שתף קטע נבחר

הנכים שתמכו בהסכם עם הממשלה מאיימים: "נחזור לכבישים במלוא העוצמה"

ארגוני הנכים שהיו שותפים לגיבוש המתווה הודיעו כי ישקלו לחזור למאבק בעקבות הקפאת המתווה לנוכח חוסר ההסכמה עם כל הארגונים. בארגון "הנכים הופכים לפנתרים" שהתנגד למתווה הביעו סיפוק בעקבות גרירת הרגליים

 

"הנכים הופכים לפנתרים" מפגינים בירושלים (צילום: יואב דודקביץ') (צילום: יואב דודקביץ')
"הנכים הופכים לפנתרים" מפגינים בירושלים(צילום: יואב דודקביץ')

ארגוני הנכים שחתמו על ההסכמות עם הממשלה בנוגע להעלאת קצבאותיהם - מאיימים לחדש את המאבק. זאת כיוון שכעת מתברר כי קטנים הסיכויים שהפעימה הראשונה של העלאת הקצבאות ל-3,200 שקל תצא לפועל בינואר 2018 כפי שהובטח. יו"ר ועדת העבודה והרווחה בכנסת, ח"כ אלי אלאלוף (כולנו) הודיע כי המתווה לא יקודם עד שכל ארגוני הנכים יהיו שותפים להסכמות.

 

נעמי מורביה, יו"ר "מטה מאבק הנכים" שהייתה אחת משישה ראשי ארגונים שנטלו חלק במשא ומתן, אמרה: "אם כך יהיו פני הדברים נחזור למאבק ולכבישים בכל העוצמה. מפלגת 'כולנו' בראשות שר האוצר משה כחלון תישא בתוצאות החמורות".

 (צילום: ''הנכים הופכים לפנתרים'') (צילום: ''הנכים הופכים לפנתרים'')
(צילום: ''הנכים הופכים לפנתרים'')

 (צילום: אלכס קולומויסקי) (צילום: אלכס קולומויסקי)
(צילום: אלכס קולומויסקי)

ממשיכים במחאה: "הנכים הופכים לפנתרים"  (צילום: אמיר אלון) (צילום: אמיר אלון)
ממשיכים במחאה: "הנכים הופכים לפנתרים" (צילום: אמיר אלון)
 

יותר משבוע עבר מאז פתיחת מושב החורף של הכנסת, וכעת נראה שהמתווה להעלאת קצבאות הנכות שהושג לפני כחודש במשא ומתן בין חלק מארגוני הנכים, ההסתדרות ונציגי הממשלה נזנח ולא מקודם בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות – בניגוד למה שסוכם. בתשובה לשאלתו של יו"ר סיעת מרצ, ח"כ אילן גילאון, שהיה שותף למשא ומתן, ענה אלאלוף כי המתווה הוקפא כיוון שטרם הגיעו להסכמות עם כל ארגוני הנכים, בהם אלה שדורשים קצבת נכות בגובה שכר מינימום וממשיכים במחאות ובחסימות הכבישים.

 

גם גילאון, שכאמור היה שותף להשגת המתווה, חזר במכתבו לאלאלוף לדרישתו המקורית לקדם את הצעת החוק להשוואת קצבאות הנכות לשכר המינימום ."נכון להיום, 31 באוקטובר 2017, לא פורסם אפילו תזכיר חוק", כתב גילאון. "נשארו לנו כחודשיים בלבד להשלים את הליך החקיקה כפי שסוכם עם ממשלת ישראל. חוששני שעד שהממשלה תתעורר למעשה, יהיה מאוחר". 

 

במכתבו הסביר גילאון את הרקע לחששותיו: "גולת הכותרת של ההסכמות הייתה שב-1 בינואר 2018 הכסף יהיה בבנק. בתאריך זה אמורה להיות הפעימה הראשונה של מתווה העלאת הקצבאות. הובהר כי הממשלה תניח הצעת חוק שתקודם במקביל להצעת החוק הפרטית שלי שעברה בקריאה טרומית לפני כשנה. נכון לעכשיו, דבר לא קרה מההסכמות הללו".

 

תשובתו של אלאלוף הפתיעה הן את ארגוני הנכים שתומכים במתווה והן את אלה שמתנגדים לו. "אנו מקדמים כמה הצעות חוק מקבילות להעלאת קצבאות הנכים, שיהיו מוכנות מיד לאחר שנגיע להסכמות עם כל ארגוני הנכים", ענה אלאלוף. "אנו עושים כל שביכולתנו כדי להגיע להסכמות הללו בהקדם, בשיתוף עם הממשלה וציבור הנכים". המשמעות היא שבניגוד למה שסוכם, המתווה לא יקודם עד שכל ארגוני הנכים יתרצו, והסיכוי שהפעימה הראשונה של העלאת הקצבאות ל-3,200 שקלים אכן תצא לפועל בינואר 2018 הולכת וקטנה.

ח"כ גילאון מפגין עם הנכים בקיץ (צילום: עמית שאבי) (צילום: עמית שאבי)
ח"כ גילאון מפגין עם הנכים בקיץ(צילום: עמית שאבי)

ח"כ אלאלוף. ממתין להסכמה רחבה (צילום: גיל יוחנן) (צילום: גיל יוחנן)
ח"כ אלאלוף. ממתין להסכמה רחבה(צילום: גיל יוחנן)
 

גילאון ענה לאלאלוף: "גם אני בעד להגיע להסכמה עם כל ארגוני הנכים. הדרך היחידה להגיע להסכמה איתם היא לאשר את החוק שלי להצמדת קצבת הנכות לשכר המינימום שממתין לך על שולחן הוועדה כבר קרוב לשנה".

 

מורביה אמרה בתגובה: "זו הפעם הראשונה שאני שומעת על כך שאלאלוף מתעלם מההסכם", ואיימה כאמור בחידוש המאבק. תומך נוסף בהסכם היה אלכס פרידמן, יוזם המאבק ויו''ר ארגון ''נכה לא חצי בן אדם'', שאמר בתגובה כי "הכנסת חזרה מהפגרה לפני שבוע ומאז מתעסקת בכל חוץ מהדבר הבוער ביותר, הבאתו של ההסכם לדיון הציבורי ויישומו. הדבר מעיד פעם נוספת על סדר עדיפויות שגוי, כזה ששם עניינים פוליטיים לפני חיי אדם. במידה ולא יתעשתו בהקדם, ניאלץ להזכיר להם במלוא העוצמה - נכה לא חצי בן אדם. קירות קורסים לבסוף מתמוטטים".

 

הארגון הפעיל ביותר במחאה נגד המתווה, "הנכים הופכים לפנתרים", הביע סיפוק מהודעתו של אלאלוף כי לא יתקיימו דיונים בעניין עד שיגיעו עם אנשיו להסכמות. "כל ארגוני הנכים מביעים צער ש'מטה מאבק הנכים' ממשיך להילחם על המתווה הגרוע שהושג ולא נחתם", נמסר מהארגון. "זהו מתווה שמשאיר את הנכים לחיות בעוני ובעולב לא נסכים לו. מצער מאוד שנעמי מורביה, שלפני כמה ימים אמרה כי ארגוני הנכים המתנגדים למתווה פועלים בברוטליות ובצורה קיצונית והורסים את הדבר הטוב ביותר שקיבלו הנכים - מבקשת לחזור ולהילחם באמצעות חסימות כבישים".

 

שר הרווחה חיים כץ גם הוא סירב לאמץ את המתווה שהושג, ובשיחה שערך ביום פתיחת מושב החורף בשבוע שעבר עם הנכים המתנגדים להסכם במאהל המחאה שהקימו מול הכנסת, אמר להם כי הם ראויים לקצבה בגובה שכר המינימום. כץ מתח ביקורת על המתווה ואמר כי "נחתם הסכם כשהשר הממונה על החוק לא היה בחדר, גם לא נציגי הביטוח הלאומי. לא קיבלנו עדיין נתונים. לא יעבור חוק ממשלתי מבלי שאאשר אותו".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: יואב דודקביץ'
הנכים ממשיכים למחות
צילום: יואב דודקביץ'
מומלצים