שתף קטע נבחר

היועץ לשעבר של טראמפ יורה לכל הכיוונים: "טורקיה מסוכנת יותר מאיראן"

סטיב באנון עזב בקיץ את הבית הלבן בטריקת דלת. חודשיים אחרי, בראיון נדיר לעיתון "א-שרק אל-אווסט", הוא משתלח בבעלות בריתה של ארה"ב במזרח התיכון ומאיים למוטט את המפלגה הרפובליקנית: "טורקיה מסוכנת יותר מאיראן, קטאר מסוכנת כמו צפון קוריאה"

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

סטיב באנון, האסטרטג והיועץ הבכיר עד לא מזמן של הנשיא האמריקני דונלד טראמפ, יורה לכל הכיוונים בריאיון נדיר לכלי תקשורת ערבי. הבוקר (שבת) פרסם העיתון "א-שרק אל-אווסט", שנמצא בבעלות סעודית ויוצא לאור בלונדון, ריאיון שהתקיים לאחרונה בלוס אנג'לס עם באנון, שבו תקף נמרצות בין היתר את בעלות בריתה של ארה"ב במזרח התיכון, טען כי הנשיא טראמפ הוא שהניע את החרם הערבי על קטאר "שמסוכנת יותר צפון קוריאה" ואף איים למוטט את המפלגה הרפובליקנית בארה"ב.

 

בראיון מתייחס באנון לשורה של סוגיות מזרח תיכוניות, אך גם פנים-אמריקניות וגלובליות, ודווקא אינו מציב, בניגוד לטראמפ וארה"ב, את איראן וצפון קוריאה בראש המדינות המסוכנות ביותר. "לדעתי טורקיה היא הסכנה הגדולה ביותר שמאיימת על ארצות הברית!", הכריז. "היא בהחלט לא מסוכנת כמו השכנה שלה איראן. היא מסוכנת הרבה יותר". לדבריו, "אנחנו לא מודעים היטב לאירועים שקורים בטורקיה כרגע בצל שלטונו של הנשיא, רג'פ טאיפ ארדואן. אני מקדיש לסוגיה הזאת את רוב הזמן ותשומת הלב שלי".

 

גם על בעלת בריתה הקרובה והשנואה במפרץ, קטאר, לבאנון יש לא מעט מה להגיד. בריאיון צוטט היועץ הבכיר לשעבר כמי שאומר שמלחמת העולם הבאה שלו תהיה נגד קטאר. הוא זקף לנשיא טראמפ את הצעדים שנקטו איחוד האמירויות, בחריין, מצרים וסעודיה נגד קטאר: "החרם החל זמן קצר מאוד אחרי הביקור של טראמפ בסעודיה בצורה חלקה לגמרי".

הראיון בעיתון הערבי "א-שרק אל-אווסט" ()
הראיון בעיתון הערבי "א-שרק אל-אווסט"
 

בחדר הסגלגל עם הנשיא טראמפ (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
בחדר הסגלגל עם הנשיא טראמפ(צילום: רויטרס)

טראמפ, לדבריו באנון, תמך באופן פומבי בעמדה של סעודיה ולאחרונה אמר שהוא רוצה לתווך כדי לפתור את המשבר. "קטאר לא פחות מסוכנת מצפון קוריאה! על אנשים לשים לב היטב למצב החשוב מאוד הזה", אמר בהתייחס להאשמות נגד קטאר שהיא תומכת בארגונים קיצוניים וארגוני טרור.

 

את הבית הלבן, מזכירים בדיווח הערבי, עזב באנון בטריקת דלת אחרי שהסתכסך עם הכוורת של טראמפ, שאותה הוא מכנה "אנשי הגלובליזציה". בראשם הוא ציין את היועץ לביטחון לאומי, הרברט מקמסטר, שעל פי דיווחים הדיח אותו מהמועצה לביטחון לאומי. "אני יודע שמקמסטר חבר שלך", הוא צוטט אומר כביכול לכתב, ואז צוטט באומרו כי אין דרך לשפר את היחסים עמו שכן לא היו יחסים בכלל. "באנון אומר כי מקמסטר הוא אויבו המושבע", נכתב בעיתון.

 

בהקשר הפנים-האמריקני אמר באנון כי המשימה הראשונה במעלה עבורו כרגע הוא לפגוע (לא פיזית) בכל אישיות רפובליקנית שמשמשת כיום בתפקיד בכיר באמצעות מועמדים חדשים שהוא בחר בעצמו. לשיטתו, הוא שואף לעשות רעידת אדמה בממסד הרפובליקני בכללותו ובשורות מנהיגיו. הוא הזכיר בין היתר את מיץ' מקונל, מנהיג הרוב בסנאט ואמר: "זה יהיה במתכונת של המהפכה הצרפתית".

 

על טראמפ עצמו לא נשמעת אף מילה בריאיון, אך לקראת ביקורו הקרב של נשיא ארה"ב באסיה ובסין הזהיר באנון כי יחסי חברות עם סין ממש לא באים בחשבון: "סין פעם נוספת: אנחנו לא עושים שגיאה קטנה, אלא שגיאה אסטרטגית. שמעתי את נאומו האחרון של נשיא סין. דבריו לא נגעו לאופן שבן סין תהפוך למעצמה יחד עם ארצות הברית. לחלוטין לא! הם היו קשורים לאופן שבו הם ישיגו את ההגמוניה".

 

באנון אף האשים ממשלים קודמים (ג'ורג' בוש וביל קלינטון) בכך שהם התייחסו לסינים בצורה מלטפת מדי וחיובית מדי, ובסוף מה שקרה זה ש"הסינים זכו במקום הראשון בתחרות עם כולנו".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים