העותרים לבג"ץ למען תחבורה ציבורית בשבת נחשפים: "עבור מוגבלים מדובר בצורך חיוני"
ג'וש שלוקה באספרגר מייחל להגיע ביום החופשי לקולנוע, עומרי שסובל מאפילפסיה מסתייע בקרוביו לחזרה מהביקורות בבית החולים אחרי כניסת השבת, וילדיו של איתן לא רואים את סבתם ביום המנוחה. לקראת דיון בעתירה שמבקשת לאפשר תחבורה ציבורית בשבת אומרים המעורבים: "הרבה זקוקים לזה"
ביום שלישי שעבר טענה המדינה בבג"ץ כי הפעלת תחבורה ציבורית בשבת אינה צורך חיוני. התגובה של המדינה לעתירה שעוסקת בדרישה לאפשר תחבורה ציבורית ביום המנוחה קוממה ישראלים רבים, בהם חולים שנזקקים לקבל טיפולים רפואיים שבעה ימים בשבוע. לקראת הדיון שיתקיים היום (יום ב') בעתירה אומר אחד המצדדים בשינוי: "תחבורה ציבורית בשבת זה דבר אלמנטרי".
לעיון בעתירה לבג"ץ - לחצו כאן
ג'וש אהרונסון (31) מירושלים לוקה בתסמונת אספרגר. "אין לי אפשרות להוציא רישיון נהיגה, ולכן הדרך היחידה בשבילי לנסוע בשבת זה מוניות שעולות לי המון כסף". הוא נולד למשפחה חרדית באנגליה ועלה לישראל בגיל 18 כדי להתגייס לצבא. התסמונת מנעה את גיוסו, אבל ג'וש הצליח לתרום בדרך אחרת: "אני עובד ב'קרן היסוד' ויש לי גאווה גדולה על כך שאני תורם למדינה, אבל המדינה אומרת שאני לא יכול לצאת מהבית בסופי שבוע".
האמירה של המדינה, שלפיה תחבורה ציבורית בשבת אינה צורך חיוני, התקבלה אצלו במורת רוח: "זה היה מאוד מעליב, כאילו אומרים לי 'אתה לא יכול לצאת בשבת'. אני עובד בשלוש עבודות והזמן היחיד שיש לי לעצמי זה בשבת. אני משתכר כ-3,000 שקל בלבד בחודש ואין לי כסף למוניות. הייתי רוצה לצאת לקולנוע, הרבה זמן לא הייתי בקולנוע. תעזרו לי לצאת, שיהיו לי מעט חיים מחוץ לעבודות".
ג'וש אמר עוד כי "גדלתי בעולם החרדי, אני שביעי מבין 14 אחים, אבל המדינה לא יכולה להתנהל לפי העולם הזה. צריך לתת מענה לכל אדם. אחד התרגילים שעבדתי עליהם בגלל התסמונת הוא לשים את עצמך בנעליו של האחר וזה מה שאני מבקש מהמדינה. אני רוצה לראות סרטים, לבקר את המשפחה, לצאת לבית קפה ביום היחיד שפנוי עבורי ולהיות קצת פחות לבד".
עומרי סטרק (30) מירושלים מתמודד עם אפילפסיה ולכן גם הוא לא מחזיק ברישיון נהיגה. היעדר תחבורה ציבורית בשבת מציב את עומרי במצבים לא נעימים. "אני מסיים ביקורות בבתי חולים בימי שישי כשכבר כמעט אין שירותי תחבורה ציבורית. אני צריך להסתמך על טוב לבם של משפחתי ושל חבריי אבל לא תמיד זה מסתייע. בכל פעם צריך לאלתר שמישהו אחר ייקח אותי הביתה. זה לא נעים להיות תלוי באחרים בגיל 30".
סטרק אמר עוד כי "תחבורה ציבורית בשבת מורידה כלי רכב מהכביש ומונעת תאונות, וזה כמובן גם עוזר לאנשים שזקוקים לה. נעלבתי מהמדינה, אני רוצה לראות את שר התחבורה ישראל כץ מסתדר בלי רכב השרד שלו לנסיעות. אם זה לא צורך חיוני, אז שגם השרים לא ישתמשו בכלי הרכב שלהם במהלך השבת".
"יש צורך ויש מספיק ביקוש"
איתן שלו, נשוי ואב לשניים מתל אביב, לא מחזיק רכב מטעמים עקרוניים. הוא מתנייד בתוך העיר עם אופניים. על המאבק שלו אמר איתן כי "אנחנו משפחה צעירה ואין לנו מכונית. אם אני רוצה לבקר את אמי שגרה שתי דקות מתחנת הרכבת בכפר סבא, אני לא יכול. אני גם לא יכול לבקר חברים, לקחת את הילדים לקולנוע ולטייל בארץ".
בנוגע לסירוב להחזיק רכב פרטי אמר איתן כי "זה מאבק של כולנו. אם אנחנו רוצים להוריד את יוקר המחיה ולהוריד כלי רכב ועומס מהכבישים ולהוריד את הפריון במשק ולשפר את איכות האוויר ולדאוג לשוויון לאנשים מעוטי יכולת - ברור שזה משפיע על כולנו. היוזמות הפרטיות מראות שיש צורך ויש מספיק ביקוש. משרד התחבורה טוען ש'קווי לילה' מצילים חיים ובכל זאת לא מפעילים אותם בערב שבת".
את העתירה בסוגיה הגישו בין היתר המרכז הרפורמי לדת ולמדינה, תנועת ישראל חופשית וח"כ תמר זנדברג (מרצ). המדינה ציינה בתגובתה כי ישנם קווים מסוימים שכן פועלים אחרי כניסת השבת או טרם יציאתה. המדינה טענה עוד כי ישנה אפשרות לבקש בקשות מיוחדות ופרטניות להפעלת קווים בשבת ואלו נבחנות ונשקלות בהתאם לחוק.
עו"ד מירי נחמיאס-יסף מהמרכז הרפורמי לדת ומדינה מייצגת את העותרים ובהם ג'וש, עומרי ואיתן. לדבריה, "לא מדובר רק בעתירה שנוגעת רק בדת ומדינה זה קודם כל סוגיה של צדק חברתי כי זה פוגע בשכבות הכי חלשות באוכלוסייה: אנשים חולים שלא יכולים להחזיק רישיון בשל מוגבלויות שונות, אמהות יחידניות, חיילים, סטודנטים, אנשים בפריפריה, תושבים לא יהודים".
היא הוסיפה כי "אנחנו משמיעים את הקול של האנשים שצריכים להיות כלואים בבתיהם והמדינה מתנערת מחובתה כלפיהם לבדוק אם יש צורך כזה. החוק מאפשר לשר התחבורה בסעיף סל לקבוע אם קו מסוים חיוני להפעלה בשבת אבל המדינה מסרבת לערוך בדיקה לגבי מידת החיוניות של הקווים ולא יכול להיות שכך רשות מנהלית תקבל החלטה".
היוזמות הפרטיות יופסקו?
בתוך כך, במשרד התחבורה מדגישים כי גורמים שונים העבירו פנייה כדי לבחון יוזמות מקומיות של הפעלת קווי תחבורה ציבורית פרטית בסופי שבוע באמצעות עמותות שלא למטרת רווח. המשרד שיגר בשבוע שעבר מכתב למפעילות הפרטיות "נוע תנוע" ו"שבוס", שבו צוין כי "מהמידע שהובא בפנינו וכן מתוך אתר האינטרנט המפרסם את פעילותכם עולה לכאורה כי מערך התחבורה שאותו אתם מפעילים עונה להגדרה החוקית של הפעלת תחבורה ציבורית".
עם זאת נאמר עוד במכתב כי "להבנתנו, מערך הגבייה שלכם מושתת, בין היתר, על קבלת תשלום מכל נוסע ובעבור כל נסיעה ולפיכך נראה על פניו כי הנכם פועלים בניגוד לחוק". אנשי משרד התחבורה ביקשו מהמפעילות להעביר "מסמך שיתאר ויבאר את אופי וחוקיות פעילותכם".
מ"נוע תנוע" נמסר בתגובה: "'נוע תנוע' ממשיכה להפעיל תחבורה בשבת כרגיל ובהתאם לחוק כפי שפעלנו בשנתיים האחרונות, כדי לאפשר לכל אחד לבחור איך לבלות את השבת בדרך שלו. הפעילות שלנו מהיום הראשון היא גלויה וציבורית ונשמח לבדיקה של כל גורם רשמי שמעוניין בכך.
"אנחנו קוראים למשרד התחבורה להפעיל תחבורה ציבורית בשבת בכל הארץ, כפי ש-80% מהישראלים רוצים. המחסור בתחבורה בשבת פוגע בקבוצות החלשות ביותר שאינן מסוגלות להחזיק ברכב פרטי ומונעת ממערכת התחבורה הציבורית לתפקד כראוי בכל ימות השבוע".
מ"שבוס" נמסר בתגובה: "האגודה לתחבורה שיתופית, המפעילה את 'שבוס', רשומה אצל רשם האגודות במשרד הכלכלה. היא גוף חוקי לחלוטין הפועל ללא כוונות רווח. האגודה מקפידה לציית לחוק ועובדת מיום הקמתה עם ייעוץ משפטי צמוד. יש להדגיש ש'שבוס' אינה תחבורה ציבורית אלא תחבורה פרטית המשרתת את חברי האגודה בלבד ופועלת במקומות ובזמנים שאין בהם תחבורה ציבורית.
"כבר יותר משנתיים אנחנו מציעים פתרון לאזרחים שאין להם רכב פרטי או רישיון נהיגה או מכל סיבה אחרת, כחברי האגודה, שרוצים להיעזר בשירותים שלנו ולהגיע למחוז חפצם בבטחה. זאת, בעת שלצערנו ממשלת ישראל אינה מספקת את השירותים שהיא מחויבת לתת. יש לציין שרוב הנוסעים של 'שבוס' הם צעירים , סטודנטים וחיילים, כולל חיילים בודדים שאין להם כל דרך אחרת להתנייד בסופי שבוע. לא ברור לנו מדוע משרד התחבורה עוסק בחקירת החוקיות שלנו במקום ללמוד מההצלחה שלנו וליישם מודל לתחבורה ציבורית בשבת באופן מקיף כדי לספק שירות הכרחי זה לאזרחים שזקוקים לו".