שתף קטע נבחר

דיווח: בריטניה חושדת שאיראן סייעה לצפון קוריאה בהתקדמותה הגרעינית

על פי הפרסום בעיתון "סאנדיי טלגרף", ממשלת בריטניה חוקרת האם "מדינות שהינן או היו בעלות יכולת גרעינית" סייעו לקים ג'ונג-און במאמציו להרכיב ראשי נפץ גרעיניים על טילים. "צריך למתוח את גבולות התמימות כדי להאמין שהצפון קוריאנים עשו את זה לגמרי בעצמם", אמר גורם במשרד החוץ. גם רוסיה נחשדת בסיוע לפיונגיאנג

ממשלת בריטניה חושדת כי ההתקדמות הפתאומית של צפון קוריאה בפיתוח נשק גרעיני היא תוצאה של סיוע סודי שקיבלה מאיראן. כך פורסם אמש (שבת) בעיתון הבריטי "סאנדיי טלגרף". על פי הדיווח, משרד החוץ הבריטי חוקר האם "מדינות שהינן או היו בעלות יכולת גרעינית" סייעו למנהיג צפון קוריאה קים ג'ונג-און במאמציו להרכיב ראשי נפץ גרעיניים על טילים.

 

מקורות בכירים בממשלת בריטניה אמרו כי אין זה סביר שמדענים מצפון קוריאה השיגו את ההתקדמות הטכנולוגית בעצמם. איראן ניצבת בראש רשימת המדינות החשודות במתן סיוע כלשהו לצפון קוריאה, וגם רוסיה נמצאת באור הזרקורים בהקשר זה.

שליט צפון קוריאה קים ג'ונג און מתרשם מפרויקט פצצת המימן (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
שליט צפון קוריאה קים ג'ונג און מתרשם מפרויקט פצצת המימן(צילום: רויטרס)

תיעוד שיגור הטיל הבליסטי של צפון קוריאה בחודש שעבר (צילום: AFP) (צילום: AFP)
תיעוד שיגור הטיל הבליסטי של צפון קוריאה בחודש שעבר(צילום: AFP)

החשש הוא שגורמים חיצוניים סיפקו לצפון קוריאה ציוד או ידע שקירבו אותם למעמד של מדינה בעלת יכולת גרעינית. "למדענים הצפון הקוריאנים יש יכולת מסוימת, אבל ברור שהם לא עושים את זה בחלל ריק לגמרי", אמר שר בממשלה הבריטית. גורם במשרד החוץ הוסיף: "צריך למתוח את גבולות התמימות כדי להאמין שהם עשו את זה לגמרי בעצמם".

 

התקווה היא שזיהוי קשר כלשהו מהסוג הזה עשוי לפתוח נתיבים חדשים להפעלת לחץ דיפלומטי על המשטר הסורר, שסירב לשנות את דרכיו למרות הסנקציות הכלכליות שהוטלו עליו.

 

 

 

 

שר החוץ הבריטי, בוריס ג'ונסון, רמז לפני יותר משבוע על החשש של הממשלה בזמן שענה לשאלות של חברי הפרלמנט בנושא המשבר בחצי האי הקוריאני. הוא אמר כי "מתנהלת כעת חקירה כיצד בדיוק צפון קוריאה הצליחה לעשות את הקפיצה הזאת ביכולת הטכנולוגית. אנחנו בוחנים את התפקיד שייתכן ששיחקו כמה מדינות, שהיו או שהינן בעלות יכולת גרעינית, שלא במתכוון או אחרת". ג'ונסון סירב לנקוב בשמות המדינות שאליהן התכוון.

 

ארצות הברית תבקש היום את אישור מועצת הביטחון של האו"ם להטלת איסור על ייצוא נפט לצפון קוריאה. כך על פי טיוטה של הצעת ההחלטה שהודלפה. בנוסף היא מעוניינת בהטלת איסור על ייבוא טקסטיל מצפון קוריאה, כמו גם בהקפאת נכסים ובאיסור כניסה של קים ג'ונג-און למדינות אחרות. עם זאת, לא ברור האם סין, המספקת כחצי מיליון טון של נפט גולמי לצפון קוריאה מדי שנה, או רוסיה, יתמכו במהלך. וטו של אחת מהן תפיל את הצעת ההחלטה.

 

בבריטניה נדהמו ממהירות ההתקדמות בתוכנית הגרעין של צפון קוריאה. בחודש שעבר המשטר שיגר טיל מעל יפן, בעוד שבשבוע שעבר ניסוי גרעיני שערך גרם לרעידת אדמה בעוצמה 6.3 – פי 10 יותר עוצמתי מהרעידה שנגרמה בניסוי דומה קודם. גורמים בממשלת בריטניה אמרו כי בתחילת השנה ההערכה הייתה שצפון קוריאה תזדקק לעשור לפני שתוכל לשגר טילים בליסטיים בין יבשתיים עם ראשי נפץ גרעיניים. כעת ההערכה עומדת על שנים ספורות בלבד.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: EPA
קים ג'ונג-און במפעל נשק
צילום: EPA
מומלצים