שתף קטע נבחר

במסלול התנגשות: "מחויבות ברזל" להגנה מול צפון קוריאה

ניסוי הטיל הבליסטי האחרון והדיון הדחוף של מועצת הביטחון בעקבותיו ערערו עוד יותר את היציבות בחצי האי הקוריאני. מזכיר ההגנה האמריקני שוחח עם מקבילתו ביפן כדי להעביר את המסר שארה"ב לצידה. כך התפתח העימות החזיתי בין ארה"ב למשטר הרודני של קים ג'ונג און

 

מזכיר ההגנה האמריקני ג'יימס מאטיס ומקבילתו היפנית טומומי אינאדה שוחחו הלילה (ה') בטלפון בעקבות שיגור הטיל הבין-יבשתי של צפון קוריאה שלשום. מהבית הלבן נמסר כי מאטיס הדגיש את "מחויבות הברזל" האמריקנית להגן על יפן מול צפון קוריאה.

 

שיחת שרי ההגנה התקיימה על רקע התכנסותה של מועצת הביטחון של האו"ם אמש לדיון חירום בעקבות הניסוי של צפון קוריאה. שגרירת ארצות הברית ניקי היילי אמרה "היום הוא יום שחור" והבטיחה שוושינגטון תגיש בימים הקרובים הצעה להטיל סנקציות נוספות על פיונגיאנג. סין ורוסיה התבטאו נגד פעולה צבאית ונגד הידוק הסנקציות על צפון קוריאה, ובתגובה אמרה היילי כי אם הן לא יאפשרו להעביר במועצת הביטחון סנקציות חדשות על פיונגיאנג - ארצות הברית תצעד בדרך עצמאית בכל הנוגע לבעיה הצפון-קוריאנית.

"הסלמה ברורה ובוטה". טראמפ וקים (צילום: EPA, AFP, רויטרס) (צילום: EPA, AFP, רויטרס)
"הסלמה ברורה ובוטה". טראמפ וקים(צילום: EPA, AFP, רויטרס)

"הניסוי שצפון קוריאה עשתה בטיל בין-יבשתי הוא מעשה פזיז ובלתי אחראי שהפך את העולם למקום מסוכן יותר", אמרה השגרירה היילי. "זו הייתה הסלמה ברורה ובוטה". היא הדגישה כי ארצות הברית מוכנה להשתמש בכל האפשרויות העומדות לרשותה כדי להרתיע את צפון קוריאה, בכלל זה האפשרות הצבאית – "אם לא תהיה ברירה".

 

שגריר צרפת באו"ם אמר בדיון אמש במועצת הביטחון כי נדרשת "תגובה כללית נחרצת" על שיגור הטיל וכי צרפת תומכת בהחלטה של מועצת הביטחון שתכלול "צעדים מבצעיים וחדשים". שגריר בריטניה אמר כי לונדון תומכת בנקיטת צעדים מחייבים כדי להעלות את המחיר שמשלמת צפון קוריאה על ניסויי הטילים שלה.

שגרירת ארה"ב באו"ם, אמש. "זה היה מעשה פזיז ובלתי אחראי" (צילום: EPA) (צילום: EPA)
שגרירת ארה"ב באו"ם, אמש. "זה היה מעשה פזיז ובלתי אחראי"(צילום: EPA)

סגן שגריר רוסיה באו"ם, ולדימיר ספרונקוב, אמר בדיון כי האפשרות להשתמש באמצעים צבאיים "צריכה לרדת מהפרק" וקרא להפסיק את הפריסה של טילי THAAD אמריקניים בדרום קוריאה. לדבריו, פריסת הטילים שם היא פגיעה חמורה ביציבות האסטרטגית באזור ופוגעת גם ברוסיה ובסין. את הניסיון "לחנוק כלכלית" את צפון קוריאה כינה "בלתי מתקבל על הדעת".

 

קודם לכן אתמול בערב אישר צבא ארצות הברית כי הטיל שצפון קוריאה שיגרה שלשום היה טיל בין-יבשתי, אך הדגיש כי הצבא מסוגל להגן על ארצות הברית מפני כל איום שיציב הטיל הצפון-קוריאני החדש. דובר הפנטגון אמר כי הטיל ששיגרה צפון קוריאה היה מסוג שהמומחים האמריקנים לא ראו לפני כן. הוא תקף את צפון קוריאה על שלא נהגה לפי התקנות הבינלאומיות, המחייבות למסור התרעה מוקדמת על הכוונה לבצע ניסוי בטיל כדי שלא לסכן אוניות סוחר, מטוסים ולוויינים.

תיעוד של שיגור הטיל שפרסמה צפון קוריאה (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
תיעוד של שיגור הטיל שפרסמה צפון קוריאה(צילום: רויטרס)

השליט קים ג'ונג און צופה בניסוי (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
השליט קים ג'ונג און צופה בניסוי(צילום: רויטרס)

צפון קוריאה, נזכיר, עשתה שלשום צעד ענקי קדימה בתוכנית הטילים שלה, כשהודיעה שביצעה ניסוי מוצלח בטיל הבליסטי הבין-יבשתי "הואסונג-14". מומחים מעריכים שהטיל יכול להגיע עד אלסקה. הניסוי, הראשון מסוגו שעושה צפון קוריאה, גרם לארצות הברית, ליפן ולדרום קוריאה לדרוש כינוס חירום של מועצת הביטחון, שהנשיאה התורנית שלה היא סין, בעלת הברית הגדולה ביותר של פיונגיאנג.

 

"מתנה לארצות הברית לרגל יום העצמאות שלה"

שליט צפון קוריאה קים ג'ונג און לעג אתמול לממשל האמריקני ואמר כי שיגור הטיל הוא מתנה לארצות הברית ליום העצמאות שלה - שחל שלשום, ב-4 ביולי. בד בבד פרסמה צפון קוריאה תיעוד ראשון של שיגור הטיל הבליסטי הבין-יבשתי מסוג "הוואסונג-14". בתיעוד רואים את הטיל מועבר במשאית לעבר אתר השיגור. עם הגעתו לאתר מכינים אותו לשיגור, ועל כל הפעולות מפקח מהצד המנהיג קים. עם סיום ההכנות משוגר הטיל, והמצלמה עוקבת אחר מעופו לשמיים עד שהוא נעלם משדה הראייה. עוד בסרטון הווידאו שפרסמו הצפון-קוריאנים: תיעוד של השיגור ממצלמה שהותקנה על גבי הטיל הבליסטי.

 

סוכנות הידיעות הממלכתית של צפון קוריאה ציטטה את קים באומרו שהניסוי המוצלח משלים את יכולות הנשק האסטרטגי של המדינה, שכוללות פצצות אטום ומימן וטילים בליסטיים בין-יבשתיים. לדברי קים, פיונגיאנג לא תנהל משא ומתן עם ארצות הברית על ויתור על כלי הנשק שלה עד שוושינגטון תזנח את המדיניות העוינת שלה כלפי צפון קוריאה. עוד ציין קים כי הטיל ששוגר יכול לשאת ראש נפץ גרעיני גדול.

 

 

לאחר השיגור, קיימה ארצות הברית תצוגת יכולות צבאיות יחד עם הצבא הדרום-קוריאני. התרגיל המשותף כלל שיגור טילים לעבר הים שלחופי דרום קוריאה. בסוף השבוע האחרון נפגש הנשיא דונלד טראמפ עם נשיא דרום קוריאה הטרי מון ג'ה-אין. בפגישה אמר טראמפ כי "הסבלנות האמריקנית לגבי צפון קוריאה פקעה" וכי תוכנית הגרעין הצפון קוריאנית "דורשת תגובה נחרצת".

 

טראמפ הוסיף כי "לצפון קוריאה אין שום כבוד לחיי אדם, ארצות הברית תמיד תגן על עצמה ועל בנות בריתה". עוד הוא אמר כי ארצות הברית עובדת על שורה של צעדים - דיפלומטיים, ביטחוניים וכלכליים - "כדי להתגונן מפני הסכנה הזו שנקראת צפון קוריאה".

"פקעה הסבלנות". טראמפ ונשיא דרום קוריאה (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
"פקעה הסבלנות". טראמפ ונשיא דרום קוריאה(צילום: רויטרס)

לפני שבועיים דיווחה רשת CNN כי לווייני ריגול אמריקניים זיהו פעילות באתר גרעיני תת-קרקעי בצפון קוריאה. על פי הדיווח, גורמים אמריקנים אמרו לרשת כי זוהו כמה שינויים סביב אחת הכניסות לאתר. הגורמים אמרו כי הם אינם יודעים אם משמעות הפעילות היא ניסוי גרעיני נוסף, שישי במספר.

 

אירוע נוסף מהתקופה האחרונה שהגביר את המתיחות הרבה ממילא בין ארצות הברית לצפון קוריאה הוא מותו של הסטודנט האמריקני אוטו ורמבייר, לאחר ששב מצפון קוריאה כשהוא בתרדמת. להוריו של הצעיר היהודי, פרד וסינדי, נאמר כי הוא שקע בתרדמת זמן קצר אחרי המשפט ב-16 במרס אשתקד שבו נגזרו עליו 15 שנות מאסר ועבודת פרך. זאת כיוון שניסה לגנוב שלט תעמולה צפון קוריאני מהמלון שבו שהה בפיונגיאנג. רופאים מקומיים אמרו כי הוא סבל מפגיעות נוירולוגיות שונות לפני כן.

אתר גרעיני בצפון קוריאה. ארכיון ()
אתר גרעיני בצפון קוריאה. ארכיון

הגביר את המתיחות. הסטודנט האמריקני שמת (צילום: AP) (צילום: AP)
הגביר את המתיחות. הסטודנט האמריקני שמת(צילום: AP)

לפני כחודש דיווח ה"וושינגטון פוסט" כי בצפון קוריאה אישרו שבוצע ניסוי בטילים חדשים נגד ספינות, המסוגלים לפגוע בספינות אמריקניות ודרום קוריאניות. הטילים שנוסו הם חלק ממערכת רביעית חדשה שצפון קוריאה ניסתה וחשפה בשנה האחרונה. ניסויים אלו הם בגדר מסר מתריס נגד שכנותיה ונגד ארצות הברית, והם מעידים על המשך הניסיונות לפתח תוכניות חדשות לייצור נשק.

 

בשבועות האחרונים ערכה צפון קוריאה גם שורת ניסויים בטילים בליסטיים. בסוף חודש מאי נערך ניסוי בטיל סקאד קצר טווח. הטיל שוגר מהחוף המזרחי של המדינה, עף למרחק של כ-450 קילומטרים ונחת בים. שבועיים קודם לכן נערך שיגור טיל נוסף מאזור קוסויג, צפונית מערבית לבירה פיונגיאנג. צבא יפן מסר כי הטיל היה באוויר במשך 30 דקות, עף במהירות של 700 קמ"ש ונחת בים יפן. סוכנות הידיעות הצפון-קוריאנית KCNA מסרה כי מדובר בטיל בליסטי ש"יכול לשאת ראש נפץ גרעיני גדול".

 

האפשרויות: "נשק גרעיני בדרום קוריאה או חיסול קים ג'ונג און"

באמצע אפריל, במסגרת מפגן צבאי לכבוד יום הולדתו ה-105 של "אבי האומה", קים איל סונג, הציגה צפון קוריאה לראשונה טילים בליסטיים מדגם Pukkuksong-2 SLBM, המשוגרים מצוללות. הטלוויזיה הממלכתית שידרה תמונות של הטילים על משאיות לקראת הצגתם בפני המנהיג קים ג'ונג און. זאת על רקע דיווחים שמלבד המפגן הענק, ייתכן שצפון קוריאה מעוניינת לציין את האירוע גם בניסוי גרעיני. תמונות לוויין שפורסמו הראו כי אתר הניסויים הגרעיניים "ערוך ומוכן" לניסוי שכזה - שבסופו של דבר לא נערך.

 

 

הוצגו לראשונה טילים בליסטיים המשוגרים מצוללות. מפגן הענק בצפון קוריאה (צילום: AP) (צילום: AP)
הוצגו לראשונה טילים בליסטיים המשוגרים מצוללות. מפגן הענק בצפון קוריאה(צילום: AP)

 

יום קודם לכן דיווחה רשת NBC מפי כמה גורמי מודיעין אמריקנים בכירים כי ארצות הברית מוכנה לפתוח במתקפה נגד צפון קוריאה אם תשתכנע שבכוונתה לבצע ניסוי גרעיני. הגורמים הוסיפו כי אם תצא לפועל, המתקפה תהיה "מכה מקדימה" שבה ייעשה שימוש בנשק קונבנציונלי.

 

שבוע לפני כן מסרו כמה גורמי צבא ומודיעין אמריקנים בכירים לרשת NBC כי המועצה לביטחון לאומי של ארצות הברית הציגה לפני טראמפ כמה דרכי פעולה אפשריות נגד תוכנית הגרעין של צפון קוריאה – בהן הצבת נשק גרעיני בדרום קוריאה או חיסולו של המנהיג קים ג'ונג און.

 

על פי הדיווח, שני התרחישים גובשו במסגרת בחינה מואצת של מדיניותה של צפון קוריאה, שהוכנה לקראת פגישתם של טראמפ ונשיא סין שי ג'ינפינג שהתקיימה באותו שבוע. הבית הלבן מקווה שסין תעשה יותר כדי להשפיע על צפון קוריאה באמצעות דיפלומטיה והרחבת סנקציות. אולם, אם זה לא יצליח וצפון קוריאה תמשיך בפיתוח נשק גרעיני, האפשרויות האחרות יונחו על השולחן ויהיו שינוי משמעותי במדיניות האמריקנית.

 

עם זאת, בכיר במודיעין האמריקני אמר לרשת NBC כי הוא מטיל ספק בכך שהאינטרסים של סין וארצות הברית עולים בקנה אחד, באופן שיעניק פתרון דיפלומטי לסוגיה. לדבריו, "אנחנו אחרי 20 שנה של מאמצים דיפלומטיים וסנקציות שלא הצליחו לעצור את התוכנית של צפון קוריאה". אותו בכיר הוסיף כי גישתה של ארצות הברית לסוגיה היא גישה של "מלחמה מחר בבוקר".

 

דרך הפעולה הכי שנויה במחלוקת היא האפשרות להציב נשק גרעיני אמריקני בדרום קוריאה. ארצות הברית פינתה את כל הנשק הגרעיני שלה מהמדינה לפני 25 שנה – והשבתו, ככל הנראה לבסיס חיל האוויר באוסן, כ-80 ק"מ דרומית לבירה סיאול, תהיה הפעם הראשונה שבה ארצות הברית מציבה נשק גרעיני מחוץ לשטחה מאז סיום המלחמה הקרה.

 

דרך פעולה אפשרית נוספת שעלתה היא חיסול השליט קים ובכירים נוספים במשטר שממונים על תוכנית ההתחמשות בטילים ובנשק גרעיני. האדמירל ג'יימס סטוורידיס, ששירת בחיל הים האמריקני וגם שימש המפקד העליון של נאט"ו, אמר ל-NBC כי מדובר באסטרטגיה מפתה כשמתמודדים עם מנהיגים כל כך מסוכנים ולא צפויים, אולם הסתייג: "אנו מוכרחים לשאול את עצמו מה יקרה ביום שאחרי החיסול? לדעתי, כשמדובר בצפון קוריאה, זה לגמרי בלתי ידוע".

 

 

מוקדם יותר באותו חודש, הסנאטור ג'ון מקיין, מי שהפסיד לברק אובמה בבחירות לנשיאות ארצות הברית ב-2008, עורר סערה כשכינה את קים "ילד שמן ומשוגע". בריאיון לרשת MSNBC אמר מקיין כי "סין היא היחידה שיכולה לשלוט בקים ג'ונג און - ילד שמן ומשוגע שהורס את צפון קוריאה. הסינים יכולים לעצור את הכלכלה של המדינה בתוך שבוע".

 

בפיונגיאנג התייחסו לאמירתו של מקיין ואמרו כי "מדובר בפרובוקציה חמורה, שמבחינתנו זהה להכרזת מלחמה". הם הוסיפו כי "ארצות הברית העיזה לפגוע בכבוד המנהיגות העליונה של הרפובליקה הדמוקרטית של קוריאה הצפונית".

 

לאמירתו של מקיין קדם פרסום סרטון תעמולה מטעם צפון קוריאה, שבו נראית הדמיה של הפצצת נושאת מטוסים ומטוס קרב אמריקניים שנפגעים ועולים בלהבות. בסרטון נאמר כי "סכין תינעץ בגרון של נושאת המטוסים", והוא התפרסם על רקע המתיחות הגוברת מול ארצות הברית, לאחר שזו הכריזה כי היא לא פוסלת נקיטת צעד צבאי נגד המדינה המבודדת בעולם.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים