נשיאת העליון רוצה חינוך לדמוקרטיה מהגן
את ההרצאה הראשונה שנשאה מאז נכנסה לתפקיד הקדישה נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות לנושא החינוך לדמוקרטיה. ”זה תהליך שחייב להתחיל בילדים“, אמרה. ”רק כך ניתן יהיה להטמיע את ערכי הדמוקרטיה ולהפוך אותם לחלק בלתי נפרד מחיינו“
”אנו ילדי גן 27 ב' למדנו על בית המשפט העליון“, כתבו לה הילדים. ”הנשיאה הפורשת הגב' מרים נאור היא סבתא של נגה מהגן שלנו, ונגה הייתה בטקס שבו היא פרשה ואת החלפת אותה.
נגה הביאה תמונה לגן וסיפרה לנו על הטקס וגם עומרי הביא תמונה שלך לגן. רתם סיפרה לנו שאבא שלה עורך דין ושהוא היה בבית המשפט.
למדנו בגן על התפקיד של השופטים והשופטות ושל עורכי ועורכות הדין שעוזרים לאנשים בבית המשפט. ראינו שיש אנשים שרושמים את כל מה שאומרים.
אנחנו רוצים ללמוד ולדעת הכל על בית המשפט העליון ועל התפקיד החשוב שלך. הסתכלנו בתמונות של בית המשפט ואפילו ניסינו לצייר אותו ולכתוב.
אנחנו מאחלים לך שתהיה לך עבודה מוצלחת, שיהיה לך כיף לעבוד בבית המשפט העליון ואנחנו מקווים שנלך לבית המשפט“.
חיות בחרה להקריא את המכתב בהרצאה שנשאה בשבוע שעבר בכנס חיפה, המשותף ללשכת עורכי הדין ולאוניברסיטת חיפה. הייתה זו ההרצאה הראשונה שנשאה מאז כניסתה לתפקיד, והיא בחרה להקדיש אותה לנושא החינוך לדמוקרטיה, שלשיטתה יתרום גם לחיזוק אמון הציבור בבית המשפט. לא היה צריך להיות מומחה גדול כדי לקרוא בין השורות רמזים לעניינים האקטואליים שעל סדר היום.
”התרגשתי מאוד לקבל את המכתב“, גילתה חיות. ”אכן, החינוך לדמוקרטיה מן הראוי שיתחיל כבר בגיל הגן, כי החינוך לדמוקרטיה הוא תהליך והוא חייב להתחיל בילדים. רק כך ניתן יהיה להטמיע את ערכי הדמוקרטיה ולהפוך אותם לחלק בלתי נפרד מחיינו ומהאופן שבו אנו מתנהלים.
”מעגלי הלימוד של הילדים מקיפים את ההורים, את המורים, את קבוצות ההתייחסות שלהם וכן את תקשורת ההמונים וגם את הרשתות החברתיות והאינטרנט, שהולכים ותופסים מקום מרכזי בעולם התוכן של ילדים ומבוגרים כאחד, על הדבש ועל העוקץ שבהם.
"החינוך לדמוקרטיה בישראל הוא משימה מורכבת במיוחד, וזאת בשל המציאות הרב-תרבותית שבה היא מתאפיינת. החברה בישראל היא חברה מגוונת ביותר אשר השונות הרבה בין חבריה מהווה כר פורה למתחים ולעימותים בשורה ארוכה של סוגיות יסוד. לכך יש להוסיף את העובדה שמדינת ישראל הדמוקרטית מצויה במזרח התיכון. אין חולק כי אזור זה של העולם הוא שכונה מאיימת וסוערת, אשר בו הדמוקרטיה רחוקה מלהיות צורת השלטון הרווחת.
”לפיכך, אם אנו חברה חפצת דמוקרטיה אנחנו, נדרשת עבודה חינוכית המלמדת את הדור הצעיר לחשוב על עצמו כמשתתף עתידי במשחק הדמוקרטי, לא רק כצופה מן הצד. מערכת דמוקרטית יכולה לפעול ביעילות רק כאשר כל האזרחים מעוניינים ויכולים להשתתף בתהליך הפוליטי, הכלכלי, השלטוני והחברתי בקהילות שלהן ובמדינה, וכאשר המסגרות הפוליטיות והחברתיות מבוססות על עקרונות דמוקרטיים השמים דגש על כבוד לזכויות הפרט.
”אזרחים חייבים לפתח יכולות דמוקרטיות ומוטיבציה להיות מעורבים ולפעול, אבל הם יוכלו לעשות כן רק אם יכירו את הדרכים השונות שבהן ניתן לפעול במערכת הדמוקרטית. יש לגרות את התלמידים לחשוב באורח מושכל, קבוצתי וביקורתי. אל לנו לחשוש מנושאים שנויים במחלוקת“.
חיות התייחסה לאלימות ברשת ואמרה: "הקדמה הטכנולוגית הביאה אל חיינו עולם חדש של אינטרנט, רשתות חברתיות וטלפונים חכמים. לטכנולוגיות מתקדמות אלה יתרונות מובהקים ותרומה חשובה להפצת מידע ולתקשורת המונים בארץ ובעולם. עם זאת, נלווים אליהן גם חסרונות לא מבוטלים. הן הפכו כר פורה לאלימות מילולית בוטה ומשולחת רסן ולהסתה פרועה, המועצמת בשל הקלות הרבה שבה ניתן לשחרר ציוץ או פוסט לקהל גדול של משתמשים ברשת.
”האלימות המילולית והבוטה אינה נחלת הרשתות החברתיות בלבד. אנו עדים לה גם באמצעי תקשורת אחרים, והדברים מחלחלים אל חיי היומיום ופוגעים בתרבות הדיבור וברמת השיח בחברה כולה. קו הגבול בין דברי בלע והסתה ובין ביקורת נוקבת ככל שתהיה, המוצגת באופן מכובד וענייני, היטשטש מאוד במקומותינו".
לדברי חיות, ”מערכת המשפט היא אחת הערובות החשובות ביותר לשמירה על שלטון החוק ועל הדמוקרטיה במדינת ישראל, ועל כן אנחנו מחויבים לעשות כל שניתן על מנת לשמור עליה עצמאית, בלתי תלויה ונקייה מהשפעות פוליטיות ופופוליסטיות.
”מאז קום המדינה ועד עצם היום הזה תרמו בתי המשפט בישראל תרומה נכבדה להגנה, ליישום ולהטמעה של ערכי יסוד דמוקרטיים ובהם שוויון, סובלנות, חופש ביטוי ועוד. אך על מנת לקיים חברה דמוקרטית אין די בכך. נדרשת פעולה משולבת חינוכית, ציבורית, תרבותית וחברתית ליישום ערכים אלה ולהטמעתם, על מנת שיהפכו לחלק בלתי נפרד מההוויה החברתית ומהרקמה האנושית שמרכיבה את חיינו”.