שתף קטע נבחר

"תחבורה ציבורית בשבת - רק לפי הצרכים"

המדינה מבקשת מבג"ץ לדחות עתירה שהוגשה בדרישה לאפשר תחבורה ציבורית בשבת. המדינה טוענת כי יש קווים שפועלים אחרי כניסת שבת או טרם יציאתה, אך הפעלת הקווים נעשית לפי הצרכים ורק כשמדובר ב"צורך חיוני"

"הפעלת קווי תחבורה בשבת - לפי הצרכים וכשמדובר בצורך חיוני". כך קובעת המדינה בתגובתה לבג"ץ שהוגשה היום (ג') במסגרת עתירה הדורשת לאפשר תחבורה ציבורית בשבת. המדינה דורשת לדחות את העתירה.

 

בתגובה לעתירה שהוגשה על-ידי שורת עותרים, בהם ח"כ תמר זנדברג (מרצ) ותנועת "ישראל חופשית" מציינת המדינה כי ישנם קווים מסוימים שכן פועלים אחרי כניסת השבת או טרם יציאתה. המדינה טוענת עוד כי ישנה אפשרות לבקש בקשות מיוחדות ופרטניות להפעלת קווים בשבת ואלו נבחנות ונשקלות בהתאם לחוק.

 

"במישור המשפטי, הסדר מתן הרישיונות לנסיעה בשבת מבוסס על איסור עקרוני לתת רישיון כאמור", נכתב בתגובת המדינה. "האיסור מבוסס על הוראת המחוקק, שלפיה על השר להתחשב ככל שניתן במסורת ישראל בכל הנוגע לתנועת כלי רכב בשבת. מתן רישיון לנסיעה בשבת, במקרים הספורים המפורטים בתקנות, הוא אפוא חריג ומשכך הוא מפורש בצמצום על ידי המדינה".

ארכיון (צילום: זהר שחר) (צילום: זהר שחר)
ארכיון(צילום: זהר שחר)

בחודש יוני שיגרו כמה חברי כנסת חרדים מכתב למנכ"לית משרד התחבורה קרן טרנר וביקשו לשלול היתרים לתחבורה ציבורית בשבת בערים, שבהן הרשויות המקומיות מאפשרות הפעלה שכזו.

 

במכתב שעליו חתמו חברי הכנסת מיכאל מלכיאלי ויואב בן צור מש"ס וחברי הכנסת אורי מקלב וישראל אייכלר מיהדות התורה, הועברה התייחסות לקווים שפועלים בשבת בין היתר בחולון, רמת השרון והרצליה. "תיקון 28 לפקודת התעבורה מאפשר לשר התחבורה להציל את כבודה של השבת ולהפחית את חילול השבת הציבורי", כתבו הח"כים.

 

עוד נכתב כי "בתיקון נקבע כי 'יתחשב השר ככל שניתן במסורת ישראל, בכל הנוגע לאיסור תנועת כלי רכב בימי מנוחה". קרי - הפחתת חילול שבתות ומועדי ישראל בתחבורה הציבורית, וזאת בניגוד לחילול שבת/מועד פרטי בתחבורה הפרטית, שהתקנה אינה חלה עליה".

 

הח"כים ציינו אז במכתבם כי "משום שהרשות המקומית או גוף ציבורי אחר הם רשות ציבורית, הרי בידי השר להפחית את חילול השבת הציבורי, וזאת באמצעות בחינה חוזרת של היתרים שניתנו בעבר, או אי מתן היתרים חדשים להפעלת קווי שירות לפני צאת השבת".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים