"פחד אלוהים, כל נסיעה אני מתפלל": כביש הדמים בבנימין
תשתיות לקויות, כלי רכב לא תקינים, נהגים עם עשרות עבירות - ועקיפות "כמו במערב הפרוע". כביש 60 בבנימין, שבו נהרגו אתמול אמא וחמשת ילדיה, הפך לאזור דמדומים שנהגים פוחדים להתקרב אליו. "חייבים נוכחות משטרתית כדי להרתיע את העוקפים", טוענים הנהגים
כשצוללים לפרטיה של התאונה הקשה אתמול (יום ג') בכביש 60 שבבנימין, שבה נהרגו שבעה בני אדם ובהם שישה בני משפחה אחת, מבינים עד כמה היא הייתה יכולה להימנע, ויותר מכך - עד כמה הרשויות מעלימות עין מכביש הדמים ומנהיגה פרועה הכביש במסוכן. "פחד אלוהים פה, בכל נסיעה אני מתפלל שרכבים שעוקפים יספיקו לחזור לנתיב שלהם", סיפר נהג שמפחד לעלות על הכביש. "זה כביש צר ומלא בעיקולים - כל עקיפה היא פוטנציאל לתאונה", הוסיפה נהגת נוספת.
בתאונה הקטלנית אתמול סטה נהג מונית פלסטיני, שסוחב עשרות הרשעות באמתחתו, והתנגש חזיתית באוטובוס ישראלי, ורכב פרטי נוסף שנסע בסמוך נפגע אף הוא. ההרוגים שמותם נקבע בזירה הם נהג המונית, עאדל חטיב מהכפר זעתרה ליד בית לחם, סלאפה תייסיר דבש, גם היא תושבת זעתרה, שנסעה גם כן במונית וכן ארבעה מילדיה – אחמד, מוחמד, עיסא ואילאנא דבש. ילד חמישי, תייסיר, נפצע קשה ופונה לבית החולים הדסה הר הצופים בירושלים, שם מת מפצעיו בשעות הלילה. ביום שישי האחרון, באותו הכביש, נהרגו שלוש פלסטיניות בתאונת דרכים בין שני כלי רכב.
מחקירה ראשונית של התאונה אתמול עולה כי לנהג המונית שנהרג היו יותר מ-30 הרשעות שונות בעבירות תנועה בעברו. בין היתר הוא הורשע בנהיגה במהירות מופרזת, עקיפה בפס לבן ועוד. לפי החקירה עוד עולה הגורם לתאונה הוא ככל הנראה היסח הדעת מצדו של הנהג, שיצא לעקיפה, סטה ממסלולו והתנגש באוטובוס הממוגן.
התאונה הקטלנית היא השנייה באותו האזור בתוך חמישה ימים. שתי התאונות גבו את חייהם של לא פחות מ-10 בני אדם, נתון שהוא כמעט בלתי נתפס.
בסיור על הכביש ובשיחות עם גורמי האכיפה והנהגים עולה תמונה של כביש שבו "נוסעים כמו במערב הפרוע". במשטרת מחוז ש"י עורכים בחודשים האחרונים מבצעי אכיפה נרחבים ומגיעים לחלוקת של כאלף דו"חות בשבוע, אבל כל זה, הסביר רפ"ק דודי אסרף, קצין התנועה במחוז, לא מספיק כדי להוריד האופן דרמטי את מספר התאונות בכביש.
"צריך להבין שיש שלוש סיבות שגורמות באופן כללי לתאונה: הגורם האנושי, תשתיות הכבישים, ובטיחות כלי הרכב", אמר אסרף. "בעניין של הגורם האנושי צריך הרתעה, ואנחנו עובדים עליה. הוספנו כוח אדם למשימות אכיפה ומפקד המחוז לקח את הנושא לטיפולו באופן אישי. אבל יש דברים שצריך ואפשר לתקן בנוגע לתשתיות. יש המון אזורים בכביש שלא מתוחזקים כראוי, אין הפרדות בין הנתיבים וברובו של הכביש יש רק נתיב אחד לכל כיוון. בחלקים מסוימים עובר הכביש בצמתים מסוכנים שחייבים שיפור משמעותי בתשתיות".
אסרף הוסיף כי ישנם כלי רכב רבים שעולים על הכביש ואינם בטיחותיים. "יש לנו המון מקרים של רכבים לא תקינים בטיחותית שנמצאים על הכביש", הסביר. "צריך להבין שמדובר ברכבים שההגה לא מסתובב לצדדים או מסתובב לצדדים הפוכים. שלא לדבר על מנוע תקול או צמיגים לא תקינים".
"פחד אלוהים לנסוע פה"
משה לוי, נהג הסעות במועצת בנימין שמבלה שעות רבות על הציר המסוכן, סיפר על מציאות הקשה על הכביש: "זה פחד אלוהים לנסוע פה, והבעיה הכי גדולה זה עקיפות. אין לי נסיעה שאני לא רואה רכבים שבאים מולי במהירות ואני מתפלל שהם יספיקו לחזור לנתיב".
לוי הוסיף כי הוא בעצמו עבר תאונה על הציר כתוצאה מעקיפה מסוכנת. "לפני כשנה נסעתי לכיוון היישוב עטרת כאשר הגיע מולי רכב פלסטיני שיצא לעקיפה", סיפר. "הוא לא הספיק לחזור וברגע האחרון נאלצתי לסטות מהנתיב ונפלתי לתוך התעלה הצדדית".
גם מייסרה חאלד, תושב שכם שנוהג לנסוע דרך קבע על כביש 60, סיפר כי הוא חושש לעלות על הכביש הזה. "זה כביש מסוכן מאוד, צריכה להיות כאן יותר נוכחות של משטרה", הצהיר. מייסרה עצמו כמעט היה מעורב בתאונה על אותו הציר: "אחרי מחסום תפוח ישנה ירידה עם עיקול מסוכן, עשיתי טעות והתחלתי עקיפה של משאית טריילר. לפתע הופיעה ממול מכונית ואני הסטתי את הרכב לכיוון השוליים. יצאתי מזה ולא קרה כלום".
מייסרה הסביר את הסכנות הגדולות ביותר לדעתו בכביש: "זה כביש עם נתיב אחד. אם אתה רוצה לעקוף – זה סיכון גדול כי מישהו יכול לבוא מולך מהכיוון הנגדי. הכביש הזה צריך להיות עם שני נתיבים לכל כיוון. אם יהיו בכביש הזה שני נתיבים לכל כיוון אז לא יתרחשו כאן יותר תאונות. נוסעות כאן משאיות גדולות עם מטען גדול, ואין אפשרות אלא לנסוע אחריהן וישנם אנשים שאין להם סבלנות ורוצים לעקוף".
לילה, גם היא משכם, הוסיפרה לדבריו של מייסרה. "זה כביש צר ומלא בעיקולים. כל עקיפה פשוטה היא פוטנציאל לתאונה", אמרה. גם לדבריה, יש פתרון מרכזי שיפחית את התאונות על הכביש. "צריך שתהיה כאן יותר נוכחות משטרתית כדי לשמור על האזרחים וכדי למנוע עקיפות מסוכנות בכביש משום שהעקיפות הן הסיבה העיקרית לתאונות כאן".