שתף קטע נבחר

הרפובליקנים שכבר חושבים להדיח את טראמפ

במפלגה כבר מדברים על אפשרות חריגה שבה יוחלף הנשיא המכהן בפריימריז ב-2020. בורסת השמות כרגע קטנה וכוללת סנאטורים שמתנגדים לטראמפ. אחרים רוצים דווקא את השחקן "דה רוק" בבית הלבן

 

 

 

שבעה חודשים בלבד חלפו מתחילת כהונתו של דונלד טראמפ כנשיא, וכבר יש רפובליקנים שמהרהרים באפשרות להחליף אותו בבחירות ב-2020. המשימה הזו דורשת מאמץ אדיר, וחלק מגדירים אותה כפנטזיה. מאז הנשיא פרנקלין פירס, שלא זכה בפריימריז ב-1856, לא הודח נשיא מכהן על ידי חבר מפלגה.

 

מול יריביו של טראמפ, רפובליקנים ועצמאיים עם נטייה רפובליקנית, ניצבים מכשולים פוליטיים ובירוקרטיים. הוועידה הרפובליקנית הלאומית, שמנוהלת כיום על ידי נאמניו של טראמפ, אחראית על התקנון ופועלת עם הבית הלבן כדי להבטיח את שלומו של הנשיא. חברים בוועידה הרפובליקנית הלאומית נפגשו השבוע בטנסי, וכבר מתמקדים בהגנה על טראמפ ב-2020.

הנשיא טראמפ (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
הנשיא טראמפ(צילום: רויטרס)
 

התגובה של טראמפ לאירועים האלימים בשרלוטסוויל הובילה את מתנגדיו להתחיל לדבר על מה שפעם נראה בלתי מתקבל על הדעת. גורמים במפלגה מניו המפשייר ואריזונה מדברים בימים האחרונים על אפשרות שבה יעמוד ב-2020 מועמד חזק שינסה להפיל את הנשיא. בורסת השמות כרגע קטנה.

 

סגן הנשיא פנס מכחיש: "לא מנהל קמפיין להחלפת טראמפ ב-2020"

 

מושל אוהיו ג'ון קייסיק, שהובס בפריימריז האחרונים, לא פוסל ריצה נוספת ב-2020. רפובליקני אחר שנחשב למבקר חריף של טראמפ, סנאטור נברסקה בן סאס, ביקר בחודש שעבר באיווה – שעורכת את הפריימריז הראשונים בארה"ב ונחשב גם הוא למועמד פוטנציאלי. בנוסף יש כמה "אאוטסיידרים" שרפובליקנים קוראים להם לרוץ, בין השאר איש העסקים המיליארדר מארק קיובן והשחקן דוויין "דה רוק" ג'ונסון.

אולי ב-2020? ג'ון קייסיק (צילום AP) (צילום AP)
אולי ב-2020? ג'ון קייסיק(צילום AP)

איש העסקים מארק קיובן מגדיר את עצמו כעצמאי ולא כרפובליקני, ומייחל שמישהו יקרא תיגר על הנשיא, שנחשב למפלג ולחסר יכולת גם במפלגתו שלו. "בסיס הכוח שלו לא ילך נגדו, אבל אם יש מישהו שהם יכולים להתחבר איתו ולהרגיש שהם בוטחים בו הם עשויים ללכת נגדו", אמר קיובן. "הדלת פתוחה לרווחה. השאלה היא רק מי יפתח אותה".

 

טום ראת', לשעבר אסטרטג רפובליקני, אמר שהערותיו של טראמפ אחרי המהומות בשרלוטסוויל הפחידו רפובליקנים רבים. "הוא קיבל תמיכה מהאנשים שלו אבל המפלגה לא התחתנה איתו", אמר ראת'. סוזן קולינס, סנאטורית ממיין, אמרה כי "מוקדם מדי לומר" אם טראמפ יהיה המועמד של המפלגה ל-2020.

סנאטור נברסקה בן סאס (צילום: gettyimages) (צילום: gettyimages)
סנאטור נברסקה בן סאס(צילום: gettyimages)
 

ביום רביעי אמר ג'ף פלייק, הסנאטור מאריזונה, שהסגנון ה"מפלג" של טראמפ "מזמין" תחרות בפריימריז. בחמישי בלילה ג'ון דנפורת', סנאטור לשעבר ממיזורי, קרא לטראמפ "הנשיא המפלג ביותר בהיסטוריה האמריקנית" במאמר ב"וושינגטון פוסט". טראמפ אכזב גם את "דה רוק", שסיפר שהוא שוקל להיכנס לפוליטיקה.

 

"הייתי רוצה לראות מנהיגות טובה יותר", אמר "דה רוק" באכזבה. בינתיים קם ארגון "'דה רוק' 2020", שקורא לשחקן לרוץ לראשות המפלגה. קנטון טוילפורד, יועץ פוליטי שהקים את הארגון, אמר כי התגובה של טראמפ לשרלוטסוויל "הרגישה כמו נקודת מפנה" בקרב אלו שחושבים על 2020. עדיין, צריך לקרות משהו חריג ביותר כדי שנשיא מכהן לא יזכה בפריימריז של מפלגתו.

"רוץ 'דה רוק', רוץ" (צילום: imagebank) (צילום: imagebank)
"רוץ 'דה רוק', רוץ"(צילום: imagebank)
  

גם בסוף השבוע עוררו צעדים של הנשיא האמריקני סערה. טראמפ העניק חנינה לג'ו ארפאיו, בן 85 שהיה השריף של אריזונה והורשע בביזוי בית המשפט בעקבות מדיניות של יחס מפלה לאוכלוסייה ההיספנית. ארגוני זכויות אזרח מתחו ביקורת חריפה על ההחלטה ואמרו כי מדובר בתמיכה במדיניות הגירה גזענית ולא חוקית.

 

החלטה נוספת של טראמפ שהכעיסה אמריקנים הייתה המשך להודעתו מהחודש שעבר. טראמפ הורה אמש למזכיר ההגנה ג'ים מאטיס שלא לאפשר לטרנסג'נדרים לשרת בצבא האמריקני, וחתם על מסמך שבו נכתב כי על הצבא לבטל מייד את כל התקציבים שהופנו הליכי שינוי מין עבור חיילים וחיילות שביקשו זאת, מלבד אלה שנמצאים כבר בעיצומו של התהליך.

 

במקביל נרשמה עזיבה נוספת בממשל טראמפ. סבסטיאן גורקה, יועצו הבכיר של הנשיא ללוחמה בטרור, התפטר מתפקידו והביע במכתב ההתפטרות חוסר שביעות רצון ממצבו הנוכחי של הממשל. "כתוצאה מכך, הדרך הטובה והיעילה ביותר שבה אוכל לתמוך בך, אדוני הנשיא, היא מחוץ לבית העם", כתב. גורקה מזוהה עם הימין הקיצוני ונחשב לבעל ברית של סטיב באנון - האסטרטג הבכיר שהודח לפני שבוע.


פורסם לראשונה 26/08/2017 23:59

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים