיע לשירותי הנכים, אני צריכה להתחנן שיזיזו את האופניים וזה פחות או יותר החיים של אדם בעל מוגבלות בישראל", אמרה נעמי מורבייה, מראשי מאבק הנכים, בראיון לאולפן ynet. "אני עוברת את זה פעמיים בשבוע, כשאני נוסעת ברכבת".
ברכבת מתגאים בכך שעם העלייה בכמות הנוסעים, חלה עלייה גם במספר הנוסעים עם מוגבלויות, אבל מורבייה קובלת על כך שההגעה לרכבת כרוכה בהודעה מראש ובהצטופפות עם רוכבי האופניים באותו הקרון.
גם רוכבי האופניים מתוסכלים מהמצב. "זאת מציאות בלתי אפשרית, לא רק עבור בעלי המוגבלויות, גם עבורנו", סיפר יותם אביזוהר, מנכ"ל עמותת ישראל בשביל אופניים.
"יש רק קרון אחד שמשרת קבוצה מאוד גדולה שהולכת וגדלה של רוכבי אופניים שאגב, גם עלינו כבר יש מגבלות, לא בכל שעה אפשר להכניס אופניים רגילים אז מדובר מראש רק על האופניים המתקפלים הקטנים יותר ואין מקום. את זה צריך לפתור ואפשר לפתור", אמר אביזוהר. "אפשר להקצות עוד קרון אחד שישרת גם רוכבים וגם את אופניהם. וגם כמובן בעלי מוגבלויות. או להפריד בין שתי האוכלוסיות האלה".
על פי נתוני משרד התחבורה, כמחצית מהנסיעות למטרות עבודה בגוש דן הן למרחק של עד שישה קילומטרים. במשרד מעריכים כי האופניים החשמליים יהיו יותר יעילים מרכבים פרטיים ובעקבות כך יגדל השימוש באופניים חשמליים.
בתחילת החודש פרסמנו ב-ynet כי הרכבת שוקלת לגבות תשלום על נסיעה עם אופניים בקרונות כדי להתמודד עם העלייה בשימוש באופניים. בעמותת "ישראל בשביל אופניים" מציינים שהפתרון יכול להיות מחוץ לקרון הרכבת ונותנים לדוגמה את המודל ההולנדי "שם 50% מהנוסעים ברכבת מגיעים עם אופניים אבל רק בודדים עולים איתם לרכבת כי יש שם פתרונות של חנייה בטוחה", הדגים אביזוהר.
מרכבת ישראל נמסר בתגובה: "רכבת ישראל מכירה באתגר של נסיעה בצוותא בקרון יעודי של אנשים עם מוגבלות ורוכבי אופניים. בתקופה האחרונה נעשית עבודה רחבה לצורך קביעת אופן הנסיעה המשותפת כך שתינתן עדיפות לאנשים עם מוגבלויות ושביל הירידה לרחבת הישיבה בקרון יישאר פנוי כל העת".