שתף קטע נבחר

נער חולה סרטן: "אין לי זמן לגישור"; ההסתדרות הרפואית: "המצב לא יחזור לקדמותו"

מהומה פרצה בבג"ץ בעקבות החלטת השופטים שכפו גישור על הצדדים לסכסוך בבית החולים הדסה. ההורים הטיחו האשמות במנהל בית החולים, פרופ' זאב רוטשטיין. יו"ר ההסתדרות הרפואית, ד"ר ליאוניד אידלמן: "חזרת הרופאים להדסה זה ספין. הילדים צריכים לקבל את הטיפול הכי טוב במקום הכי טוב"

 

 

למרות סירוב ההורים לילדים חולי סרטן, שופטי בג"ץ כפו גישור על הצדדים לסכסוך סביב המחלקה ההמטו-אונקולוגית בבית החולים הדסה. רועי בן-דוד בן 14, הנאבק בסרטן, אמר בעקבות ההחלטה: "אני לא יודע מה יהיה איתי. אני ללא טיפול וללא בדיקות כבר חודש. אני ממוטט. אנחנו לא יכולים ללכת לגישור. אין לי זמן לגישור".

רועי בן דוד בן ה-14: "רוצה את החיים שלי" (צילום: אוהד צויגנברג) (צילום: אוהד צויגנברג)
רועי בן דוד בן ה-14: "רוצה את החיים שלי"(צילום: אוהד צויגנברג)

הוא סיפר שפנה למנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב: "רדפתי אחריו עד למעלית. אמרתי לו שאני מתחנן, אני חייב מחלקה, אני ללא טיפול, אין מי שיציל אותי. קיבלתי את התשובה הכי יפה שיכולה להיות 'זה לא מעניין אותי'. זו התשובה שקיבלתי, אני, שעלול למות. אני לא מכיר את השופטים. אני צריך מחלקה מחר בשערי צדק. הם יכולים לקלוט מחלקה חדשה תוך שבועיים, הכול מוכן שם". רועי, שנראה ממרר בבכי מחוץ לאולם הדיונים, סיפר שקיבל תמונות של חבריו בחופשה, "יש לי חלום אחד - להיות איתם בבריכה. לחזור אחרי שנה לספסל הלימודים. אני רוצה את החיים שלי".

 

אורי יקיר, אבא של עדי, הגיב: "נכבד את החלטת בג"ץ, בתקווה שהגישור של השופט רובינשטיין אכן יביא לפתרון בהול, עוד לפני שבת, לסוגייה המרכזית: שהרופאים המסורים ימשיכו לטפל בילדים שלנו בעיר ירושלים. אנחנו מוכנים להתייצב לגישור מרגע זה עד שיעלה עשן לבן. אנו מבקשים התייחסות בהולה של השופט רובינשטיין עוד היום. בלי כל דחיות. בג"ץ יכול היה לקבל החלטה זו כבר לפני מספר שבועות וחבל שהתמהמה".

 

 

עימות בין ההורים למנהל ביה"ח פרופ' רוטשטיין (צילום: אוהד צויגנברג) (צילום: אוהד צויגנברג)
עימות בין ההורים למנהל ביה"ח פרופ' רוטשטיין(צילום: אוהד צויגנברג)

יו"ר ההסתדרות הרפואית, פרופ' ליאוניד אידלמן, הביע ספק אם הגישור יוביל לחזרת הרופאים לבית החולים הדסה. הוא הבהיר כי הגישור הוא "ההחלטה היחידה האפשרית. בשבועות האחרונים הגענו למסקנה שאין דרך אחרת וציפינו שבג"ץ יחליט על הגישור. כך החליט בג"ץ וטוב שכך. אנחנו לא רואים כל דרך אחרת. הגישור אינו פשוט, צריך לסגור עם הרבה גורמים. יש הרבה גורמים במשבר ולכל אחד מהם צריך לתפור חליפה לכל אחד. זה מאוד מסובך אבל זו הדרך היחידה. חזרה להדסה זה ספין. אין ספק שאי אפשר להחזיר את המצב לקדמותו. מי שאומר את זה רוצה להטעות את הציבור. הילדים צריכים לקבל את הטיפול הכי טוב במקום הכי טוב. אי אפשר לחזור למצב שהיה כשהמשבר התחיל בנובמבר 2016. צריך למצוא פתרונות ואני מקווה שהמגשר ימצא את הדרך". 

 

ד"ר יצחק ברלוביץ, מנהל בית החולים וולפסון, שמונה מטעם משרד הבריאות לפקח ולבחון את המחלקה בהדסה בעקבות התפטרות הרופאים: "אני לא חושב שיש לזה תקדים עם כל כך הרבה רגש ותסכול. זה דבר יוצא דופן. אני יכול להבין את הזעם של ההורים כי הם ציפו למשהו אחר. כאדם אופטימי, אני מקווה שהפתרון יגיע אבל אני מאוד ספקן לגבי הסיכוי שזה יקרה. כאשר מסכימים שבריאות הילדים נמצאת מולנו - כולנו צריכים לרדת מהרגשות ולראות מה טוב לילדים".

 

שר הבריאות יעקב ליצמן מסר: "לעת הזאת עיני כל נשואות להליך הגישור שנקבע בבית המשפט. אני מבקש מכם לשים את העבר מאחורינו ולתת הזדמנות אמיתית למהלך הזה, לטובת הילדים. אנו ניגשים לגישור בכנות ובשקיפות, כדי למצוא פתרון למשבר הקשה במהירות האפשרית. הלב שלנו איתכם ולנגד עינינו אך ורק טובת הילדים היקרים".

 

המגשר: השופט הפורש אליקים רובינשטיין 

שופטי בג"ץ, שדנו הבוקר בעתירת הורי הילדים החולים, כפו כאמור הליך של גישור על ההורים והרופאים מול משרד הבריאות והנהלת בית החולים. ההחלטה התקבלה אף על פי שההורים הודיעו לפני כן לשופטים כי הם שוללים את ההצעה לקיים גישור: "העותרים שבעי גישורים ואכזבות", מסר עו"ד אליעד שרגא שמייצג את ההורים. בית החולים הדסה הודיע מצדו כי הוא מוכן לגישור.

 

עו"ד שרגא אמר לשופטים: "צר לי לא להיות איש בשורה. העתירה הוגשה לפני חודש והיה ידוע שהעתירה הזו נוסכת בתוכה משבר לאומי אחד גדול והעתירה הזו התבקשו בה לא פחות מחמש בקשות להקדמת הדיון פעם אחר פעם ולצערנו הן נדחו. וזאת כשהטיפול בילדים לא מתבצע וההורים יושבים באוהל המחאה ושובתים רעב. זה לא אירוע בר גישור, העותרים שבעי גישורים ואכזבות. אנחנו נאלצים לדחות את ההצעה של כבודכם לגישור".

 (צילום: אוהד צויגנברג) (צילום: אוהד צויגנברג)
(צילום: אוהד צויגנברג)

 (צילום: אוהד צויגנברג) (צילום: אוהד צויגנברג)
(צילום: אוהד צויגנברג)

 (צילום: אוהד צויגנברג) (צילום: אוהד צויגנברג)
(צילום: אוהד צויגנברג)

 (צילום: אוהד צויגנברג) (צילום: אוהד צויגנברג)
(צילום: אוהד צויגנברג)

השופט עוזי פוגלמן הגיב: "האם המסלול המשפטי יוביל אותנו למחוז חפצנו? תמונת המציאות מורכבת ובגישור אפשר להגיע לקרוב למאה אחוז ובהחלטה משפטית מוגבל יותר. לדחות הזדמנות כזו תהיה בכייה לדורות". השופט נעם סולברג פנה לארנה לין, עורכת הדין של הרופאים המתפטרים, ואמר: "ההערכה המקצועית שלנו שלקוחותייך ולקוחותיו של עו"ד שרגא (הורי הילדים. ת"י) יוכלו לקבל יותר מאשר בפסק דין ומכאן הצעתנו".

 

ראש ההרכב, השופט יורם דנציגר, אמר בעת הקראת ההחלטה: "הצענו לצדדים בפתח הדיון ללכת לגישור נמרץ. לאחר ששקלנו את הדברים אנו מורים על גישור שאותו ינהל השופט רובינשטיין".

 

במהלך הדיון אמר השופט דנציגר: "אנחנו חשבנו שהדבר הנכון זה לא לשמוע טיעונים אלא לשלוח אתכם לגישור. הליך גישור אינטנסיבי שיכול להוביל את הצדדים וההורים והילדים לתוצאה שהיא הכי טובה. ביררנו על מגשרים מתאימים ויש אנשים מצוינים בתחום. שלושתנו הסכמנו שהמועמד המתאים לגשר זה השופט אליקים רובינשטיין, המשנה לנשיאה בדימוס שפרש לפני שבועיים. שוחחנו עם המשנה לנשיאה והוא נתן את הסכמתו והוא יעשה את המהלך ללא עלות".

 

מהל בית החולים הדסה פרופ' זאב רוטשטיין ספג עם כניסתו לדיון קריאות מההורים לילדים במחלקה "מנוול" ו"תתבייש לך". בתום הדיון קראו שוב כמה הורים קריאות לעברו של מנהל בית החולים פרופ' רוטשטיין. אחד מהם צעק: "ילד בן 10, בוא תירה בו". רוטשטיין הגיב: "צר לי על התנגדות ההורים, אין פתרון אחר מלבד הידברות".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אוהד צויגנברג
רועי בן דוד
צילום: אוהד צויגנברג
מומלצים