תל אביב היא העיר המסוכנת ביותר לאזרחים ותיקים: "מסוכן להזדקן כאן"
העיר נמצאת בראש רשימת הערים שבהן נפגעים בני 65 ומעלה בתאונות דרכים. בשלוש השנים האחרונות כרבע מהולכי הרגל שנפגעו בתאונות היו אזרחים ותיקים, אף ששיעורם באוכלוסייה נמוך יותר. מבין הולכי הרגל שנפגעו בעת חציית כביש, כ-81% נפגעו במעבר חציה
בעולם ציינו אתמול (א') את יום הקשיש, ובעיתוי זה מפרסמת עמותת "אור ירוק" תוצאות בדיקה שביצעו לנתוני הלמ"ס. הבדיקה העלתה כי תל אביב היא העיר המסוכנת ביותר לאזרחים הוותיקים.
בתל אביב חיים יותר מ-64 אלף אזרחים ותיקים ו-225 מהם נפגעים בכל שנה בכביש בממוצע של שלוש השנים האחרונות, נתון שמעמיד את העיר הלבנה בראש רשימת הערים שבהם נפגעים אזרחים ותיקים (בני 65 ומעלה) עם 3.5 נפגעים בממוצע מתאונות דרכים לכל לאלף ותיקים.
הערים המדורגות בבדיקה הן בנות 50 אלף תושבים ויותר. אחרי תל אביב ממוקמת חולון עם 2.5 נפגעים לכל אלף אזרחים ותיקים. באשקלון הממוקמת במקום השלישי נפגעים 2.5 בני אדם לכל אלף אזרחים ותיקים, במקום הרביעי חדרה ואת החמישייה הראשונה סוגרת פתח תקווה - בשתיהן 2.3 נפגעים בממוצע לאלף אזרחים ותיקים.
את העשירייה הראשונה סוגרת נתניה שבה נפגעים 1.9 בני אדם בממוצע לכל אלף אזרחים ותיקים, אל העשירייה "העפילה" בני ברק אף על פי שבישראל 11% מהאוכלוסיה הם אזרחים ותיקים, בבני ברק 6.8% קשישים ולמרות זאת שיעור היפגעותם גבוה יחסית.
ירושלים, העיר הגדולה בישראל שבה גם חיים הכי הרבה קשישים, ממוקמת במקום ה-16. בעיר חיים 77 אלף ותיקים המהווים כ-9% מאוכולוסייה. נפגעים בה 133 אזרחים ותיקים בתאונות דרכים בממוצע שלוש השנים האחרונות. 1.7 נפגעים לכל אלף אזרחים ותיקים, מחצית משיעור הנפגעים היחסי בתל אביב.
ניתוח נוסף שביצעו בעמותה מתייחס לנתוני הלמ"ס (כולל אזור יהודה ושומרון) ומראה כי בעשור האחרון בין השנים 2007 ל-2016 נפגעו יותר מ-20 אלף קשישים בתאונות דרכים, 725 נהרגו ו-3,000 מהם נפצעו קשה.
לפי נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים עד כה נהרגו השנה 282 בני אדם, מתוכם 38 אזרחים ותיקים, נתון גבוה יותר משיעורם באוכלוסיה הנאמד כאמור ב-11%. ככל הנראה אחת הסיבות להפגעות הגבוהה של קשישים נעוצה בנתוני ההיפגעות הגבוהים של הולכי הרגל בישראל, שאזרחים ותיקים רבים נמנים עמם.
מסוכן אפילו במעבר חציה
דו"ח הלמ"ס שסוקר את נתוני תאונות הדרכים בשנת 2016 והתפרסם כאן שופך אור על התופעה: כ-15% מכלל הפצועים וכ-29% מכלל ההרוגים היו הולכי רגל. בני 65 ומעלה המהווים 11% מהאוכלוסייה, היו כ-23% מבין הולכי הרגל שנפגעו. מבין הולכי הרגל שנפגעו בעת חציית כביש, כ-81% נפגעו במעבר חציה. מבין הילדים (עד גיל 14) שנפגעו בעת חציית כביש, כ-75% נפגעו במעבר חציה, ומבין בני 65 ומעלה - כ-76%.
האזרחים הקשישים סובלים מפגיעות גם בנהיגה בקלנועיות. בשנת 2016 נפגעו 115 בני אדם בתאונות שבהן היו מעורבות קלנועיות ברחבי הארץ. אחד נהרג, שבעה נפצעו קשה ו-107 נפצעו קל. שיעור ההיפגעות הגבוה ביותר הוא בקרב מבוגרים מעל גיל 65.
"פשוט מסוכן להזדקן כאן, אנשים שהקימו את המדינה, שרדו צנע ומחלות - לא הצליחו לשרוד את המלחמה בכביש", אמר ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק. "רוב הקשישים נהרגים כשהם הולכים ברגל וחוצים את הכביש ולכן חייבים להגן עליהם בעיקר במעברי החציה. משרד התחבורה והבטיחות בדרכים והרשויות המקומיות חייבים לאתר את מעברי החציה המסוכנים בסביבת ריכוז גבוה של קשישים - בתי אבות, מרכזי יום לקשיש, קופות חולים, ולהתקין פסי האטה לפני מעברי החציה. ריסון מהירות נסיעת כלי הרכב יכולה לעשות את ההבדל בין חיים ומוות".