שתף קטע נבחר

מנהיגי דאעש מסמנים בוגדים ובורחים מא-רקה

נשות ג'יהאדיסטים שנמלטו מבירת הארגון בסוריה מתארות את המצב בדאעש, ואת הלחץ לנוכח המפלות בשטח: מרגלים ניסו לאתר אויבים בשורות הארגון שעשויים למרוד, מנהיגי דאעש ברחו לאזור בטוח, והלוחמים הפשוטים ננטשו מאחור: "חשבנו שזאת מדינת האיסלאם. אנחנו כל כך מתחרטים"

לפני שהקואליציה הבינלאומית פתחה במערכה לשחרור א-רקה, בירת דאעש בסוריה, השתמשו מנהיגי דאעש במרגלים כדי לאתר "אויבים" בשורות הארגון. כך מספרות נשותיהם של שלושה לוחמים טוניסאים שנמלטו מהעיר, שנחשבת לאחד המעוזים האחרונים של הארגון בסוריה וביעראק.

 

הנשים מתארות איך מנהיגי הארגון נמלטו מא-רקה בזמן שקצב התקיפות של הקואליציה שמובילה ארה"ב הולך וגובר. הארגון נאלץ להתמודד גם עם תקיפות קרקעיות של מורדים שנתמכים על ידי טורקיה, והצבא הסורי שמקבל סיוע מרוסיה.

אחת הנשים סיפרה לרויטרס איך בשעה שמנהיגי דאעש ברחו לאזור בטוח יותר לוחמים פשוטים נותרו מאחור, והופקרו למות כמו "כבשים". לדבריהן בנוסף המצב הקשה של דאעש בסוריה גורם למחלוקות גדולות בהנהגת הארגון הג'יהאדיסטי בחודשים האחרונים.

 

חדוג'ה אל-עומרי, אחת משלוש הנשים ששוחחו עם רויטרס, נמלטה מא-רקה לפני חצי שנה. היא מספרת שמנהיגי דאעש חששו ממרד או מהפיכה, וראו בטוניסאים שערקו איום בגלל שהעבירו ביקורת על הדרך שבה הארגון מתנהל.

תושבים שברחו מא-רקה (צילום: EPA) (צילום: EPA)
תושבים שברחו מא-רקה(צילום: EPA)
  

"בעלי פחד", אמרה חדוג'ה. "לקראת הסוף היו כ-70 טוניסאים מבוקשים ברשימה של דאעש. הם רצו לירות בהם", סיפרה במחנה הפליטים בעין עיסא, כפר מצפון לא-רקה. "אי אפשר לדבר בחופשיות או לבקר את דאעש, אתה לא יודע מי מקשיב".

 

כמה מהג'יהאדיסטים הטוניסאים הוגדרו על ידי דאעש ככופרים, והפערים בין המנהיגים לשאר הלוחמים הפכו למובהקים יותר עם הזמן. לא ניתן לאמת את דבריה, למרות שדאעש פרסם כמה סרטונים שמתעדים הוצאה להורג של "מרגלים" או של "סוכני מדינות זרות".

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

 (צילום: EPA) (צילום: EPA)
(צילום: EPA)
 

הנשים, שתי טוניסאיות ולבנונית, אמרו שהגיעו לסוריה והצטרפו לדאעש כדי לנהל את אורח החיים הדתי שחלמו עליו. המצב בשטח היה רחוק מהחלום.

 

אל-עומרי אמרה שהיא ובעלה ברחו מא-רקה דרומה, לעיירה אל-מיידין, עוד אזור בשליטת דאעש. בעיירה הם הסתתרו במשך תקופה. בעלה של אל-עומרי גנב מכוניות מפעילים של דאעש ומכר אותן כדי לשלם למבריח שלקח אותם לנהר הפרת, לאזורים בשליטת המחתרת הכורדית YPG.

חדוג'ה אל-עומרי. "אי אפשר לבקר את דאעש" (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
חדוג'ה אל-עומרי. "אי אפשר לבקר את דאעש"(צילום: רויטרס)
  

כשהבעל הגיע לשם הכורדים עצרו אותו. אל-עומרי נחקרה, אבל לא נעצרה. "הסברנו שאנחנו בורחים מדאעש. הם התייחסו אלינו בסדר", היא מספרת ממחנה עין עיסא. "אני רק רוצה לצאת מהמחנה הזה".

 

איבדו בעל בקרב, נמכרו באכנסיית אלמנות

אל-עומרי ונור אל-הודה, לבנונית בת 20 ואם לשתיים מטריפולי, אמרו שבני הזוג הראשונים שלהן נהרגו בשדה הקרב. הן נפגשו לראשונה ב"אכסניית אלמנות" של דאעש בא-רקה, שם נשארו תחת סוגר ובריח. "אכסניית האלמנות" הייתה צפופה. 12 נשים וילדיהן היו בכל חדר.

נור אל-הודה במחנה עין עיסא (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
נור אל-הודה במחנה עין עיסא(צילום: רויטרס)
 

אל-הודה סיפרה שלוחמי דאעש היו מגיעים למקום ובוחרים נשים בהתבסס על תיאור שסיפקה פעילה בדאעש. מנהיגי דאעש היו משלמים ל"אמיר" שמנהל את האכסניה בכסף מזומן או בנשק כדי להבטיח שיקבלו את האישה שבחרו. הסחורה המבוקשת הייתה אקדחי גלוק גרמנים.

 

אל-הודה אמרה שהטוניסאי שהתחתן איתה, שהיה פצוע בידיו ולא נלחם כבר תקופה, רצה לדאוג לבניה היתומים. "הוא היה טוב מאוד לילדים שלי, התייחס אלי מאוד טוב. אבל הם (הנהגת דאעש) לא באמת התייחסו אליו בהגינות, הם לא נתנו לו כסף", היא מספרת.

אימן עותמן, אחת משלוש הנשים ששוחחו עם רויטרס (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
אימן עותמן, אחת משלוש הנשים ששוחחו עם רויטרס(צילום: רויטרס)
  

כאמור, הפער בין בכירי דאעש ("האמירים") ללוחמים הפשוטים גדל עם הזמן. ה"אמירים" ניהלו אורח חיים מפואר, חיו בבתים המפוארים ביותר ולבשו את הבגדים היוקרתיים ביותר. מושל דאעש בא-רקה נהג להעניק לקרובי משפחתו עמדות מפתח עם משכורות עתק. "חשבנו שזו מדינת האיסלאם אבל בכנות, אנחנו מתחרטים מאוד", אומרת אל-הודה.

 

ג'לאל אל-עייאף, האחראי על מחנה עין עיסא שמאכלס כ-7,000 איש, אמר כי בין 15 ל-20 משפחות זרות הגיעו עד כה, כולל רוסים, טוניסאים, לבנונים ואינדונזים. ככל שהמבצע לשחרור העיר יימשך יגיעו עוד אנשים למחנה, שהוקם בחסות ארגון המורדים הכוחות הסוריים הדמוקרטיים.

 

אל-עייאף אמר שהרשויות דואגות לאנשים במחנה ותסייע להם לעזוב מתי שירצו. שלוש הנשים של לוחמי דאעש אמרו שהן לא מוחזקות במעצר במחנה בכוח, אך מחכות לסידורים הנחוצים כדי לחזור הביתה. "אנחנו רוצים שמישהו יעזור לנו לצאת מכאן", מבקשת הודה.

 

האו"ם: 100 אלף אזרחים לכודים בא-רקה

הקואליציה הבינלאומית שמנסה לסלק את דאעש מא-רקה מעריכה שלארגון יש עדיין בין 3,000 ל-4,000 לוחמים באזור, גם אחרי שמנהיגיה נטשו את העיר לאזורים בטוחים יותר. גורמי מודיעין אמריקנים אמרו שהנהגת דאעש התבססה מחדש באל-מיידין בדרום מזרח סוריה.

 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)
 

נציב האו"ם לזכויות אדם, זייד ראאד אל-חוסיין, אמר היום כי 100 אלף אזרחים לכל היותר לכודים בא-רקה, בשעה שהקרבות לשחרור העיר מידי דאעש נמשכים. אל-חוסיין השמיע דאגה רבה מגורלם של האזרחים שנמצאים באזור הקרבות.

 

לפי המידע שפרסם אל-חוסיין לפחות 173 אזרחים נהרגו בתקיפות אוויריות וקרקעיות בעיר מ-1 ביוני, אך החשש הוא שמניין ההרוגים גבוה בהרבה. "עד 100 אלף אזרחים לכודים ביעילות בזמן שקצב התקיפות האוויריות והקרקעיות גובר", נמסר בהודעת נציבות האו"ם לזכויות אדם. לפי הדיווחים אנשי דאעש מונעים מאזרחים לברוח מהעיר. מי שמצליח ניצב בפני סכנת מוקשים או להיתפס בקו האש.

 

"ההפצצות הכבדות בא-רקה בשלושת השבועות האחרונים הותירו את האזרחים מבוהלים ומבולבלים בנוגע ליכולת שלהם למצוא מקלט, בשעה שהם לכודים בין המפלצתיות של דאעש לקרב הקשה להביס אותו", אמר אל-חוסיין. "המספר הגדול של האזרחים שנפגעו מדגיש כמה עוד צריך להיעשות על ידי הצדדים כדי להבטיח את שלום האוכלוסייה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
נמלטו מבירת דאעש בסוריה
צילום: רויטרס
מומלצים