שתף קטע נבחר

5 מיליון עמודים מסווגים: "מסמכי JFK" יפורסמו היום

54 שנה לאחר הרצח שטלטל את ארה"ב, הארכיון הלאומי צפוי לפרסם, באישור טראמפ, 3,100 מסמכים על ההתנקשות בנשיא קנדי. לפי מומחים, המסמכים שכוללים מידע מה-CIA וה-FBI, ויחשפו כנראה פרטים חדשים על הרוצח לי הארווי אוסוולד, עדיין לא ישקיטו את תיאוריות הקונספירציה

פרטים חדשים, "אך לא דרמטיים", על ההתנקשות. ג'ון פ. קנדי (צילום: AP) (צילום: AP)
פרטים חדשים, "אך לא דרמטיים", על ההתנקשות. ג'ון פ. קנדי(צילום: AP)

יותר מחצי מאה לאחר שנשיא ארצות הברית ג'ון פ. קנדי נרצח בידי מתנקש בדאלאס, טקסס, הממשל האמריקני נערך היום (ה') לפרסום אלפי מסמכים מסווגים על הרצח הפוליטי שהסעיר את המדינה.

 

אקדמאים שחקרו את הרצח שאירע ב-22 בנובמבר, 1963, הסבירו בימים האחרונים – בעקבות הודעתו מיום שבת של הנשיא הנוכחי דונלד טראמפ כי ישחרר את המסמכים המסווגים – כי כנראה לא צפויים להיות בהם פרטים דרמטיים חדשים בנוגע לסיבה שבגינה לי הארווי אוסוולד ירה בקנדי.

 

כמו כן חוששים מומחים כי 3,100 המסמכים שייחשפו לראשונה לציבור, הכוללים לא פחות מ-5 מיליון עמודים ונשמרו עד כה בארכיון הלאומי, בכל זאת לא ישקיטו את הקונספירציות הרבות בנוגע לרצח, ובהן תיאוריות שהמאפיה, קובה או סוכנים סוררים הם בעצם שאחראים למותו של הנשיא בן ה-46.

 

אלפי ספרים, כתבות, תוכניות טלוויזיה וסרטים חקרו את הרעיון שהרצח של קנדי היה תוצאה של קונספירציה מורכבת. אך אף אחד לא המציא עד כה הוכחה חותכת לכך שאוסוולד, שנורה למוות יום לאחר הרצח, עבד עם מישהו אחר, חרף התיאוריות הרבות והעוצמתיות בתרבות האמריקנית.

ג'ון קנדי ביום ההתנקשות בדאלאס, 22 בנובמבר 1963 (צילום: AP) (צילום: AP)
ג'ון קנדי ביום ההתנקשות בדאלאס, 22 בנובמבר 1963(צילום: AP)

 

 

 

"הסטודנטים שלי מאוד סקפטיים לגבי זה שאוסוולד היה מתנקש בודד", אמר פטריק מייני, פרופסור להיסטוריה בבוסטון קולג'. "זה קשה להעלות דבר כזה על הדעת, שמישהו בודד כזה, לוזר, היה יכול לבדו ובעצמו לרצוח את קנדי ולשנות את מהלך ההיסטוריה העולמית. אבל זה מה שהראיות מראות".

 

החוקר הוסיף: "כל עוד הממשלה מחזיקה מסמכים כאלה, זה מגביר את החשדות שיש אקדח מעשן איפשהו בנוגע לרצח של קנדי".

 

ב-1992, הקונגרס האמריקני הורה לפתוח לציבור את כל המסמכים הקשורים לחקירת רצח קנדי, וקבע את התאריך הסופי לכך ב-26 באוקטובר, 2017. ביום שבת האחרון כאמור הנשיא טראמפ אישר כי הוא אכן יאפשר את פרסומם של כל המסמכים שהיו מסווגים עד כה.

 

"בכפוף לקבלת מידע נוסף אני אאפשר, כנשיא, לפרסם את 'מסמכי JFK' המסווגים שנחסמים זה זמן רב", כתב הנשיא בטוויטר. טראמפ יכול למנוע את הפרסום מסיבות ביטחוניות, ולטעון שהדבר יזיק למודיעין האמריקני, לאכיפת החוק, לפעילות הצבא וליחסי החוץ של אמריקה.

 

המסמכים שיפורסמו היום ככל הנראה יתמקדו במאמצים של ה-CIA וה-FBI לקבוע אם ואיזה קשר היה לאוסוולד עם מרגלים מקובה ומברית המועצות במהלך ביקור שלו למקסיקו סיטי בספטמבר 1963 – חודשיים לפני הרצח.

 

"יש חשש אמיתי שאוסוולד אולי היה מעורב עם ברית המועצות", הסביר החוקר מייני.

 

רצח קנדי היה הראשון מבין שרשרת של רציחות על רקע פוליטי, כולל רציחתו של אחיו של קנדי, רוברט פ. קנדי, ושל מנהיג זכויות האזרח מרטין לותר קינג ג'וניור, שהסעירו את אמריקה של שנות השישים של המאה הקודמת. עד היום נחשב קנדי לאחר מהנשיאים הנערצים ביותר.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים