יפן מציעה לנהגים קשישים: ותרו על הרישיון תמורת הלוויה זולה
במדינה שבה האוכלוסייה הולכת ומזדקנת בקצב מהיר, שוברות הרשויות את הראש איך לעצור את תופעת תאונות הדרכים הקטלניות שנגרמות באשמת נהגים מבוגרים, שלא פעם מתבלבלים בין דוושת הגז לבלם. בין הפתרונות המוצעים: ויתור על הרישיון תמורת הנחה בארוחות נודלס ובאוטובוסים
עוד חדשות מעניינות מהעולם בדף הפייסבוק של דסק החוץ
סוכנות המשטרה הלאומית מסרה שנהגים מעל גיל 65 אחראים ל-965 תאונות דרכים קטלניות ביפן ב-2016 - רבע מסך התאונות באותה שנה. באחד המקרים המזעזעים ביותר גבר בן 87 התנגש עם מכוניתו בקבוצה של תלמידי בית ספר והרג ילד בן שש ופצע כמה אחרים. בעקבות התאונה הקשה עלו קריאות במדינה לנקוט צעדים נגד תופעת הנהגים המבוגרים על הכבישים.
באזור כפרי שקט מחוץ לעיר קאנומה, שנמצאת צפונית לטוקיו, עומדת קבוצה של נהגים קשישים ליד כביש שמוקף שדות אורז והרים ועוברת שיעורי רענון נהיגה.
בת 73 מאחורי ההגה: "צריכה להסיע את בעלי החולה לביה"ח"
הפנסיונרים היפנים מסיעים את מכוניותיהם בזהירות בין קונוסים בשעה שמדריכי הקורס נובחים לעברם הוראות דרך מגאפונים. חיישנים שהותקנו במכוניות בודקים את מהירות התגובה של הנהגים המבוגרים בעצירות חירום.
אמיקו טקהאשי, אישה בת 73 שהשתתפה בקורס, הודתה ש"אין לה ביטחון" בנהיגה שלה בייחוד לאור העובדה שהיא הולכת ומזדקנת. "בגלל זה הגעתי לכאן", היא אמרה והוסיפה שאין לה ברירה משום שהיא צריכה להסיע מדי יום לבית החולים את בעלה החולה, שמבוגר ממנה בשבע שנים.
טקהאשי אמרה שהיכולת שלה להתרכז ירדה ככל שהלכה והזדקנה ושזמני התגובה שלה נחלשו. "נעשיתי איטית יותר", הוא הודתה.
4.8 מיליון נהגים ביפן מעל גיל 75
החשש הציבורי ביפן מתופעת התאונות הקטלניות באשמת קשישים הולך וגובר לנוכח ההערכה שאוכלוסיית המבוגרים במדינה תהווה 40 אחוזים מכלל האוכלוסייה עד שנת 2060. הרשויות המקומיות בכמה אזורים ביפן נוקטות דרכים חדשות כדי לעודד חלק מ-4.8 מיליון הנהגים מעל גיל 75 לוותר על רישיון הנהיגה שלהם. דרכים אלה כוללות דילים להלוויות זולות יותר, הנחות בארוחות ראמן (מרק אטריות יפני), ונסיעות בהנחה או בחינם במוניות ובאוטובוסים.
אלא שקיוטאקה אוקיטה בן ה-67, שגם משתתף בקורס רענון הנהיגה, מלגלג על מאמצי הרשויות. "כרטיסי אוטובוס בחינם אינם אטרקטיביים בכלל עבור נהגים מבוגרים בשביל שיחזירו את רישיונות הנהיגה שלהם", אמר אוקיטה. "היתרון (בנהיגת מכונית) הוא שאתה יכול ללכת לאן ומתי שאתה רוצה. אני מקווה שאוכל להמשיך לנהוג עד שאמות".
רוב תאונות הדרכים שנגרמות על ידי נהגים מבוגרים הן תוצאה של בלבול בין דוושת הגז לבין דוושת הבלם או תוצאה של איבוד שליטה על ההגה, מסרה סוכנות המשטרה הלאומית והוסיפה שמדובר ב"בעיה קשה".
מסאטו זניוג'י, מדריך בפדרציית הרכב היפנית (JAF), אמר שאחת הבעיות טמונה בירידה ביכולת של נהגים מבוגרים "לקבל החלטה באופן מיידי, כמו למשל ללחוץ בפתאומיות על דוושת הבלם". "כשהמהירות גוברת, שדה הראייה שלהם מצטמצם, דבר שיכול להוביל לתאונות", הוא אמר.
שיעורי רענון הנהיגה נועדו לטפל בבעיה זו על ידי תרגול גופני כמו למשל מתיחות הגוף ותרגילים לשיפור היכולות הקוגניטיביות. גורם נוסף לתאונות הדרכים הוא עודף הביטחון שיש לנהגים, שרובם יושבים מאחורי ההגה כמה עשרות שנים, אמר מסאבומי טוקורו, מרצה באוניברסיטת ריסשו שחקר את הנושא של נהיגת מבוגרים. לפי מחקר שביצע טוקורו, עשרה אחוזים מהנהגים ביפן שנמצאים בשנות השלושים לחייהם אמרו שהם מסוגלים להימנע מתאונות, בזמן ש-53 אחוזים מהנהגים בגיל 75 ומעלה אמרו דברים דומים. "הם חושבים שהם יכולים להימנע מתאונות עם כישורי הנהיגה שלהם", אמר איש האקדמיה.
מבחנים קוגניטיביים יעזרו?
הרשויות נקטו כמה צעדים נגד התופעה הקשה באמצעות חקיקה. בחודש מרס, למשל, עבר חוק שאילץ נהגים בגיל 75 ומעלה לעבור מבחנים קוגניטיביים בעת חידוש רישיון הנהיגה שלהם. גם יצרני המכוניות מנסים לסייע עם התקנת מערכות שמעכבות את האצת המכונית אם הנהג מתבלבל בין דוושת הגז לבין דוושת הבלם. אולם שינויים טכנולוגיים אלה אינם נפוצים עדיין ברוב כלי הרכב. לפי משרד התחבורה היפני, המערכת שמאטה האצה הותקנה בכשליש מ-4.4 מיליון המכוניות החדשות שיוצרו ב-2015.
טוקורו מאמין שהבעיה לא תיפתר עם מבחנים קוגניטיביים או שיחוד נהגים להחזיר את רישיונות הנהיגה שלהם. "ביפן הכפרית זה לא נוח ואתה לא יכול לעשות שום דבר ללא רכב. לכן הנהגים המבוגרים לא יוותרו על הרישיונות שלהם".
טוקורו אמר שממשלת יפן צריכה לטפח סביבה שבה אנשים מבוגרים וקשישים יוכלו לנהל חיים נורמליים גם לאחר שימסרו את רישיון הנהיגה שלהם. הוא הציע פתרונות כמו שירותי מוניות במחיר סביר ושכנוע קשישים לעבור מאזורי הפרברים למרכזי הערים.
בחזרה למסלול הנהיגה: טקהאשי בת ה-73 אמרה שהיא מקווה להמשיך לנהוג עד גיל 85. "אני חושבת שאוכל להמשיך לנהוג אם אלמד לרכוש ביטחון. אפסיק לנהוג אם ארגיש שיש לי בעיות בריאותיות", היא אמרה.