"בניגוד לאינטואיציה": סיכון גדול יותר בקיץ לילדים כנוסעים ברכב מאשר על אופניים
מנתוני מכון "גרטנר" עולה כי בקיץ יש באופן קבוע ירידה בכמות הילדים ובני הנוער שמאושפזים בעקבות תאונות אופניים חשמליים, קורקינטים והוברבורדים, לעומת עלייה בכמות אשפוזי הילדים והנערים בתאונות כנוסעים ברכב. "זו לא גזירת גורל, באמצעות הסברה ניתן להציל את הילד הבא"
אם תאזינו לרדיו, תדליקו את הטלויזיה או תרפרפו ברשתות החברתיות בוודאי תיחשפו לסכנות הטמונות באופניים חשמליים, קורקינטים והוברבורדים לילדים ובני נוער בחופש הגדול - אלא שנתוני מכון "גרטנר" מראים שבחודשי הקיץ יש דווקא באופן קבוע ירידה בכמות הילדים ובני הנוער שמאושפזים בבתי חולים בעקבות תאונות אלו, ועלייה בכמות תאונות הדרכים שבהן מעורבים ילדים ובני נוער דווקא כנוסעים ברכב. בעקבות הנתונים, קוראים שם להגביר את מודעות ההורים בנושא הזה.
מנתוני המרכז הלאומי לחקר טראומה ורפואה דחופה במכון "גרטנר" עולה כי בחודשי הקיץ חלה ירידה במספר הילדים (גילאי 4 עד 14) המאושפזים בבתי החולים בעקבות תאונות דרכים כרוכבי אופניים והולכי רגל ביחס לשאר חודשי השנה, לעומת עלייה משמעותית בכמות האשפוזים בעקבות תאונות כנוסעים ברכב. הנתונים שנאספים מכל בתי החולים מראים שבין השנים 2010 ל-2016 המגמה נשמרת בקביעות.
כך, בחודש יוני מתאשפזים בממוצע 512 ילדים רוכבי אופניים, 375 ילדים הולכי רגל ו-86 ילדים הנוסעים ברכב. בחודש יולי, עם תחילת החופש הגדול, המגמות משתנות: בחודש יולי הממוצע, מספר הילדים המתאשפזים בעקבות תאונות דרכים כנוסעים ברכב עולה ל-180 מאושפזים - עלייה משמעותית של כמעט 100 ילדים, שנשמרת גם בחודש אוגוסט. אצל הולכי הרגל חלה ירידה ל-301 ילדים מאושפזים (ירידה של יותר מ-70 מאושפזים) ואצל רוכבי האופניים ירידה גם כן ל-439 ילדים מאושפזים בממוצע (ירידה של כ-80 מאושפזים).
במכון "גרטנר" מדגישים שהנתונים נוגעים רק לילדים שמתאשפזים, ולא לכל מי שמגיעים למיון לטיפול ומשתחררים אחריו הביתה. ההערכות הגסות מדברות על פי 10 ילדים שמגיעים לבית החולים לטיפול בעקבות תאונות.
באוכלוסייה הכללית הנתונים דומים. בחודשים יולי-אוגוסט יש ירידה במספר המאושפזים בעקבות היפגעות כרוכבי אופניים והולכי רגל, ועלייה יחסית תלולה במספר המאושפזים הנוסעים ברכב. עלייה בחודשים אלו חלה גם בקרב רוכבי האופנועים והטרקטורונים.
לדברי מומחים, אחת הסיבות לעלייה הניכרת בהיפגעות בעקבות נסיעות ברכב היא המעבר מנסיעה עירונית לנסיעה בינעירונית, והיציאה לכבישי הפריפריה בצפון ובדרום כחלק מטיולי הקיץ של המשפחות הנופשות. השינוי מאופיין במעבר מנהיגת עיר קצרה ומוכרת לנהיגה בתנאי דרך קשים יותר, נהיגה ארוכה יותר והסחות דעת רבות יותר.
"יותר מדי פעמים אנו נוטים לקבוע מדיניות או לבצע פעולות כתוצאה מאינטואיציה או תובנות שאינן בהכרח מבוססות על עובדות ונתונים", אומר פרופ' קובי פלג, מנהל המרכז הלאומי לחקר טראומה ורפואה דחופה במכון "גרטנר". "כשאין עובדות ונתונים, אין לך ברירה אחרת אלא לקבל החלטות על בסיס תובנות, הבנות ואינטואיציות. אבל כשיש נתונים כמו אלה, מה שנכון לעשות ומה שצריך לעשות ומה שמחויב המציאות לעשות זה לקבוע את המדיניות והפעילות הנדרשת בהתאם, ובהתבסס על הנתונים", הוא מוסיף ומשגר מסר לקובעי המדיניות.
ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים, הממונה על ההסברה, מכירים את הנתונים. כבר בפורום הבטיחות שהתכנס במשרד התחבורה במאי השנה הציגו אנשי הרשות הלאומית את העלייה הקבועה בחודשי הקיץ בהיפגעות ילדים ובני נוער כנוסעים ברכב הפרטי. אז מדוע הקמפיינים מוכוונים בעיקר לרוכבי האופניים החשמליים בחופש הגדול, בעוד העלייה חלה במיוחד בהיפגעות כנוסעים ברכב?
"כגוף המוביל את מערכי ההסברה הלאומיים הקשורים בבטיחות בדרכים, אנו משלבים בין נתוני היפגעות מבוססים שעל פיהם אנו מזהים אוכלוסיות בסיכון לבין זיהוי מגמות אפשריות עתידיות", מסבירה רחלי טבת ויזל, מנכ"לית הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. "כך לדוגמא, בנוגע להיפגעות ילדים בחודשי הקיץ, הקמפיינים שלנו מוכוונים על פי נתוני ההיפגעות לילדים הנוסעים ברכב ולהולכי רגל. עם זאת, אנו עוסקים גם באוכלוסיות עם פוטנציאל להיפגעות כמו ילדים הרוכבים על אופניים חשמליים או הוברבורד - תופעה נפוצה בארצנו בשנתיים האחרונות, שמתחזקת במיוחד בחופש הגדול. אנו מאמינים בשילוב בין נתונים מבוססים, יחד עם להיות עם יד על הדופק כל הזמן במקומות שבהם עלולים להיות נפגעים וברצוננו למנוע זאת מראש".
יחד עם הירידה בהיפגעות כרוכבי אופניים וכהולכי רגל, עדיין מספר הנפגעים גבוה מאלו שנפגעים כנוסעים ברכב הפרטי. ההיפגעות היא גם בשל חוסר מיומנות ורכיבה מתחת לגיל המותר. בדיקה שביצעה בשבוע שעבר עמותת "אור ירוק" עבור ynet גילתה שמוכרי הוברבורדים ממליצים על רכיבה גם מתחת לגיל המותר.
לפי נתוני מכון "גרטנר", מספר הילדים שנפגעו מרכיבה על אופניים חשמליים הוכפלה בחודשי הקיץ בשנים 2016-2014 מ-54 ל-110 ילדים, אשר כלל אינם בגיל המותר. ביום שישי האחרון תיעד מתנדב בעמותה בני נוער רוכבים על טרקטורונים, מתנדב אחר צילם נער רוכב על אופניים "משודרגים" שנבנתה עליהם קומה נוספת, וכן תועד גם נער שרוכב על אופניים חשמליים שמחוברת אליהם בחבל עגלת קניות.
ארז קיטה, מנכ"ל עמותת "אור ירוק", מסביר כי "תקופת החופש הגדול מאופיינת בריבוי תאונות דרכים שבהן נפגעים ילדים, כאשר רבים נפגעים בסביבת הבית הקרובה, אבל 40% מהילדים שנהרגים בתאונות דרכים בחודשי הקיץ נהרגים כנוסעים ברכב ו-36% מהם נהרגים כהולכי רגל".
הוא מוסיף: "את הנתונים הללו ניתן וחייבים לשנות באמצעות הסברה נרחבת בנוגע לחשיבות חגירת חגורות בטיחות, עייפות בנהיגה והימנעות מהיסחי דעת. אסור לנו להשלים עם ההיפגעות הגבוהה של הילדים בחופש הגדול. זו לא גזירת גורל, ואפשר במיקוד נכון להציל את הילד הבא".