"ציון נכשל" בתאונות, והקיץ בפתח: "השנה עשויה להיות מדממת עוד יותר"
15 מתוך 32 מדינות באירופה הצליחו להוריד את מספר ההרוגים בתאונות. בישראל המגמה הפוכה ורק בחודש האחרון נהרגו 45 בני אדם בתאונות ו-199 בחצי השנה הראשונה של 2017. העלייה מדאיגה במיוחד בחודשי הקיץ: "יותר תנועה ובמהירות גבוהה יותר". המשטרה: "מגמת ה'בלימה' אכן השתנתה לרעה"
15 מ-32 המדינות שהשתתפו בדו"ח של המועצה האירופית לבטיחות בדרכים הצליחו לצמצם בשנת 2016 ב-2% בממוצע את מספר ההרוגים בתאונות דרכים. בישראל, לעומת זאת, חלה דווקא עלייה של 4% - נתון שמיקם אותה במקום ה-23 באירופה. בממוצע הירידה במספר ההרוגים בכבישים בחמש השנים האחרונות ישראל נמצאת במקום ה-27 - חמישה מקומות מהסוף. נתונים דומים מתקבלים גם בבדיקת ירידת מספר ההרוגים ב-15 השנים האחרונות.
נתוני הדו"ח הקשים מגיעים בסיומו של חודש מדמם בכבישי ישראל. חודש יוני, שהסתיים רק לפני ארבעה ימים, היה הקטלני ביותר מתחילת השנה עם 45 הרוגים. לשם השוואה, ביוני אשתקד נהרגו 39 בני אדם. עד כה נהרגו בכבישי ישראל 199 בני אדם, לעומת 183 בתקופה המקבילה אשתקד.
רחלי טבת ויזל, מנכ"לית הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, הגיבה בריאיון לאולפן ynet על נתוני הדו"ח. "הנתונים מדאיגים בכל קנה מידה, יש עלייה משנה לשנה. עד 2012 הייתה ירידה, אפילו יפה ודרמטית. לשמחתי, אנחנו לא עולים בחזרה למקומות שהיינו בהם לפני 2012, אבל יש עלייה מתונה כל שנה וזה מטריד. משנת 2012 הפכו כלי הרכב למתוחכמים יותר והסמארטפונים נכנסו לחיינו בצורה משמעותית. נושא הסחות הדעת בתוך הרכב הוא דבר נוראי".
טבת ויזל אומרת שיש שלושה מרכיבים עיקריים שעשויים להפחית את מספר ההרוגים. "יש את האכיפה שמשטרת ישראל אחראית לה, את נושא התשתיות שמשרד התחבורה אחראי לו - ורואים שיש יותר ויותר תשתיות משנה לשנה, ויש את הגורם השלישי שזה הגורם האנושי. בחודש הקטלני האחרון נהרגו עשרה פלסטינים בגלל נהיגה פרועה על הכביש, נהרגו שני מבוגרים שחצו צומת עם אופניים באור אדום וילד שעף מרכב כי לא היה חגור". לדברי טבת ויזל, הרשות הלאומית מתמקדת בשלושה תחומים עיקריים - הולכי הרגל, החברה הערבית והטיפול בכלי רכב כבדים.
"במועצה האירופית לבטיחות בדרכים נתנו למדינת ישראל ציון 'נכשל' בשנת 2016", אמר באולפן ynet עוז דרור, דובר עמותת "אור ירוק". "תאונות הדרכים הן דבר שניתן להילחם בו, ניתן להצליח בו. אפשר לזהות ולראות את הירידה במספר השוטרים והניידות כנקודת שבר, זה לא הנהג הישראלי. מדוע? כי מ-2002 ועד 2012 אותם נהגים הורידו את מספר ההרוגים בתאונות דרכים בכ-50 אחוז. מה קרה מאז? חמש שנים של עלייה בהרוגים, ואז אנחנו מסתכלים ורואים שיש פחות כסף לבטיחות בדרכים, פחות משטרה, פחות מצלמות מהירות. כל הדברים האלה שהממשלה החליטה עליהם - לא נעשים".
חודשי הקיץ קטלניים יותר
נתוני ההרוגים בכבישים מראים גם שבניגוד לסברה שלפיה יש יותר תאונות דרכים ונפגעים בחורף, דווקא חודשי הקיץ הם הקטלניים יותר. "מזג האוויר בקיץ מאפשר לטייל ולנסוע יותר. יוצאים מהאזורים האורבניים לטיולים בפריפריה, בגליל, בגולן ובנגב, ולכן יש יותר תנועה של כלי רכב בכבישים שהנהגים לא מורגלים בהם", מסביר ד"ר משה בקר, מומחה לתחבורה ובטיחות בדרכים.
"מדובר בחוסר היכרות וניסיון בנהיגה בדרכים בין-עירוניות, ובאזורי פריפריה יש בדרך כלל תשתיות בסטנדרט בטיחותי ירוד יותר", הוסיף ד"ר בקר. "בגליל ובנגב יש גם מעורבות בתאונות של נהגים שסטנדרט הנהיגה וההתייחסות שלהם לכללי הבטיחות בדרכים הוא ירוד יותר. במצב זה של צפיפות רבה יותר, מצבי הסיכון מתורגמים מן הכוח אל הפועל ומסתיימים בתאונות חמורות".
אם בהמשך השנה לא ירד מספר ההרוגים בצורה ניכרת - שנת 2017 עלולה להיות מדממת אף יותר מקודמתה, שהסתיימה עם 377 הרוגים. ד"ר בקר לא אופטימי. "בחצי השנה השני, מחודש יולי עד דצמבר, מספר ההרוגים בדרך כלל גדול יותר מאשר בחצי הראשון של השנה. זה מתקשר לתופעה נוספת - הסתגלות למעבר של תנאי נהיגה שונים", אומר ד"ר בקר. "בתחילת השנה אנחנו מפתחים הרגל של נסיעה איטית יותר בגלל החורף, והמעבר מנהיגה איטית ואורבנית יותר לנסיעה בין-עירונית ובמהירויות גדולות יותר זה תהליך שלא כל הנהגים מורגלים בו. במהירויות גבוהות מצבי הסיכון והקונפליקטים הולכים ומתרבים, וכשיש יותר מצבי סיכון הסתברות המימוש שלהם והסיום בתאונה - גדל".
המשטרה: "משימה לאומית של גופים רבים"
בחודש פברואר האחרון הצהיר מפכ"ל המשטרה, רוני אלשיך, כי יש יציבות במספר תאונות הדרכים ואף "נבלמה" תופעת התאונות הקטלניות בכבישים הבין-עירוניים. בחודשים הראשונים של השנה אכן נרשמה בלימה במספר ההרוגים, אך ככל שהשנה התקדמה - נעצרה ה"בלימה" המדוברת. נכון לעכשיו יש יותר הרוגים בכבישים הבין-עירוניים לעומת התקופה המקבילה אשתקד.
מהמשטרה נמסר בתגובה: "המאבק המתמשך בתאונות הדרכים ובקטל בכבישים הוא משימה לאומית המוטלת לפתחם של גופים רבים העוסקים במלאכה, ולמעשה לפתחה של החברה בישראל כולה. משטרת ישראל, כמי שנושאת בנטל האכיפה, פועלת באופן מקצועי ונחוש לביצוע פעילות אכיפה ממוקדת ויעילה, נוכחות בכבישים על ידי ניידות גלויות וסמויות, הפעלת אמצעים טכנולוגיים נייחים וניידים, הכל תוך דגש על מאמצי המניעה וחיזוק מימד ההרתעה".
המשטרה התייחסה לבלימה במספר ההרוגים במרחב הבין-עירוני בתחילת השנה, לעומת מה שקרה מאז. "לצערנו, בחודשים האחרונים המגמה השתנתה. צריך לזכור כי בשנת 2016, לצד העלייה במספר ההרוגים בתאונות הדרכים, נרשמה דווקא ירידה במספר תאונות הדרכים בכלל ותאונות הדרכים הקטלניות בפרט, זאת חרף העלייה בכמות הנסועה בכבישי ישראל".
עוד נמסר מהמשטרה כי "הבטיחות בדרכים היא נושא חשוב מאין כמותו ותחומי האחריות בנושא זה - חינוך, הסברה, חקיקה והסדרה - נמצאים בתחום האחריות של כמה גופים, בהם משרד התחבורה, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, משרד החינוך, המשרד לביטחון פנים ועוד. לאור חשיבות הנושא חיזקה המשטרה משמעותית את אגף התנועה בתקנים, ניידות ואמצעים, מתוך כוונה להגביר את האכיפה, לשנות את תרבות הנהיגה בישראל ולהתמודד ביעילות עם עברייני תנועה מסכני חיים. משטרת ישראל תמשיך לפעול לצד כל הגופים העוסקים במלאכה, לאכיפה אפקטיבית ויעילה ולצמצום הקטל בכבישים, בכלל הכלים והאמצעים העומדים לרשותנו".