שתף קטע נבחר

 

"הילד שלי בן שלוש וכבר נוסע על הוברבורד"

החוק אומר שרק נערים מגיל 16 מורשים לרכוב על הוברבורד, אולם תחקירן "אור ירוק" גילה כי אנשי המכירות דווקא לא מסרבים למכור לצעירים יותר. "אצלי קונים גם לילדים בני 5", הצהיר אחד המוכרים. "החוק? מדובר בהמלצה", אמר אחר. משרד התחבורה: "חנויות שחורגות מהתנאים חשופות לשלילת רישיון העסק שלהן"

 

מוכרים לכל גיל: הוברבורד    (צילום:חגי דקל)

מוכרים לכל גיל: הוברבורד    (צילום:חגי דקל)

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

אמורים למכור אותו לרכיבה רק עבור בני 16 ומעלה, אך תחקיר "אור ירוק" מעלה כי בחנויות ברחבי הארץ מוכרים את הוברבורד לכל דורש, גם כאשר מציינים בפני המוכר שהוא מיועד לצעירים יותר. "הבן שלי יהיה בדצמבר בן 12 והוא רוכב על זה", אמר אחד המוכרים.

 

הוברבורד מוגדר אצל רבים מהישראלים כצעצוע. בפועל, מדובר בכלי רכיבה שמגיע למהירות 13 קמ"ש, ותלוי לחלוטין בשווי המשקל של הרוכב. רק לפני שישה ימים נפצעה באורח בינוני ילדה בת שלוש ממושב זוהר בדרום אחרי שנפלה מהוברבורד. במשרד התחבורה אסרו תחילה את השימוש בו, אולם לאחר מכן אישרו אותו עם הגבלת גיל – שלא ממש נאכפת.

 

הוברבורד. אושר על ידי משרד התחבורה ()
הוברבורד. אושר על ידי משרד התחבורה
 
מתיעוד וידאו של תחקירן "אור ירוק" עולה תמונה עגומה בכל הנוגע לידע בדבר הסכנות הנשקפות לרוכבים על הוברבורד. מרבית המוכרים שתועדו הסכימו למכור ואף עודדו ושידלו קנייה כזו לילדים בני 13 ואף צעירים מכך. "אצלי קונים גם לילדים בני חמש", הצהיר אחד המוכרים. "הרכיבה מעל גיל 16 היא המלצה", אמר, ולא דייק, מוכר אחר.

 

חנות yellow הרצליה

"אני רוצה לקנות את זה לילד בן 13, לבר מצווה, כדאי לי?", תוהה התחקירן בפני המוכרים בסניף חנות הנוחות. "אני לא יודע אם זה מותר בחוק, אבל אתה נראה לי יכול לרכוש את זה אם הוא ייסע בזהירות", אמר המוכר. מוכרת אחרת הוסיפה: "גם אם הוא לא יקנה לו, מישהו אחר יקנה לו. אם אתה רוצה לקנות לו זאת אחלה מתנה, ומתנה יפה". "ליגה לאומית", הוסיף המוכר.

אדם אחר התערב מהקופה: "הילד שלי בדצמבר יהיה בן 12 והוא על זה".

"הוא מצליח להחזיק את זה? לא נופל וכאלה?", תהה התחקירן.

המוכר: "בטח, תוך שנייה, זה מדהים".

המוכרת מתערבת בשיחה וממשיכה להפעיל לחץ: "אתה יודע כמה ילדים רכשו אצלנו הוברבורד?"

ילדים בני כמה?

"12, 12 וחצי, 11. גם מישהו בא עם הילד שלו וקנה ממני אישית", היא הצהירה.

 

"האח הגדול" רמת השרון

בחנות ברמת השרון תשובות דומות. "הבן שלי בן 13 והוא נוסע על הכלי הזה שלושה חודשים. אני יכול להגיד לך שהוא משתמש בו יותר מאשר באופניים", אמר המוכר.

אין לי מה לחשוש שילד בן 13 רוכב על הוברבורד?

"תהיה בטוח שהילד כבר נסע", ענה המוכר. "אין לו תנועות חדות. זה ללמוד את זה ביום אחד, בבית אפילו. הילדים אצלי נוסעים בתוך הבית".

ומה עם הקטע הזה שיש איזשהו חוק מגיל 16 ומעלה ודברים כאלה?

"מומלץ מגיל 16", הרגיע המוכר (ולא דייק - בלשון המעטה)

 

חנות "קונינג" בפתח תקווה

בחנות באם המושבות הפליאו בהורדת הגיל המותר לשימוש. "כשמדובר בהוברבורד בגודל 5 אינץ' החוק אומר מגיל 16", אמר המוכר.

מישהו אוכף את זה?

"לא, אבל זה מיועד מגיל 5, 6".

מגיל 5,6? באמת? בני 5,6 יכולים לרכוב על זה?

המוכר: "הילד שלי בן שלוש אני הולך איתו ככה. יש לי מישהו שאני מכיר, הילד שלו בן 5, הוא רוכב על זה, הוא טס עליו".

באמת?

"אלוף".

 

הצדיק מרשת Toys r us

"זה מיועד מגיל 16 לפי החוק", אמר המוכר והצביע על האזהרה שעל העטיפה. "לא יודע אם במשטרה אוכפים את זה, אבל עדיין. אני יודע שהרבה אחרי שיצא החוק ניסו להחזיר את זה ולא בדיוק הלך להם. תקשיב, למכור, זאת יכולה להיות המכירה הכי טובה. אני יכול להעלים ממך את המידע הזה ולהגיד לך 'תשמע לא מעניין אותי', אבל אני לא טיפוס כזה. אני מעדיף להגיד לך את האמת מאשר למכור לך משהו בשקר ואחרי זה לך תאכל אותה".

 

אור ירוק: "הילדים לא מודעים להשלכות" 

הנתונים על היפגעות ספציפית מהוברבורד עדיין לא נאספו, אך המספרים שמציג מכון גרטנר מהשנה שעברה מצביעים על 110 ילדים (14-0) שנפגעו בתאונות כשרכבו על אופניים וקורקינטים חשמליים, אף שעל פי החוק בכלל אסור להם לרכוב על כלים אלה. מדובר על עלייה של כ-10 אחוזים לעומת שנת 2015, שבה נפגעו 99 ילדים, ועלייה של פי שניים לעומת שנת 2015, שבמהלכה נפגעו 54 ילדים שרכבו על אופניים וקורקינטים חשמליים.

 

בעמותת "אור ירוק" אמרו כי במשרד התחבורה אישרו כי מדובר בכלי שמתיימר להיות צעצוע ידידותי, אבל כבר גרם לפציעתם של כמה ילדים. "אנחנו רואים יותר ויותר ילדים קטנים מתחת לגיל 16 רוכבים על ההוברבורד ונוסעים על גבי המדרכה, רוכבים על הכביש ובמעברי החצייה", אומרים בעמותה. "לילדים הללו אין את היכולת להבין את ההשלכות".

 

בעמותה טוענים שהכלי חושף את הילדים לפגיעה מכלי רכב. "משרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייב להגביר את המודעות וההסברה בקרב ההורים והילדים בדבר הסכנות שברכיבה על כלי כל כך לא יציב, כמו גם הגברת המודעות לחבישת קסדה ורכיבה מעל גיל 16", ציינו. "במקביל, יש לחייב בתי עסק להציב שלטים ברורים שאוסרים על רכיבה מתחת לגיל 16, בדומה לאלכוהול. בטיחות הילדים חייבת להיות בראש סדר העדיפויות".

 

תגובות

בחנויות שנבדקו התגובות היו מעורבות. בחלקן תהו מדוע המדינה מאפשרת למכור הוברבורד אם אפשר לרכוב עליו רק מגיל 16, אף שמותר לרכוב על אופניים חשמליים שנוסעים מהר יותר ומאוחר יותר גם על קטנוע.

 

מרשת Yellow נמסר: "מדובר במקרה נקודתי, נחדד את הנהלים בכל הסניפים לגבי מכירת ההוברבורד".

 

ב"קונינג" אמרו שהבעלים נמצא בחו"ל ולכן לא יגיבו, אבל הדגישו שם שההוברבורדים עברו בדיקות של מכון תקנים ומאושרים למכירה, ושישנו דגם קטן שמהירותו המקסימלית 5 קמ"ש, המוכר כצעצוע.

 

בחנות "האח הגדול" בחרו שלא להגיב לכתבה.  

  

ממשרד התחבורה נמסר: "על פי תקנות התעבורה, הרכיבה על הוברבורד, המוגדר כסוג של רכינוע, מותרת מגיל 16 בלבד ומותנית בחבישת קסדה וברכיבה על המדרכה בלבד. משרד התחבורה קבע תקנות מפורטות ומחמירות באשר לרכיבה על רכינוע ובכללם גם על ההוברבורד. חל איסור על מכירת הוברבורד לילדים שטרם מלאו להם 16 שנים, ובתי המסחר והחנויות מחויבים להקפיד הקפדה יתרה על האיסור. חלה חובה לציין על המוצר כי השימוש בו מותר מגיל 16 בלבד".

 

עוד מסרו במשרד: "בתי מסחר המקבלים את רישיון העסק ממשרד הכלכלה, מחויבים לעמוד בתנאים שנקבעו להם ברישיון. מי שחורג מכך חשוף לסנקציות עד שלילת רישיון העסק. מי שמוכר הוברבורד לילדים מתחת לגיל 16 מפר את החוק במודע. האחריות על אכיפת התקנות חלה על משטרת ישראל, כמו על שאר כלי רכיבה בדרכים". בנוסף הדגישו כי להורים יש אחריות רבה במניעת רכישת ההוברבורד לילדים מתחת לגיל 16, וכן בהקפדה על שמירת כללי הבטיחות.


פורסם לראשונה 27/07/2017 21:38

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים