שתף קטע נבחר

ההוריקן דוהר לפלורידה: איי הבתולה הוכרזו אזור אסון

"אירמה", סופת ההוריקן החזקה אי פעם באוקיינוס האטלנטי, מתקרבת לארה"ב. טראמפ: "אנחנו מודאגים". שליחי ישראל במיאמי התפנו, הקונסול: "פקקי ענק ביציאות, ישראלים שיישארו מסכנים את עצמם". גם ג'ורג'יה בכוננות: המושל פרסם צו המורה לתושבים לברוח. ההוריקן הבא כבר בדרך: הסופה "חוסה" ממשיכה להתחזק

כ-48 שעות לפני שסופת ההוריקן "אירמה" תכה בחופי פלורידה שב נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ומפציר בתושבים לנקוט משנה זהירות. טראמפ אמר אמש (יום ה') כי הרוחות שמביאה איתה הסופה הן "החזקות ביותר שראינו אי פעם" וכי לפי מידע שמקבלים אנשיו מאיי הבתולה האיים האלה נפגעו קשות. "אי אפשר להיות מוכנים להוריקן הזה יותר מכפי שאנחנו", אמר טראמפ, אך הודה כי הממשל מודאג מאוד מהסופה. הוא הדגיש כי סביר להניח שהיא תהיה חזקה יותר מהוריקן "הארווי" שזרע בשבוע שעבר הרס בטקסס.

 

נמצאים באזור ההוריקן? ספרו לנו ושלחו תמונות וסרטונים

 

הים גועש בסן מרטין (צילום: EPA) (צילום: EPA)
הים גועש בסן מרטין(צילום: EPA)
הרס ברפובליקה הדומיניקנית. הסופה בדרך להאיטי (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
הרס ברפובליקה הדומיניקנית. הסופה בדרך להאיטי(צילום: רויטרס)

בתים קרסו, גגות הועפו. הרפובליקה הדומיניקנית (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
בתים קרסו, גגות הועפו. הרפובליקה הדומיניקנית(צילום: רויטרס)
שני הוריקנים, זה לצד זה: השמאלי, קרוב לחופי ארה"ב, הוא הוריקן אירמה; הימני, מתקרב לאיים הקריביים, הוא הוריקן חוסה (צילום: AP) (צילום: AP)
שני הוריקנים, זה לצד זה: השמאלי, קרוב לחופי ארה"ב, הוא הוריקן אירמה; הימני, מתקרב לאיים הקריביים, הוא הוריקן חוסה(צילום: AP)
טראמפ אמר כי פוארטו ריקו, שהסופה עברה בה קודם לכן היום, יצאה בנזק קשה פחות מזה שהייתה עלולה לספוג. אמש עדכנו הרשויות כי שלושה בני אדם נהרגו – אישה בת 79 שנפלה בדרך למקלט, אישה אחרת שהתחשמלה וגבר שנהרג בתאונת דרכים. 70% מהתושבים נותרו ללא חשמל בגלל פגעי הסופה.

 

אתמול נחשף נתון מפחיד נוסף על הסופה העוברת באיים הקריביים ומתקרבת לחופי פלורידה: היא הסופה המתועדת היחידה בהיסטוריה ששמרה במשך 37 שעות ברציפות על רוחות במהירות 185 קמ"ש. מעט מאוד סופות היו חזקות יותר מ"אירמה". פיל קלוצבך, מומחה להוריקנים מאוניברסיטה קולורדו, אמר כי השיא הקודם נקבע על-ידי סופת הטייפון "היינאן" שפגעה בפיליפינים בשנת 2013. הסופה ההיא שימרה מהירות כזו של רוחות במשך 24 שעות, ואז פגעה במדינה והרגה כ-6,000 בני אדם.

 

ברפובליקה הדומיניקנית. הלילה דיווחו שם על שיטפונות גדולים (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
ברפובליקה הדומיניקנית. הלילה דיווחו שם על שיטפונות גדולים(צילום: רויטרס)

ברחובות הרפובליקה הדומיניקנית (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
ברחובות הרפובליקה הדומיניקנית(צילום: רויטרס)

כבישי האי סן מרטין. דיווחים על הרוגים ועשרות פצועים (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
כבישי האי סן מרטין. דיווחים על הרוגים ועשרות פצועים(צילום: רויטרס)

מושל פלורידה ריק סקוט קרא לכל מנהלי תחנות הדלק במדינה להשאיר אותן פתוחות זמן רב ככל האפשר כדי להקל על אנשים להתפנות. הוא הדגיש כי אם יהיה צורך, שוטרים יסייעו לעובדי תחנות הדלק להתפנות בבטחה לפני בוא ההוריקן. סקוט הדגיש שכל הנמלים במדינה עדיין פועלים, ודרכם מוכנסים אליה דלק ומצרכי יסוד נוספים. הוא הפציר בתושבים לקנות אך ורק את כמות הדלק הנחוצה להם כדי שיישאר דלק לכל מי שזקוק לו.

 

הוריקן בחופשה הקסומה: אלפי תיירים בעוצר

אמש החל הוריקן "אירמה" להציף אזורים ברפובליקה הדומיניקנית. עין הסופה נמצאת כעת מול החוף הצפוני שהרפובליקה הדומיניקנית חולקת עם האיטי. כ-500 תיירים הנמצאים באזור בווארו-פונטה קאנה פונו למקלטים לקראת הגעת ההוריקן. בהמשך צפויה סופת ההוריקן לפגוע בחוף הצפוני של האיטי.

 

אוספים את השברים בסן מרטין (צילום: AFP) (צילום: AFP)
אוספים את השברים בסן מרטין(צילום: AFP)

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

מושל איי הבתולה של ארה"ב, קנת מאפ, מסר כי הממשל הפדרלי בוושינגטון שלח לאיים סיוע דחוף בעקבות הנזק הכבד באיים סנט תומס וסנט ג'ון. תחנות דלק קרסו ובית החולים המרכזי של סנט תומס ספג פגיעה חמורה. הרשויות החלו לחלק מזון ומים ולפנות מטופלים מבתי חולים לפוארטו ריקו ולמקומות נוספים. האיים עדיין נמצאים בעוצר, והוא חל גם על כ-5,000 תיירים שנמצאים בהם. טראמפ הכריז על איי הבתולה אזור אסון, ובכך אפשר הזרמת כספים ומשאבים לטיפול בפגעי הסופה שם.

 

באיים הקריביים ממשיכים בינתיים לאמוד את הנזק. ממשלות צרפת והולנד הודיעו הערב כי באי סן מרטין נהרגו חמישה בני אדם, ולא שמונה כפי שדווח קודם. עוד כ-50 בני אדם נפצעו שם, אחד מהם אנושות ושניים קשה. חלק מהאי נמצא בשליטת צרפת וחלק אחר שלו נמצא בשליטת הולנד. ארבעה מההרוגים נהרגו בצד הצרפתי ואחד בצד ההולנדי. נשיא צרפת, עמנואל מקרון, הודיע כי יבקר בטריטוריות הצרפתיות בקריביים שנפגעו בסופת ההוריקן ברגע שמזג האוויר יאפשר זאת.

 

 (צילום: AP) (צילום: AP)
(צילום: AP)
סירות הפוכות במרינה באיי הבתולה (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
סירות הפוכות במרינה באיי הבתולה(צילום: רויטרס)

ביממה האחרונה פגעה סופת ההוריקן באיי הבתולה, באי אנגווילה, בסן מרטין ובפוארטו ריקו. כשתגיע לארה"ב היא עלולה לפגוע לא רק בפלורידה, אלא גם בג'ורג'יה ובדרום קרוליינה. היא צפויה להגיע לשטח ארה"ב בשבת. הערב פרסם מושל ג'ורג'יה צו חירום המחייב את כל תושבי העיר סבאנה הסמוכה לחוף ואת תושביהן של כמה ערים נוספות באזור להתפנות.

 

האיים נערכים לעוד סיבוב

ובעוד פלורידה נערכת לבוא "אירמה", באיים הקריביים כבר מתכוננים לסופת הוריקן נוספת שתכה בהם - הוריקן "חוסה". ההוריקן הזה התחזק והפך להוריקן בדרגה 3 מתוך 5. מחר הוא צפוי להתחזק עוד יותר. לעת עתה הוא כולל רוחות במהירות 195 קמ"ש. הסופה צפויה לפגוע באנטיגואה ובברבודה, שכבר נפגעו בסופה אירמה.

 

משרד החוץ הורה לשליחים הישראלים במיאמי להתפנות משם עד שהסופה תחלוף, וקרא גם לשאר הישראלים הנמצאים במיאמי לפעול כך. אם ישראלים הנמצאים במיאמי ובסביבתה ייקלעו למצוקה בשל הסופה ונזקיה הם יוכלו לפנות למספרי החירום של הקונסוליה במיאמי, אבל אלה יוכלו רק ליצור בשמם קשר עם הרשויות המקומיות.

 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

הקונסול הכללי של ישראל במיאמי, ליאו חייט, סיפר בדרכו לאטלנטה כי בדרכים יש פקקים גדולים: "המונים מתפנים מהעיר, בהם ישראלים רבים. יש גם ישראלים רבים שהחליטו להישאר. הבניינים יעמדו בסופה, הבעיה היא מה שיקרה אחר כך – יהיו הצפות ויהיה קשה לצאת, ועלולה גם להיות פגיעה ברשת החשמל. מי שלא מתפנה מסכן את עצמו".

 

במשרד החוץ מסרו כי ארבעה ישראלים הנמצאים באי סן מרטין שנפגע קשה בהוריקן מוגדרים מנותקי קשר, אולם הדבר נובע מכך שקווי התקשורת באי נפלו. אין חשש לשלומם. המשרד פרסם גם המלצה לישראלים השוהים בקובה לעקוב אחר הדיווחים שם על מסלול ההוריקן, כדי להיות ערים למצב שבו הסופה תשפיע גם עליהם.


פורסם לראשונה 07/09/2017 22:00

 

השתתף בהכנת הידיעה איתמר אייכנר
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
הרס ברפובליקה הדומיניקנית
צילום: רויטרס
מומלצים