אסון האפאצ'י: 9 דקות חלפו מהדיווח על התקלה ועד להתרסקות
מתחקיר ההתרסקות אמש עולה כי התקלה אירעה בהיגוי רוטור הזנב של מסוק הקרב. בכיר בחיל האוויר הסביר כי מדובר בתקלה חמורה שחייבה נחיתה במסלול ולא בשטח. "הסיכוי לשרוד נחיתה בשטח עם תקלה שכזו הוא נמוך מאוד", אמר. "החקירה יכולה להימשך חודשים"
ממצאים חדשים מחקירת תאונת מסוק האפאצ'י אמש: מהחקירה הראשונית עולה כי התקלה שעליה דיווחו הטייסים, ושגרמה להם לבצע נחיתת חירום הייתה בהיגוי רוטור הזנב. תשע דקות חלפו מהרגע שבו דיווחו הטייסים בקשר למגדל הפיקוח על התקלה עד לרגע ההתרסקות בשטח הבסיס בין המסלולים.
הקשר הטראגי בין הטייס ההרוג למשפחת הפצוע
התמונות האחרונות: הטייס תועד שעות לפני האסון
גורם בכיר בחיל האוויר אמר כי מדובר בתקלה חמורה שחייבה נחיתה בטוחה במסלול ולא בשטח. "הסיכוי לשרוד נחיתה בשטח בתקלה שכזו הוא נמוך מאוד", אמר. "תקלה מסוג זה לא זכורה שהייתה במערך האפאצ'י ולפי זכרוני הייתה תקלה אחת כזו במערך המסוקים בכלל לאורך עשרות שנים. להבי הרוטור של המסוק נמצאו שלמים ומחוברים לחלק האחורי של המסוק שכשל, כך שאין קשר בין הסיבה לתאונה לסיבה שבגינה קורקע המערך לאחרונה".
הגורם מחיל האוויר הוסיף כי התקלה הטכנית נחשבת מורכבת מאוד לתפעול: "אנו מתרגלים רבות את ההתמודדות עם תקלה זו בסימולטורים. כעת נבדוק מה השתבש וגרם להתרסקות ומניסיון העבר חקירה כזו יכולה להימשך חודשים. מפקד חיל האוויר הנחה למצות את החקירה כדי למנוע הישנות מקרים דומים בעתיד. כעת אנו בשלב איסוף הראיות".
בתאונה נהרג רב-סרן במילואים דודי (דוד) זהר, טייס המסוק, בן 43 מחיפה ואב לארבעה. הטייס השני במסוק, סגן בשירות סדיר, נפצע באורח קשה ופונה לבית החולים סורוקה בבאר שבע, שם נותח במהלך שעות הלילה. בעקבות ההתרסקות קורקע מערך מסוקי הקרב בחיל האוויר. התאונה התרחשה סמוך לשעה 21:00. מסוק אפאצ'י מסוג "פתן" של "טייסת מגע הקסם" חזר לבסיס מטיסת אימון שגרתית ודיווח למגדל הפיקוח על תקלה טכנית. הוא המשיך להתקרב לנחיתה, וכשהיה בגובה מגדל הפיקוח התרסק אל הקרקע בין שני המסלולים בבסיס.
בזמן האירוע שהה מפקד חיל האוויר אלוף אמיר אשל בבור חיל האוויר בקריה ועקב אחר המתרחש. לזירת האירוע הגיעו תוך זמן קצר ראש להק ציוד בחיל האוויר, ואיתו צוות בדיקה ראשוני של מחלקת הבטיחות בחיל כדי לאסוף ממצאים ששרדו את ההתרסקות. האלוף הנחה על הקמת צוות מומחים בראשות קצין בדרגת אלוף-משנה לבדיקת נסיבות המקרה. לחקירה צפויים להצטרף בהמשך גם נציגים מהיצרנית האמריקאית בואינג.
דובר צה"ל תא"ל רונן מנליס מסר כי המערך עדיין לא חזר לבצע טיסות מבצעיות מאז שקורקע, והגיחה שהסתיימה בתאונה הייתה חלק מהליך הדרגתי של חזרה לכשירות מבצעית.