שתף קטע נבחר

צפו בחנוך דאום: מה מתחולל בראש של נתניהו?

חנוך דאום והפסיכולוג הקליני אריאל הרטמן מנסים לנתח: מה מתחולל שם, בתוך ראשו של ראש הממשלה. היום ב"ידיעות אחרונות"

 

  

חנוך: "תשמע סיפור, אריאל. אחרי שנתניהו ניצח בבחירות 2013, יצא לי לשוחח איתו שיחה ארוכה באווירה רגועה. יחסית לז'אנר ולמגבלות הקשורות באישיותו של נתניהו, זו שיחה שאפשר להגדיר אותה שיחת נפש. נתניהו מנה בפניי בכאב עוולות רבות שנעשו לו לאורך השנים, חלק גדול מהן על ידי התקשורת. עם רוב הטענות שהוא השמיע הסכמתי, אבל התמונה הכוללת שעלתה מדבריו הייתה קשה מדי ושאלתי אותו, לא בהתרסה, כיצד מתיישבת ההרגשה שלו שכל הזמן דופקים אותו, עם העובדה הנחרצת שבסופו של יום הוא ראש ממשלת ישראל. אני זוכר שהוא הביט בי וראיתי עליו שהוא לא מבין את דבריי, כלומר הרגשתי באותו רגע באופן ברור מאוד, שהאיש המרשים שעימו אני זוכה לשוחח לא מסוגל ופשוט אינו יודע לשאוב סיפוק ונחמה מהדבר ה'שולי' הזה, שהוא פאקינג עומד בראש מדינת היהודים. והיה לי עצוב. בשבילו. איך אתה מסביר את זה?".

 

אריאל: "קרה לך פעם שהיית מדוכדך, וחבר או בן משפחה ששיתפת אותו בכך ניסה לנחם אותך על ידי תיאור הצלחותיך, אבל דברי הנחמה שלו לא הועילו?".

חנוך דאום בשיחה עם אריאל הרטמן ()
חנוך דאום בשיחה עם אריאל הרטמן
  

חנוך: "קרה".

 

אריאל: "אז אתה כבר יודע שזה לא בהכרח עובד. שזה לא תמיד רלוונטי. והסיבה הראשונה לכך היא שהמשקל הנפשי והרגשי שאנו קושרים לדברים חיוביים ושליליים בחיינו משתנה מאוד מאדם אחד לרעהו".

 

חנוך: "אבל להיות ראש ממשלה זו הצלחה בכל מדד".

 

אריאל: "נכון. אבל כאן באה הנקודה הנוספת, הפנימית יותר: אתה סבור שהצלחות אובייקטיביות אדירות יובילו בהכרח לתחושת סיפוק ונחת, אבל מפגש מעמיק עם אנשים שונים מדגיש כמה אנו זקוקים למכל נפשי ביחס להצלחות ולהנאות, ולא רק ביחס לכישלונות ולכאבים נפשיים. במילים אחרות, חנוך, לא רק עם כישלון קשה להתמודד".

"הרגשה שכל הזמן דופקים אותו". נתניהו באירוע הליכוד, השבוע (צילום: שאול גולן) (צילום: שאול גולן)
"הרגשה שכל הזמן דופקים אותו". נתניהו באירוע הליכוד, השבוע(צילום: שאול גולן)
  

חנוך: "גם הצלחות זה לא דבר שקל לעבד?".

 

אריאל: "בהחלט. אנחנו מדברים על נתניהו, אז לא מיותר לציין שהדבר הזה בולט אצל אנשים עם קווי אישיות חשדניים או פרנואידיים. ברגע שהנפש נשמרת מפני סכנה וחווה את עצמה כנרדפת על ידי סביבתה, אין ביכולתו של האדם ליהנות באופן ממשי מהישגיו. היכולת ליהנות קשורה לרוגע, להפעלה של המערכת הפאראסימפתטית הנפשית. אדם רדוף מצוי בלחץ ורוצה להישמר מפני הסביבה המאיימת. יש אנשים שהמערכת הסימפתטית הנפשית שלהם מתריעה בפני סכנה. ממש כמו האיילה, הנתקלת באור פנסי רכב, שקופאת במקומה ומדמה את עיניו הרושפות של האריה ואת טלפיו נעוצים בבשרה - כך הם מדמים כמעט כל גירוי סביבם לסכנה".

 

חנוך: "נשמע טרגי".

 

אריאל: "אתה שואל אותי אם במציאות נפשית כזו נותרת אנרגיה להנאה? אני בספק גדול".

 

הכתבה המלאה - היום במוסף "7 ימים" של "ידיעות אחרונות"

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים