שתף קטע נבחר

טראמפ ממשיך באיומים: "קים יתחרט מהר מאוד אם יתקוף"

הנשיא האמריקני ממשיך לאיים על צפון קוריאה, במקביל לדיווח כי בין ארה"ב למדינה המבודדת פועל ערוץ תקשורת חשאי. טראמפ נשאל על כך והשיב: "אני לא רוצה לדבר על זה". בתוך כך, פורסמו הנחיות לתושבי גואם למקרה שיותקפו בנשק גרעיני: "אל תביטו על כדור האש, הסירו את הבגדים"

 

 

בצל המתיחות: ארצות הברית מקיימת מגעים דיפלומטיים חשאיים עם צפון קוריאה זה כמה חודשים. כך דיווחה אתמול (ו') סוכנות הידיעות האמריקנית AP. זאת במקביל לדיווחים על האיומים ההדדיים בין נשיא ארה"ב דונלד טראמפ לבין מנהיג המדינה המבודדת בעולם, קים ג'ונג און.

 

על פי הדיווח, במגעים היו מעורבים הממונה האמריקני על המדיניות לגבי צפון קוריאה, ג'וזף יון, ופּאק סונג איל, דיפלומט בכיר באו"ם מטעם צפון קוריאה. AP ציינה כי הדיווח מבוסס על דבריהם של גורמים אמריקנים רשמיים, אך לא מסרה מי הם.

"לא רוצה לדבר על ערוץ חשאי". טראמפ בניו ג'רזי (צילום: AP) (צילום: AP)
"לא רוצה לדבר על ערוץ חשאי". טראמפ בניו ג'רזי(צילום: AP)

טראמפ התייחס אמש לנושא בדברים שנשא בניו ג'רזי, ואמר כי הוא "לא רוצה לדבר על שיחות במסגרת ערוץ חשאי עם צפון קוריאה". הוא הוסיף כי הוא מקווה שפיונגיאנג מבינה את חומרת המצב, וכי "אנשים רבים מרוצים מהדברים שאני אומר על צפון קוריאה". גם בדבריו אמש הוא לא ויתר על האיום: "מנהיג צפון קוריאה יתחרט מהר מאוד על כל פעולה נגד גואם או טריטוריה אמריקנית אחרת".

 

בעבר כבר נודע כי הצדדים קיימו מגעים בנוגע לשחרורו לפני כחודש וחצי של הסטודנט האמריקני אוטו ורמבייר, ששוחרר מהכלא הצפון קוריאני וחזר לארה"ב כשהוא שרוי בתרדמת וכעבור כמה ימים הלך לעולמו. אולם, לא היה ידוע כי המגעים נמשכו גם לאחר מכן ואם הם עסקו גם בעניינים נוספים מלבד אסירים אמריקנים.

 

גורמים המעורים בפרטי המגעים אמרו כי הם לא הספיקו כדי להרגיע או למנוע את המתיחות הנוכחית בין המדינות. עם זאת, הם סבורים כי הקשרים החשאיים הללו יכולים להוות בסיס למשא ומתן רציני יותר בין הצדדים, אשר יכול לעסוק גם בנושאים כמו הנשק הגרעיני שמנהיג צפון קוריאה, קים ג'ונג און, מנסה להשיג - אם הוא וטראמפ ישימו בצד את הרטוריקה הלוחמנית שמאפיינת את השיח ביניהם בימים האחרונים.

ערוץ חשאי. פּאק סונג איל וג'וזף יון  (צילום: AP) (צילום: AP)
ערוץ חשאי. פּאק סונג איל וג'וזף יון (צילום: AP)
 

"רבים מרוצים ממה שאני אומר על צפון קוריאה". טראמפ בניו ג'רזי (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
"רבים מרוצים ממה שאני אומר על צפון קוריאה". טראמפ בניו ג'רזי(צילום: רויטרס)

הגורמים כינו את הממשק בין יון לבין פּאק "ערוץ ניו יורק". לדבריהם, יון הוא הדיפלומט האמריקני היחיד שנמצא בקשרים עם גורם כלשהו בצפון קוריאה. הם הוסיפו כי הערוץ החשאי שימש בעיקר כדרך להחלפת הודעות, שאפשרה לפיונגיאנג ולוושינגטון להעביר מסרים זו אל זו.

 

על רקע אזהרתו של טראמפ השבוע כי "צפון קוריאה תיענה באש ובזעם שהעולם לא ראה מעודו", מזכיר המדינה האמריקני רקס טילרסון הביע דווקא נכונות לשאת ולתת עם המדינה המבודדת, בתנאי אחד - פיונגיאנג תחדל מניסויי הטילים הבין-יבשתיים שיכולים להגיע לארה"ב. טילרסון אפילו רמז על קיומו של ערוץ חשאי: "יש לנו אמצעים אחרים שפתוחים לתקשורת מולם, ובוודאי שנשמע מהם אם יהיה להם רצון לדבר", אמר השבוע בפגישה ביטחונית בפיליפינים.

"הפתרונות הצבאיים מוכנים וחמושים". מפציצים אמריקניים בגואם (צילום: U.S. Pacific Command) (צילום: U.S. Pacific Command)
"הפתרונות הצבאיים מוכנים וחמושים". מפציצים אמריקניים בגואם(צילום: U.S. Pacific Command)

טראמפ, עם זאת, טען שלשום כי אמירתו "אולי אף לא הייתה תקיפה מספיק". מוקדם יותר אתמול הוא איים כי הפתרונות הצבאיים מול צפון קוריאה מוכנים וחמושים. טראמפ צייץ בטוויטר כי "הפתרונות הצבאיים שלנו נמצאים במקומם, מוכנים וחמושים למקרה שצפון קוריאה תפעל בחוסר זהירות. בתקווה שקים ג'ונג און יבחר בנתיב אחר".

 

"אל תביטו על כדור האש": הנחיות חירום לתושבי גואם

ההסלמה המילולית בין ארה"ב לצפון קוריאה המשיכה על רקע איומיה של פיונגיאנג כי תשגר טילים לקרבת האי גואם - טריטוריה אמריקנית באוקיינוס השקט - וכי ייתכן שהיא תעשה זאת כבר בימים הקרובים. בתוך כך, פרסמו אמש הרשויות בגואם הנחיות הנוגעות לאפשרות שהאי יותקף בנשק גרעיני. בשפה שעוררה את רוחות הרפאים מימי המלחמה הקרה, ההנחיות מפרטות לתושבי האי מה לעשות לפני, במהלך ולאחר מתקפה גרעינית.

 

"אל תביטו על ההבזק או על כדור האש - זה עלול לעוור אתכם", נכתב שם. "תפסו מחסה מאחורי כל דבר שיכול להגן עליכם". בהנחיות הציעו לתושבים להכין מראש תוכנית למקרה חירום וכן ערכה עם מוצרים בסיסיים, ורשימה של מבנים פוטנציאליים סמוך לביתם שבהם הם יוכלו לתפוס מחסה.

 

עוד נכתב: "הסירו את הבגדים כדי למנוע מחומרים רדיואקטיביים להתפשט. הסרה של הבגדים העליונים יכולה להסיר עד 90% מהחומר הרדיואקטיבי". בהנחיות גם ייעצו לתושבים איך לשטוף את עצמם מהחומר: "אל תשפשפו או תגרדו את העור. השתמשו בסבון, שמפו ומים, אבל אל תשימו מרכך על השיער משום שהוא גורם לחומר רדיואקטיבי להתקשות". 

160 אלף תושבים ו-7,000 אנשי צבא. האי גואם, השבוע (צילום: AFP) (צילום: AFP)
160 אלף תושבים ו-7,000 אנשי צבא. האי גואם, השבוע(צילום: AFP)


כמו כן, נכתבו הנחיות עבור הורים שלא נמצאים בזמן המתקפה ליד ילדיהם: "הישארו היכן שאתם, אפילו אם אתם לא עם משפחתכם. האזינו לחדשות, אל תתקשרו לבתי הספר, היו סבלנים. חכו עד שיורו לכם לאסוף את הילדים".

 

מוקדם יותר טראמפ אף שיתף ציוץ של פיקוד האוקיינוס השקט של ארה"ב, ובו תמונות של מטוסי קרב אמריקניים חמושים ומוכנים להמראה. בציוץ נכתב "מפציצים מסוג B-1 לנסר של חיל האוויר האמריקני בגואם עומדים ומוכנים למלא את משימת פיקוד כוחות ארה"ב בקוריאה אם יתבקשו לעשות זאת".

 

לפי הודעת האזהרה הרשמית של צפון קוריאה שלשום, היא נערכת לשחרר "אש עוטפת" בסביבתה של גואם עד לאמצע אוגוסט - כלומר בימים הקרובים. לפי ההודעה, המתקפה תכלול ארבעה טילי הוואסונג-12 שיחלפו מעל יפן אל עבר המים שסביב האי הקטנטן גואם, שבו חיים 160 אלף בני אדם, בהם 7,000 אנשי צבא אמריקנים בשני בסיסיים עיקריים. אם תוכניתה של צפון קוריאה אכן תצא לפועל, זה יהיה שיגור הטילים הפרובוקטיבי ביותר מצידה עד כה.

 

מזכיר ההגנה האמריקני, ג'יימס מאטיס, התייחס אתמול לאיומים הנשמעים מצד המדינה המבודדת ואמר: "הטרגדיה של מלחמה ידועה לנו היטב, לחימה צבאית עלולה להיות קטסטרופלית. האחריות שלי היא להבטיח אפשרויות צבאיות למקרה שהן יידרשו, אך ארה"ב מעדיפה גישה דיפלומטית מול האיום הצפון קוריאני". כשמאטיס נשאל על ידי כתב אם ארה"ב מוכנה מול צפון קוריאה, הוא השיב: "אנחנו מוכנים".


פורסם לראשונה 11/08/2017 23:24

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים