שתף קטע נבחר

הנשים בחוץ: נשיא איראן הקים ממשלה של גברים בלבד

רוחאני אכזב את תומכיו הרפורמיסטים שסייעו לו להיבחר בשנית כשהציג את ממשלתו החדשה נטולת שרות: "מדהים, הוא התעלם מהדרישות שלנו"

ועוד קוראים לו "הנשיא המתון": נשיא איראן חסן רוחאני מינה היום (יום ד') שתי נשים לתפקיד הסגניות שלו, אולם המשיך לאכזב את הרפורמיסטים במדינה כשהקים ממשלה על טהרת הגברים בלבד בלי אפילו אישה אחת בתפקיד שרה.

 

עוד חדשות מעניינות מהעולם בדף הפייסבוק של דסק החוץ

 

מינויי סגניות הנשיא בוצעו יממה לאחר שהנשיא המתון הכריז על רשימת השרים שלו לפרלמנט שכלל גברים בלבד, צעד שנתפש כבגידה על ידי הרפורמיסטים שתמכו ברוחאני בקמפיין הבחירות האחרון שלו בחודש מאי.

 

סגנית אחת לנשיא מבין השתיים שמונו. מאסומה אבטקאר (צילום: AP) (צילום: AP)
סגנית אחת לנשיא מבין השתיים שמונו. מאסומה אבטקאר(צילום: AP)

 (צילום: AP) (צילום: AP)
(צילום: AP)

"זה מדהים ולא ייאמן שהנשיא התעלם מהדרישות למנות נשים לממשלה שלו", אמרה פרוואנה סלאהשורי, סוציולוגית ומחוקקת רפורמיסטית.

 

הנחמה היחידה של האיראניות: מונו שתי סגניות לנשיא

מכתב שקרא למנות נשים לשרות בממשלה נחתם על ידי 157 מחוקקים איראנים מתוך 290. הנחמה היחידה של מבקריו של הנשיא רוחאני הייתה המינוי של שתי סגניות הנשיא, צעד שלא טעון את אישור הפרלמנט.

 

מאסומה אבטקאר, שנודעה בעולם בתפקידה כדוברת האיראנית במהלך משבר בני הערובה בשגרירות ארצות הברית ב-1980, מונתה לסגנית הנשיא שאחראים לענייני נשים. בעבר היא הייתה אחראית על תחום הסביבה בלשכתו של רוחאני.

 

חסן רוחאני מושבע שוב לנשיא איראן על ידי המנהיג הרוחני העליון עלי חמינאי (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
חסן רוחאני מושבע שוב לנשיא איראן על ידי המנהיג הרוחני העליון עלי חמינאי(צילום: רויטרס)
לאיה ג'וניידי מונתה לסגנית נשיא איראן לענייני משפט, ואישה נוספת מונתה לתפקיד יועצת מיוחדת לזכויות אדם.

 

"קבוצה גדולה של מחוקקים לא תומכת במינוי נשים לשרות"

רוחאני, איש דת מתון שבכהונתו הקודמת החזיק בשלוש סגניות נשיא, צריך עוד לאייש כמה משרות סגני שרים ולא ברור עדיין אם יבחר בנשים.

 

זאהרה סוג'איי, יו"ר "מפלגת הנשים הרפורמיסטית" החדשה, אמרה לסוכנות הידיעות הצרפתית שהיא לא הופתעה מהיעדר נשים בממשלה החדשה בהתחשב בהתנגדות הנמשכת למהלך מצד מחוקקים רבים ואישים דתיים בולטים שמשפיעים מאחורי הקלעים. לדבריה, קבוצה גדולה של מחוקקים "עדיין לא תומכים בנשים שרות". אולם לדברי סוג'איי, לסגניות הנשיא יש למעשה יותר כוח מאשר לשרים, והן כבר שברו טאבו כשמינו נשים לתפקידים סמכותיים.

 

הבטיחו להן שיפור זכויות אזרחיות. נשים תומכות רוחאני בקמפיין הבחירות האחרון לנשיאות איראן (צילום: AFP) (צילום: AFP)
הבטיחו להן שיפור זכויות אזרחיות. נשים תומכות רוחאני בקמפיין הבחירות האחרון לנשיאות איראן(צילום: AFP)

"עברנו את השלב הסמלי. נשים שרות זה חשוב, אבל זו לא הדרישה היחידה שלנו. אפילו אם רוחאני היה ממנה כמה נשים שרות, זה לא היה פותר את בעיות הנשים", אמרה יו"ר מפלגת הנשים.

 

היא ציינה כמה בעיות משפטיות לנשים באיראן שטעונות פתרון, כמו למשל הצורך לבקש אישור מקרוב משפחה גבר לעזוב את המדינה וחוקי ירושה מפלים לטובת גברים. "רוחאני עבד על מדיניות של העצמת נשים במהלך ארבע השנים האחרונות ואנחנו רוצות שזה ימשיך, כמו גם תיקון חוקים בפרלמנט", אמרה סוג'איי.

 

הנושא המגדרי בפוליטיקה האיראנית זכה להבלטה בסוף השבוע האחרון כששרת החוץ של האיחוד האירופי, פדריקה מוגריני, הובילה קבוצה של נשים לשיחות עם קבוצה של גברים בלבד בראשות שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף. התמונה שיצאה מהפגישה "הייתה בעלת משמעות כבדה", כתב מוחמד רזא עארף, ראש הסיעה הרפורמיסטית בפרלמנט, ברשת החברתית.

 

רוחאני רשם ניצחון גדול בבחירות לנשיאות בחודש מאי על המועמד השמרן איברהים ראיסי, בין היתר בזכות התמיכה הגדולה שקיבל מצד הרפורמיסטים. היה זה אחרי שהנשיא האיראני הבטיח לבוחריו לשפר את הזכויות האזרחיות ולחזק את הקשרים עם המערב. כמה רפורמיסטים טענו השבוע שרוחאני נכשל בהשבת טובה בחזרה לאנשים שהצביעו לו. "ציפינו לפחות לאישה אחת בין המינויים של רוחאני", אמר עארף.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים