שתף קטע נבחר

ועדת חקירה במצרים: למה יש המון מדוזות?

לא רק אצלנו מתקשים לזכור קיץ צורב כל כך. הממשלה במצרים הקימה ועדת חקירה שתספק הסבר לנחילי המדוזות שהבריחו את המתרחצים בים התיכון: "תופעה חסרת תקדים". החשודה המיידית: תעלת סואץ

נחילי מדוזות הגיעו לחופה הצפוני של מצרים, הבריחו את המתרחצים מהמים וגרמו לבדק בית במדינה - ואפילו להקמת ועדת חקירה.

 

המדוזה מסוג חוטית נודדת מוכרת היטב גם לישראלים. היא הייתה נפוצה בעיקר באוקיינוס ההודי ובים סוף, אך בשנים האחרונות שוטפת את הים התיכון. נראה שהסיבה לכך היא תעלת סואץ, גם אם הממשלה המצרית מתנגדת להנחה הזו. התעלה נבנתה כבר ב-1869 אך בשנים האחרונות עברה כמה הרחבות שהגדילו משמעותית את כמות המדוזות שעושות את הדרך מים סוף לים התיכון.

 (צילום: דור אדליסט) (צילום: דור אדליסט)
(צילום: דור אדליסט)

ההרחבה האחרונה הייתה ב-2015. במצרים התגאו אז בפרויקט בשווי מיליארדי דולרים שנחשב ל"הישג היסטורי". שנתיים אחרי המצרים המתוסכלים בורחים מהמים בים התיכון.

 

במצרים לא זוכרים שנה צורבת כל כך. במקום לחגוג את עיד אל-פיטר היו עסוקים המצרים שנמנעו מרחצה בחודש הרמדאן בעיקר בדרכים לטפל בצריבות, ובהעלאת תמונות של מדוזות בחופים לרשתות החברתיות.

 

במצרים דוחים את הטענה שההרחבה האחרונה של תעלת סואץ היא הסיבה לנחילי המדוזות בים התיכון, ואמרו שהמדוזות הגיעו לים התיכון כבר בשנות ה-70. "זו לא הפעם הראשונה שמדוזות מגיעות לחוף הצפוני של מצרים. הפעם המספרים היו גבוהים מבשנים הקודמות", אמר מוסטפא פודה, יועץ לשר הסביבה המצרי.

א-סיסי חוגג בהרחבת תעלת סואץ לפני שנתיים (צילום: EPA) (צילום: EPA)
א-סיסי חוגג בהרחבת תעלת סואץ לפני שנתיים(צילום: EPA)

 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)
 

משרד הסביבה החליט להקים ועדת חקירה שתבחן את אותה "תופעה חסרת תקדים". לפי המשרד הפלישה לא קשורה להרחבת תעלת סואץ אלא נובעת משפע של מזון למדוזות, עלייה במזהמים האורגנים וירידה במספר הטורפים הטבעיים. גם ההתחממות הגלובלית, לטענת המשרד, משחקת תפקיד.

 

מומחים אמרו השבוע שמוקדם מדי להעריך מה ההשפעה של ההרחבה האחרונה של תעלת סואץ, אך ייתכן שהרחבת המעבר בין ים סוף לים התיכון תאפשר לעוד מדוזות להגיע. "הסיבה העיקרית לפלישת המדוזות היא תעלת סואץ", אמר ג'ייסון הול-ספנסר, ביולוג ימי מאוניברסיטת פליימאות בבריטניה.

 

המדענית הישראלית בלה גליל "מאשימה" גם היא את התעלה. היא אמרה כי הזיהום וההתחממות הגלובלית אמנם נפוצים בשאר הים התיכון אבל רק באגן הים התיכון – לחופי מצרים, ישראל ולבנון – יש חמישה סוגי מדוזות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מושיק זורע
"תופעה חסרת תקדים"
צילום: מושיק זורע
מומלצים