כבישים חדשים במיליארדים, בלי תחבורה ציבורית: "המסר לציבור - חייבים אוטו"
בשנים האחרונות הושקו בחגיגיות פרויקטים נרחבים רבים בכבישי הארץ. אך בעוד ציבור הנהגים נהנה מהתשתיות החדשות, נוסעי התחבורה הציבורית, שוב, נותרו מאחור. לפי ארגון "15 דקות", הפער אדיר ובמרבית הכבישים החדשים יש נוכחות דלילה מאוד, אם בכלל, של אוטובוסים: "הגיע הזמן שהשר ישראל כץ יגזור גם סרטים של קווים חדשים ולא רק של כבישים"
משרד התחבורה מתפאר בהשקעה מסיבית בתשתיות כבישים בשנים האחרונות, נדמה שאין שר שמזוהה יותר עם חניכת כבישים חדשים מאשר שר התחבורה הנוכחי, ישראל כץ. אלא שלצד ההשקעה הכספית במיליארדי שקלים בחנוכת כבישים חדשים עולה תמונה עגומה של שירותי תחבורה ציבורית שאינם מספקים בכבישים אלו, עד כדי כך שבחלק מהכבישים לא נוסעים אוטובוסים בכלל.
דוגמה אחת לכך היא כביש 9 – כביש רוחב מהיר המחבר בין כבישי האורך 4 ל-6 בצפון השרון. הוא נפתח לתנועה במהלך 2014 ועלותו נאמדת בכ-700 מיליון שקלים. "מדובר בפרויקט תשתיות לאומי מהמדרגה הראשונה, שיאפשר לתושבי חדרה, עמק חפר ויישובי הסביבה ציר תחבורה מהיר ורחב שיחבר אותם בקלות למרכז הארץ", הצהיר השר כץ עם פתיחת הכביש, אלא שמבדיקת ארגון צרכני התחבורה הציבורית "15 דקות" עולה שבכביש לא חולפים אוטובוסים כלל, וציר התחבורה מאפשר חיבור למרכז הארץ למעשה רק לתושבי השרון שמחזיקים ברכב פרטי.
הכבישים החדשים משרתים את האזרחים, אבל רק כאלה עם אוטו
באזור השרון גם הושק באפריל האחרון אחד מפרויקטי התשתית הגדולים בארץ; כביש 531 נחשב למגה-פרויקט בתחום התשתיות עם השקעה של 4.6 מיליארד שקלים. הכביש שנבנה על ידי חברת נתיבי ישראל כולל כבישים באורך של 30 קילומטרים, שמונה מחלפים, 24 גשרים, והוא מחבר בין ערי השרון לגוש דן ויתר חלקי הארץ.
בסמוך לכביש מתוכננת לעבור מסילת השרון ובמרס 2018 ייפתחו תחנות רכבת ברעננה, אלא שבינתיים, לפי הבדיקה, מאז פתיחת הכביש באפריל אשתקד ועד למרס הקרוב לא חולפים אוטובוסים על הכביש המושקע שמשרת רכבים פרטיים בלבד. בארגון "15 דקות" טוענים שגם לאחר שייפתחו מסילות הרכבת – יש לעודד חלופות תחבורתיות שונות כדי להביא ליעילות התחבורה הציבורית.
כביש 531 מתחבר בין היתר לכביש 20, נתיבי איילון, לכיוון צפון ועד לשפיים. בקטע הדרך הזה נוסע קו אחד צפונית לגלילות – קו 93 עד להרצליה. את העדר התחבורה הציבורית המספקת מסבירים במשרד התחבורה בכך שהכבישים נחנכו באופן חלקי ויספקו יתרון לנוסעי התחבורה הציבורית רק בסיומם, עם פתיחת חיבור הכבישים לכביש 2 לכיוון דרום, אך לא הסבירו מדוע בינתיים לא פועלת במקום תחבורה ציבורית.
בפברואר השנה נחנך פרויקט חדש ונוסף – כביש 4711, מצומת נחשונים ועד הכניסה לאלעד, שנועד לשרת את תושבי העיר, אלא שבכביש לא חולפים אוטובוסים והוא יכול לשרת רק את נוסעי הרכב הפרטי. בחלק מהכבישים שנחנכו בשנים האחרונות יש תחבורה ציבורית אבל היקפה מקוטע לקטעי דרך קטנים ובאחרים היא לא עונה על הביקוש.
בצפון, נפתח לתנועה מלאה בשנת 2013 כביש 22 – עוקף קריות. הכביש באורך 14 קילומטרים נסלל כדי להקל על עומסי התנועה במפרץ חיפה ותקציב הפרויקט יותר מ-1.6 מיליארד ששקלים. גם בכביש הזה לא נוסעים אוטובוסים כלל. את העובדה הזו מסבירים במשרד התחבורה בנסיעתה של המטרונית על כביש 4 כשירות מאסף עם זכות דרך בלעדית.
לצד כבישים אלו שבהם לא נוסעים כלל אוטובוסים, בכבישים חדשים נוספים השירות חלקי. דוגמה בולטת לחוסר ניצול הפוטנציאלי של הכביש הוא כביש 431 המקשר בין נתיבי איילון לכביש 1 וממשיך עד למודיעין. הכביש שנפתח בשנת 2009 "ותיק" יותר ברשימה הנוכחית, אך במונחי תשתיות מדובר בפרויקט חדש יחסית. שמונה שנים עברו מאז השקתו, וב"15 דקות" איתרו בין חמש לשבע נסיעות בתחבורה הציבורית ממזרח למחלף נשרים בממוצע לשעת עומס בבקרי אמצע השבוע. אורך הקטע שבו נוסעים אוטובוסים הוא 2.5 קילומטרים. במשרד התחבורה טוענים שהכביש משרת את קו 108 בין מודיעין לרמת החייל בלבד, ושבימים אלו מקודם קו נוסף מרמלה לראשון לציון מערב.
את כביש 471 החלו לתכנן לפני עשרות שנים, אך השלמתו הסתיימה רק בשנת 2013. הוא מחבר בין הכבישים 4,6 ו-444. הכביש המרכזי עובר דרך פתח תקווה העמוסה לעייפה, קריית אונו וגבעת שמואל. על הכביש נעים חמישה קווים ציבוריים במקטעים שונים ולא סדירים ונותנים שירות מצומצם ביחס למרכזיותו של הכביש. במשרד התחבורה אומרים שבכביש זה נעים שני קווי אוטובוס בלבד: 477 ו-478.
בחודש שעבר חנכו שר התחבורה וראש הממשלה את השלמתו של כביש 50 החוצה את ירושלים, אך למרות שמדובר בכביש החוצה את העיר פועלים בו קווים בודדים במקטעים קטנים כמו קווים 31 ו-42 הירושלמיים.
"המסר הבעייתי לציבור – 'תמשיכו לנסוע לעבודה באוטו'"
בשונה מכך, ב"15 דקות" מציינים לחיוב למשל את מנהרות הכרמל בחיפה שהקלו משמעותית על תנועת האוטובוסים בעיר בין אזור השכונות הדרומיות ללב המפרץ. וחסכו את העיקוף שביצעו האוטובוסים דרך עומסי העיר התחתית. גם על כביש 6 שנפתח לכיוון דרום בשנת 2015 נוסעים לא פחות מ-50 קווי אוטובוס.
בארגון מותחים ביקורת על שיטת מדידת הביקושים של משרד התחבורה; הביקושים נבדקים בקרב משתמשי התחבורה הציבורית ולא בקרב פוטנציאל המשתמשים – אלו שיעדיפו להשאיר את רכבם בבית ולהשתמש בתחבורה הציבורית. בישראל רק 25% מהנסיעות מבוצעות באמצעות תחבורה ציבורית, זאת לעומת 60% בממוצע במדינות המפותחות.
"אנחנו קוראים למשרד התחבורה להשתמש בתשתיות הכבישים החדשים לטובת קיצור זמני נסיעה בקווים בינעירוניים, והוספת עשרות קווים חדשים שישמשו להגעה מהירה למוקדי תעסוקה", מסר גיל יעקב, מנכ"ל "15 דקות". "הוספת שירות תדיר גם בכבישים מהירים בינעירוניים יאפשר ליותר אנשים להשתמש בתחבורה הציבורית מהירה וישירה, כולל ציבור גדול של נהגים ברכב הפרטי שנמנעים משימוש בשירותי תחבורה ציבורית רק בגלל הפער בזמני הנסיעה בין רכב בכביש מהיר לעומת נסיעה בתחבורה ציבורית בשירות מאסף".
"לפי נתוני משרד התחבורה, היקף פיתוח הכבישים בישראל דומה למדינות המפותחות, אך ההשקעה בתחבורה הציבורית וקצב הפיתוח שלה נמצאים הרחק מאחור", הוסיף יעקב.
"ככל שמגדילים את רמת השירות לרכב הפרטי ומונעים שימוש של האוטובוסים בתשתיות חדשות, למעשה מגדילים את הפער הקיים ומשדרים מסר בעייתי לציבור שהוא – תמשיכו לנסוע ברכב פרטי לעבודה. יש למדיניות הזו השלכות קשות על יוקר המחייה בגלל ההכרח להחזיק רכב ולהשתמש בו, ויש כאן אפליה בוטה של משתמשי התחבורה הציבורית שלא נהנים מהשקעות עתק של מיליארדים בתשתיות".
יעקב גם קרא לשר כץ "לעשות פניית פרסה ולדאוג בראש ובראשונה לתשתיות התחבורה הציבורית ולהוספת שירות אוטובוסים ישיר בדרכים הבינעירוניות החדשות והקיימות. כמו כן, הגיע הזמן שמשרד התחבורה יבדוק את הביקוש לשימוש בתחבורה ציבורית גם בקרב הנוסעים ברכב הפרטי, כדי לאתר צרכים שלא מקבלים מענה כיום. הגיע הזמן שישראל כץ יגזור סרטים על קווי אוטובוס חדשים ולא רק על כבישים ומחלפים ללא שירות תחבורה ציבורית".
דו"ח של הכנסת: "הצפיפות בכביש רק תחמיר"
בדו"ח שחיברו במרכז המידע והמחקר של הכנסת ופורסם בחודש מרס האחרון מזהירים מהעומסים בכבישי ישראל ומפיתוח תשתיות מסיבי לרכב הפרטי על חשבון התחבורה הציבורית. בעשור האחרון אורכם של הכבישים גדל בכ-150 קילומטרים בשנה בממוצע, לעומת גידול של כ-30% בממוצע הקילומטראז' באותה התקופה.
"המשמעות היא שלמרות ההשקעות הנרחבות בשנים האחרונות בתשתיות תחבורה, צפוי שקצב הגידול בנסועה השנתית יהיה מהיר יותר, אם לא תהיה השקעה בפתרונות של תחבורה ציבורית מתקדמת, והצפיפות בכבישים תגדל", נכתב בדו"ח.
בנובמבר 2016 קבע מבקר המדינה ש"המדיניות המוצהרת זה שנים של משרד התחבורה היא לטפל בבעיות התחבורה באמצעות קידום השימוש שתחבורה ציבורית על חשבון השימוש בכלי רכב פרטיים. בפועל, קצב ההתקדמות של פרויקטי הפיתוח בתחום זה איטי ורמת השירות אינה מדביקה את הצרכים. בין היתר, עקב כך היקף השימוש בתחבורה הציבורית נותר קטן, היקף השימוש ברכב פרטי גדל ובעיית עומס התנועה בכבישים הולכת ומחריפה".
בתוך כך ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, הודיעה היום על פתיחת שימוע ציבורי נרחב עם פתיחת מושב החורף של הכנסת שיעסוק ב"משבר התחבורתי הקשה במדינה, בעיקר על רקע הפיגור בתשתיות התחבורה הציבורית בישראל". לנוכח המשבר ועל רקע שנים של הזנחת התחבורה הציבורית מתכוון היו"ר כבל להוביל סדרה של דיונים כדי לקדם מהפכה בתחבורה הציבורית בישראל, וזאת בשיתוף יו"ר ועדת המשנה לתחבורה ציבורית, ח"כ דב חנין, וחברת הכנסת תמר זנדברג. יו"ר ועדת המשנה לתחבורה ציבורית בכנסת חה"כ דב חנין הודיע על כינוס דחוף של הועדה בראשותו בעקבות הפרסום ב-ynet.
משרד התחבורה: "הליך הדרגתי, שבסופו יופעל מערך תחבורה ציבורית תואם"
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "הנתונים של ארגון '15 דקות' חושפים בורות וחוסר הבנה בתכנון תחבורתי ובקביעת מסלולי קווי התחבורה הציבורית. משרד התחבורה מפעיל תחבורה ציבורית בכל הכבישים החדשים שנחנכו בשנים האחרונות, בהתאם לצורך ולדרישה של ציבור הנוסעים. חשוב לציין כי מערך התחבורה הציבורית כולל בנוסף לכבישים ואוטובוסים, גם מערך מסילות רכבת ומסלולים מיוחדים של רכבת קלה ומטרונית, הנותנים פתרונות תחבורתיים בינעירוניים מהירים ויעילים, ומייתרים לעתים את הצורך באוטובוסים.
"כבישים נוספים נחנכו באופן חלקי כדי להקל על ציבור הנהגים, ועתידים לספק יתרון לציבור הנוסעים בתחבורה הציבורית רק בסיומם. יצוין כי ניצול רשת הכבישים הבינעירונית מתבצע בהתאם לצרכים התחבורתיים וביקוש של הנוסעים. מדובר בהליך הדרגתי, שבסופו יופעל מערך תחבורה ציבורית תואם בכל כביש המקצר את הדרך ומשרת את הציבור".