שתף קטע נבחר

תימן: מיליון ילדים בסיכון גבוה למות מכולרה

מלחמת האזרחים בתימן נמשכת כבר יותר משנתיים, ובמהלכה סבלה המדינה מכמה התפרצויות של מגפת כולרה. על פי הערכות ארגוני צדקה, מניין הנדבקים בהתפרצות הנוכחית עלול להגיע ליותר מ-600 אלף, ויותר ממיליון ילדים באזורי המגפה נמצאים בסיכון גבוה להידבק ולמות

 

 

הצרות לא עוזבות את המדינה השסועה: יותר ממיליון ילדים בתימן נמצאים בסיכון גבוה למות מכולרה. כך הודיע אתמול (ד') ארגון הצדקה "Save the Children". מדובר בילדים מתחת לגיל 5 שסובלים מתת-תזונה וחיים באזורים נגועים במגפת כולרה - במדינה שעדיין שקועה במלחמת אזרחים עקובה מדם אשר הותירה מיליונים על סף רעב והביאה את תימן לקריסה כלכלית.

 

על פי ההערכות, מאפריל 2015 נדבקו בתימן יותר מ-425 אלף בני אדם בכולרה, וכ-1,900 מתו לאחר שנדבקו במחלה. בארגון הודיעו כי בעקבות ההתפרצות האחרונה של המחלה, נשלחו רופאים לאזורים שנפגעו בצורה הקשה ביותר. מהארגון נמסר כי 44% מהחולים שאובחנו לאחרונה הם ילדים מתחת לגיל 15. עוד נמסר כי בקרב קורבנות המגפה, 32% הם ילדים.

הכולרה מופצת במזון או מים שזוהמו. תושבים בתימן ממלאים מי שתייה (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
הכולרה מופצת במזון או מים שזוהמו. תושבים בתימן ממלאים מי שתייה(צילום: רויטרס)

פעוט שנדבק בכולרה בבית חולים בחודידה, תימן (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
פעוט שנדבק בכולרה בבית חולים בחודידה, תימן(צילום: רויטרס)

תאמר קירולוס, מנכ"ל שלוחת "Save the Children" בתימן, אמר כי "הטרגדיה היא שגם תת-תזונה וגם כולרה הם דברים קלים לטיפול אם ניתנים שירותי רפואה בסיסיים". לדבריו, "בתי חולים ומרפאות נהרסו, עובדי ממשלה מתחום הרפואה לא קיבלו משכורות כבר כמעט שנה ומשלוחי העזרה החיונית תקועים". כיום מפעיל הארגון 14 מרכזי טיפול בכולרה ויותר מ-90 מרכזים לקבלת עירוי ברחבי תימן.

 

הכולרה, אשר מופצת באמצעות אכילה או שתייה של מזון, או מים שזוהמו על ידי החיידק המכונה "פסיקון", יכולה לגרום למוות בתוך שעות אם החולה אינו מקבל טיפול. התפרצות המגפה הביאה את האו"ם לעדכן בשבוע שעבר את הערכת המצב ההומניטרית שלו לגבי תימן, ומההערכה החדשה עולה כי 20.7 מיליון בני אדם במדינה זקוקים לסיוע - מתוך אוכלוסייה של 28 מיליון בני אדם בסך הכל.

 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

קונפדרציית הארגונים "אוקספם" מעריכה כי מניין הנדבקים בכולרה בתימן עלול להגיע ליותר מ-600 אלף. לדבריהם, אם התחזית תתממש, מדובר בכמות החולים "הגדולה ביותר שתועדה אי פעם במדינה בודדת במהלך שנה אחת בלבד", מלבד התפרצות המחלה בהאיטי ב-2011, שנה לאחר רעידת האדמה הקטלנית.

 

בעקבות הלחימה בין המורדים החות'ים השיעים שנתמכים על ידי איראן לבין כוחות המשטר הלגיטימי שנתמכים על ידי סעודיה, שנמשכת זה שנתיים, רק מחצית מהמתקנים הרפואיים במדינה פועלים - ואלה שפועלים, נמצאים בתפוסת יתר. עם תחילת התפרצות המגפה לפני כשלושה חודשים אמר דומיניק סטילהארק, מנהל המבצעים ב"וועד הבינלאומי של הצלב האדום", כי "יש ארבעה חולים בכולרה על מיטה אחת".

מצב הומניטרי קשה. חולים בחודידה (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
מצב הומניטרי קשה. חולים בחודידה(צילום: רויטרס)

טיפול רפואי בבירה צנעא (צילום: EPA) (צילום: EPA)
טיפול רפואי בבירה צנעא(צילום: EPA)

 (צילום: EPA) (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

 (צילום: EPA) (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

הרשויות בצנעא, שנשלטת על ידי המורדים החות'ים, הכריזו לפני כשלושה חודשים על מצב חירום בעיר הבירה בעקבות התפרצות הכולרה. משרד הבריאות התימני קרא לארגונים הומניטריים ולתורמים לעזור למדינה להתמודד עם המחלה הקטלנית ולמנוע "אסון חסר תקדים". הידבקות המונית בכולרה נרשמה גם בערים חודידה, תעז ועדן.

 

ארגון הבריאות העולמי קבע שתימן סובלת מאחד המשברים ההומניטאריים החמורים ביותר בעולם, ביחד עם סוריה, דרום סודן, ניגריה ועיראק. בנוסף למגפת הכולרה, סובלת המדינה ממחסור במזון בעקבות הסגר שמוטל על נמליה בשל המלחמה. האו"ם כבר הזהיר ש-17 מיליון בני אדם בתימן - כשני שליש מאוכלוסיית המדינה - נמצאים בסכנה מיידית של רעב.

 

יותר מ-8,000 בני אדם נהרגו מאז שהקואליציה בראשות סעודיה התערבה במלחמה במדינה ב-2015 כדי לעזור לממשלה הלגיטימית לחזור לשלטון בצנעא.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
ילד בתימן מביא מי שתייה
צילום: רויטרס
מומלצים