שתף קטע נבחר

המשבר במפרץ מחריף: קטאר השיבה בשלילה על האולטימטום

שרי החוץ של מצרים, סעודיה, האמירויות ובחריין נפגשו בקהיר והודיעו כי דוחא דחתה את 13 הדרישות שהעבירו לה - בהן סגירת אל-ג'זירה, צמצום הקשרים עם איראן ופינוי בסיס טורקי. החרם יימשך - אך לא הוכרזו סנקציות חדשות. קטאר: "מסיתים נגדנו ורוצים שנוותר על הריבונות - זה לא יקרה לעולם"

 

 

 

סעודיה, מצרים, איחוד האמירויות ובחריין - ארבע המדינות שהכריזו לפני חודש שהן מנתקות יחסים עם קטאר ומחרימות אותה משום שהיא "ממנת טרור" ומקיימת שיתוף פעולה הדוק מדי עם איראן - הודיעו הערב (יום ד') כי דוחא השיבה בשלילה על 13 הדרישות שהעבירו לה כתנאי לסיום המשבר.

 

בתום ישיבת שרי החוץ של ארבע המדינות שנערכה בקהיר הן הודיעו כי קטאר "השיבה בשלילה" על הדרישות. הן הדגישו כי הצעדים שנקטו נגדה הם תוצאה של התערבות קטארית עקבית בענייניהן הפנימיים של מדינות ערביות.

שרי החוץ של המדינות המחרימות נועדים היום בקהיר (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
שרי החוץ של המדינות המחרימות נועדים היום בקהיר(צילום: רויטרס)

 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

המדינות המחרימות העבירו בשבועות האחרונים לידי קטאר רשימה של 13 דרישות שהן מתעקשות לטענתן שייענו בתמורה להסרת הסנקציות. הן דרשו ממנה לצמצם את תמיכתה באחים המוסלמים, לסגור את רשת הטלוויזיה "אל-ג'זירה" שבה הן רואות מסיתה עיקרית, לסגור בסיס צבאי טורקי הנמצא בשטחה ולהוריד את דרג היחסים שלה עם איראן השיעית, שבה הן רואות יריבה גדולה. קטאר נמנעה מלהשיב על הדרישות.

 

שר החוץ של קטאר, שייח מוחמד בין עבד אל-רחמן א-ת'אני, הקדים ותקף את המדינות המחרימות עוד לפני פרסום הודעתן הערב. השר הקטארי אמר היום כי עצם הדיון בקהיר על החרפת הסנקציות על קטאר הוא "תוקפנות ברורה". לדבריו טענות סעודיה, בחריין, איחוד האמירויות ומצרים – המדינות שהחליטו לנתק את יחסיהן הדיפלומטיים והכלכליים עם קטאר לפני כחודש – "נועדו ללא ספק ליצור תחושה אנטי-קטארית במערב".

אולפני "אל-ג'זירה". קטאר הבהירה שסגירה אינה עומדת על הפרק (צילום: AP) (צילום: AP)
אולפני "אל-ג'זירה". קטאר הבהירה שסגירה אינה עומדת על הפרק(צילום: AP)

שמיים סגורים. התעופה הקטארית במצוקה (צילום: Qatar Airways) (צילום: Qatar Airways)
שמיים סגורים. התעופה הקטארית במצוקה(צילום: Qatar Airways)

השר הקטארי הדגיש כי דוחא ממשיכה לקרוא לקיים דיאלוג "למרות העובדה שמהלכי המדינות המחרימות הם הפרה של החוקים הבינלאומיים, למרות ההפרדה בין בניהן של 12,000 משפחות, ולמרות המצור שהוא תוקפנות ברורה ועלבון לכל האמנות הבינלאומיות". הוא הוסיף: "כשקוראים בין השורות מבינים שהמדינות המנהלות את המצור עלינו דורשות שנוותר על הריבונות שלנו, וזה דבר שקטאר לא תעשה לעולם".

בבירת קטאר, דוחא (צילום: AP) (צילום: AP)
בבירת קטאר, דוחא(צילום: AP)

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

שר החוץ הסעודי הדגיש במסיבת העיתונאים הערב: "החרם הכלכלי והמדיני על קטאר יימשך עד שהיא תחזור לתלם. לגבי הצעדים הבאים, אנחנו מתייעצים בנושא ויש לנו זכות ריבונית לנקוט כל צעד בהתאם לחוק הבינלאומי". הוא אמר כי צעדים נוספים נגד קטאר יינקטו "בזמן המתאים".

 

הקרע בין קטאר לבין שכנותיה במפרץ מעורר דאגה עמוקה בקרב בנות בריתם המערביות של שני הצדדים, משום שהם רואים במשטרים במדינות האלה שותפים חשובים בתחומי האנרגיה וההגנה. קטאר משקיעה כסף רב בפרויקטים במדינות המערב ומקיימת שיתוף פעולה דיפלומטי הדוק עם ארה"ב בנוגע למלחמה בסוריה.

 

החרם של מדינות ערב על קטאר עלול לפגוע דרמטית בכלכלה הקטארית, בכלל זה בענף התעופה המקומי. מטרידה במיוחד את הקטארים הפגיעה האפשרית באירוח מונדיאל 2022, שבימים אלה מתבצעות עבודות בנייה קדחתניות לקראתו. שר החוץ הקטארי התייחס לכך הערב: "גם אם המצור עלינו יוסר – עלינו לסמוך רק על עצמנו ולוודא שנקיים מונדיאל אטרקטיבי לעולם".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
דיון החירום הערב במצרים
צילום: רויטרס
מומלצים