שתף קטע נבחר

חמאס בתגובה לפיצוץ המנהרה: "הסלמה חמורה"; הג'יהאד האיסלמי: "הכרזת מלחמה"

לאחר שמניין המחבלים הרוגים בפיצוץ המנהרה באזור כיסופים עלה לשבעה, הזהיר חמאס: "האויב הציוני מבצע פשעים. החשבון עם ישראל יגדל". בג'יהאד האיסלאמי, שכנראה בנה את המנהרה, איימו: "נחליט בשעות הקרובות כיצד להגיב"

 

הרוגי חמאס וביניהם - מפקד חטיבה מהג'יהאד האיסלאמי שנהרגו בפיצוץ המנהרה ובפעולות החילוץ ()
הרוגי חמאס וביניהם - מפקד חטיבה מהג'יהאד האיסלאמי שנהרגו בפיצוץ המנהרה ובפעולות החילוץ

 

בחמאס אומרים הערב (יום ב') בתגובה לפיצוץ המנהרה שבה נהרגו שבעה מחבלים כי "הפשע הציוני החדש הוא הסלמה חמורה נגד העם שלנו ונגד ההתנגדות שלנו כדי לפגוע בעמידתו האיתנה ואחדותו וכדי להרחיב את המאמצים להשבת האחדות הפלסטינית ולהשאיר את מצב הפילוג על כנו". יש לציין כי בניגוד לג'יהאד האיסלאמי, שטען כי מדובר ב"הכרזת מלחמה", אין בתגובת חמאס איום מפורש בתגובה.

 

עוד נמסר מחמאס כי "ההתנגדות לכיבוש בכל צורותיה והחזקת אמצעיה השונים הם זכות טבעית שמובטחת לעמנו. המשך ההסלמה של האויב הציוני וביצוע פשעיו רק יגבירו את הליכתנו בדרך האחדות ובהתאם לברירת ההתנגדות והחשבון עמו (עם ישראל) יגדל".

 

חאלד אל-בטש, בכיר בג'יהאד האסלאמי, אמר הערב: "לא נאפשר לאויב לשנות את כללי המשחק ולכפות משוואה חדשה, כשבמקביל אנחנו נשמור על שתיקה". מוקדם יותר איימו בג'יהאד האיסלאמי כי יבחרו את אופי התגובה בשעות הקרובות. הארגון לא קיבל אחריות רשמית לחפירת המנהרה. דובר הג'יהאד האיסלאמי דאוד שיהאב מסר הערב, מבלי לקחת אחריות רשמית על בניית המנהרה, כי "המנהרה הזאת היא חלק ממדיניות ההרתעה להגן על העם הפלסטיני. לא נהסס להגן על אדמתנו. התקיפה הישראלית שפגעה בקבוצה של לוחמים ואזרחים היא הסלמה מסוכנת ותוקפנות, וניסיון חדש לערבב את הקלפים. אנחנו בוחנים את כל האפשרויות כדי לא לאבד את האפשרות להגיב על התוקפנות הזאת".

 

סוללת "כיפת ברזל" שהוצבה כחלק מהכוננות בעוטף עזה (צילום: AFP) (צילום: AFP)
סוללת "כיפת ברזל" שהוצבה כחלק מהכוננות בעוטף עזה(צילום: AFP)

 

תנועת פתח גינתה את "הפשע הישראלי" שפגע בבני העם הפלסטיני ברצועת עזה. בהודעה שפורסמה מטעם התנועה נאמר כי "הדם הטהור הזה לא נשפך לשווא ומבצעי הפשעים האלה לא יימלטו ממשפט". עוד נאמר כי "הפשע הישראלי הזה הוא חלק ממדיניות הבריחה קדימה שממשלות ישראל לדורותיהם נקטו בה בניסיון להתחמק ממשפטי השחיתות שהם עומדים בפניהן על חשבון הדם של העם שלנו". כמו בחמאס, גם בפתח הדגישו את עמדתם האיתנה בהשלמת האחדות הלאומית, יהיו אשר יהיו האתגרים והקשיים.

 

לפי הערכות בישראל וברצועה, את המנהרה בנו פעילי הג'יהאד האיסלאמי - ארגון הטרור הפרו-איראני והגדול ברצועה אחרי חמאס. ארבעה הרוגים נמנים עם הזרוע הצבאית של הארגון, בהם מפקד חטיבת מרכז הרצועה של הזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי ערפאת מרשד וסגנו חסן אבו חסנין. כמו כן נהרגו שני פעילים נוספים בג'יהאד האיסלאמי. שני הרוגים מהזרוע הצבאית של חמאס, מרואן אל-ארא ומיסבאח שבייר, אחד מהם הוא מחבל מיחידת העילית "הנוחבה". 11 מחבלים נפצעו.

 

מוקדם יותר, בשעות אחר הצהריים נפגשו להתייעצות מפקד החטיבה הדרומית באוגדת עזה, אל"מ קובי הלר, וראש מועצת אשכול, גדי ירקוני. לאחר ההתייעצות הוחלט שהשגרה האזרחית תישמר, ולא יוצאו הנחיות מיוחדות לתושבים. הלימודים מחר אמורים להתקיים כרגיל. יחד עם זאת רכזי הביטחון התבקשו לגלות עירנות, והכוננות בצבא הוגברה.

 

"שגרה אזרחית". אל"מ קובי הלר וראש המועצה גדי ירקוני בהתייעצות (צילום: מתן צורי) (צילום: מתן צורי)
"שגרה אזרחית". אל"מ קובי הלר וראש המועצה גדי ירקוני בהתייעצות(צילום: מתן צורי)

 

ראש מועצת אשכול, גדי ירקוני אמר: "אנו מברכים על פעילות צה"ל לסיכול המנהרה. כפי שהובטח לנו אחרי ׳צוק איתן׳, צה"ל פועל בכל האמצעים נגד מנהרות הטרור. אנו זוכים למעטפת הגנתית מלאה, הן מהפעילות המבצעית היזומה לסיכול המנהרות והן מבניית המכשול התת קרקעי שמוקם באזורנו. אנו נמצאים בקשר שוטף עם גורמי הצבא ואין שינוי בהנחיות לתושבים, למעט הפסקת העבודות החקלאיות בסמיכות לגדר. שגרת החיים במועצה נמשכת".

 

תמיר עידאן, ראש המועצה האזורית שדות נגב, אמר: "אנו מחזקים את ידי צה"ל וכל כוחות הביטחון שימשיכו לבצע את עבודתם החשובה ולשמור על ביטחון אזרחי מדינת ישראל בכלל, ועוטף עזה בפרט. על מדינת ישראל וגורמי הביטחון להמשיך ולנקוט ביד קשה כנגד כל הפרה של הריבונות הישראלית על שטחיה תוך העמדת חיי התושבים בסכנה. אנו בעוטף עזה עומדים איתנים ונחושים יחד עם כוחות הביטחון ומבקשים להמשיך ולשמור על השקט היחסי באזורנו. אנו נמצאים כל העת בקשר עם גורמי הביטחון וערוכים לכל תרחיש, אני רוצה להדגיש כי כרגע אין הנחיות מיוחדות לתושבים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הרוגי חמאס והג'יהאד האיסלאמי
מומלצים