עומס בדרך לקמפוס: אלה קווי האוטובוס הגרועים ביותר לסטודנטים
ארגון צרכני התחבורה הציבורית "15 דקות" ניתח כ-3,000 תלונות של סטודנטים בנושאי תדירות, פקקים, מסלול מפותל ועוד - ודירג את הקווים. "הכי גרוע": קו 19 של אגד לאוניברסיטה העברית. אבל גם הדרך לבר אילן, לטכניון ולאוניברסיטת תל אביב לא קלה. הנתונים המלאים בפנים
שנת הלימודים האקדמית נפתחה אתמול (א'), ומאות אלפי סטודנטים משתרכים בדרכים אל הקמפוס: קו 19 של "אגד" בירושלים לאוניברסיטה העברית הוא הגרוע ביותר עבור הסטודנטים בישראל - כך עולה מדירוג האוטובוסים הגרועים בארץ שערכו ב-"15 דקות" – ארגון צרכני התחבורה הציבורית - על סמך כ-3,000 תלונות של סטודנטים שהגיעו לאפליקציה שלו. מדובר בתלונות בנושאי תדירות האוטובוסים, צפיפות, פקקים בדרך, מסלול מפותל ועוד.
במקום השני מדורג קו 347 של חברת מטרופולין למרכז הבינתחומי בהרצליה. במקום השלישי קו 168 של "קווים", המגיע לאוניברסיטת בר אילן, רביעי קו 289 של "אגד" לאוניברסיטת תל אביב וחמישי קו 42 של "אגד" לאוניברסיטה העברית ולגבעת רם.
במקום השישי קו 25 של "דן" לאוניברסיטת תל אביב ובמקום השביעי קו 56 של קווים לבר אילן. קו 17 של אגד לטכניון בחיפה נמצא במקום השמיני ואת העשירייה סוגרים קו 24 של דן לאוניברסיטת תל אביב וקו 71 של אגד למכללת לוינסקי בתל אביב.
"זמני הנסיעה למרבית הקמפוסים בישראל ארוכים ומפותלים" אומר מנכ"ל "15 דקות" גיל יעקב. "ההתייחסות התחבורתית לקמפוסים צריכה להיות דומה להתייחסות למוקדי תעסוקה: קווים ישירים שיסעו מאזורי מגורים סטודנטיאלים למוסדות הלימוד האקדמיים".
בארגון בדקו את זמני ההגעה למוסדות הלימוד באמצעו נסיעה בתחבורה הציבורית דרך אפליקציית גוגל. כך למשל, סטודנט המתגורר ברחוב דיזנגוף בתל אביב וצריך להגיע לבר אילן יצטרך להחליף שני אוטובוסים וזמן ההגעה יהיה בין 45 דקות ל-66 דקות, לעומת 40-22 במכונית פרטית.
מרחוב אחוזה ברעננה לאוניברסיטת בר אילן הדרך תארך בין 60 ל-80 דקות לעומת 35-18 דקות במכונית הפרטית. מרחוב סוקולוב ברמת השרון בתחבורה ציבורית ייסע הסטודנט 70-54 דקות לעומת 45-24 דקות במכונית פרטית.
בארגון מדגישים שעל אף מיקומה המרכזי של בר אילן, היא סובלת מקשיי הגעה חמורים בתחבורה הציבורית בין היתר בשל מחסור בקווי מזרח-מערב בגוש דן והיעדר נתיבי תחבורה ציבוריים בכביש 4.
ההגעה לאוניברסיטת תל אביב עשויה להיות מתישה גם היא. מיפו, למשל, נסיעה באוטובוס תארך 60 דקות כדי לחצות את פנים העיר מדרומה לצפונה לעומת 45-24 דקות במכונית פרטית שתיסע דרך איילון. גם מרחוב אחוזה ברעננה תארך הדרך 60 דקות, לעומת נסיעה של 40-20 דקות במכונית פרטית. מרחוב רוטשילד בראשון לציון הדרך תארך בין שעה לשעה וחצי לעומת חצי שעה או שעה במכונית פרטית.
גם ההגעה לאוניברסיטה העברית בירושלים מתישה. כדי להגיע להר הצופים מהשכונות ארמון הנציב, ארנונה הצעירה, קטמונים ורמות, דרושה נסיעה של 50 ל-70 דקות, לעומת 40-18 דקות במכונית פרטית. מכל השכונות הללו אפשר להגיע לאוניברסיטה רק בקו אחד. בקשיים דומים נתקלים גם סטודנטים בחיפה. מהקריות וממרכז הכרמל אל הטכניון תארך הנסיעה 60-45 דקות באוטובוס, לעומת 30-12 דקות במכונית פרטית.
"ציבור הסטודנטים, אחד מצרכני התחבורה הציבורית הכבדים בישראל, מקבל שירות גרוע הן בשלבי תכנון קווי האוטובוס לקמפוסים והן בשלבי הביצוע", מסכם יעקב. "שיפור התחבורה הציבורית לקמפוסים יפחית את נהירת הסטודנטים אל הרכב הפרטי, יצמצם את כמות הפקקים, יחסוך בזמן ובכסף ויאפשר לסטודנטים להתמקד במשימה המרכזית שלהם: לימודים גבוהים".
התגובות: "אין די אכיפה בנת"צים"
ממשרד התחבורה לא נמסרה תגובה לדברים. מ"אגד" נמסר: "הטענות מוכרות לנו ואנו עושים כל שביכולתו לתת מענה מיטבי בקו 19 לרבות הפעלת אוטובוסים רבים בתדירות גבוהה בקו זה. הבעיה בקו 19 נובעת מהתוואי העובר בסמוך לשכונות מזרח ירושלים ומושפע בנוסף לכך מאירועים שונים ובלתי צפויים המשפיעים על כלל התנועה בעיר, דוגמת הפגנה החרדים שהתקיימה בפתאומיות ביום חמישי וגרמה לשיבושי תנועה קשיים ולחסימת תנועת האוטובוסים שנאלצו לעמוד במקום במשך שעות ארוכות ולהמתין עד לסיום האירוע.
"אגד בוחנת באחרונה, יחד עם משרד התחבורה ועיריית ירושלים, אפשרות להפעלת אוטובוסים ארוכים מדגם BRT בקו זה, כדי לתת מענה לעומס בקו ואולם הדבר מחייב התאמות תשתית בתחנות הקצה, ואנו מקווים שהגורמים האחראים לכך ישלימו את התכנון והעבודות בהקדם והדבר יאפשר לתת מענה טוב יותר בקו זה.
"ידוע לכל כי הפעלת התחבורה הציבורית בירושלים היא משימה מאתגרת ביותר, וזאת בהתחשב במאפיינים רבים ובכללם שינויי תנועה, צפיפות רבה, אירועים לאומיים, הפגנות, ביקורי אח"מים, ואירועים ביטחוניים נוספים. בנוסף, היעדר תשתית מתאימה והיעדר אכיפת נתיבי תחבורה ציבורית המקנים עדיפות לאוטובוסים. כל הדברים גם יחד מביאים לקושי במתן שירות התחבורה הציבורית.
עמדתנו היא כי ההתעלמות מנתונים אלה במחקרי תנועה יוצרת עיוות מכוון והטיה של התוצאות".
מחברת "דן" נמסר בתגובה: "כל עוד אין מספיק אכיפה על נת"צים פנויים, התחבורה הציבורית לא תצליח להיות מהירה ויעילה יותר מיתר כלי הרכב. כמובן שאנחנו נשדרג ונשפר ככל שניתן את קווי הסטודנטים, אך הגיע הזמן להתמודד בנחישות בבעייה האמיתית וליצור העדפה ברורה לתחבורה הציבורית על פני הרכב הפרטי. שנת לימודים פורייה ומוצלחת לכל ציבור הסטודנטים".
מחברת מטרופולין נמסר בתגובה: "קו 347 בין רעננה לתל אביב הוא בעל ביקוש גבוה באזור השרון, הן עבור כלל האוכלוסייה והן עבור ציבור הסטודנטים. מטרופולין פועלת בשיתוף פעולה מלא עם אגודת הסטודנטים ואף נפגשה עמם בחודשים האחרונים על מנת לתגבר ולהתאים את נסיעות הקו. כתוצאה מכך לפני מספר שבועות תוגבר הקו בשני כיווני הנסיעה. נמשיך לפעול על מנת לשפר ולייעל".