נהגים בלי שירותים: "משתינים לבקבוק בתוך האוטובוס"
בוועדה בכנסת סיפרו נהגי אוטובוס כי למאות מהם אין תא שירותים: "המנהל אמר שאם יתפוס נהג שמשאיר בקבוק שתן בפח הוא יקנוס אותו - אבל איפה אני אמור לזרוק את זה?". משרד התחבורה: "פועלים להקצאת שירותים"
מצוקת הנהגים בתחבורה הציבורית הגיעה היום (ג') לוועדת הפנים והגנת הסביבה בכנסת. הנהגים המתוסכלים סיפרו שלמאות מהם אין תא שירותים להתפנות בו במהלך יום העבודה הארוך. לדבריהם, במקרים לא מעטים הם מטילים את מימיהם לתוך בקבוק שתן, בתוך האוטובוס.
"המנהל שלי אמר שאם הוא תופס נהג שמשאיר את בקבוק השתן שלו בפח הוא יקנוס אותו, אז איפה אני אמור לזרוק את זה?", שאל יוני קריספין מאשדוד, יו"ר ועד הנהגים בחברת אפיקים. "איך אני יכול לחיות ככה? אני מבקש מהרשויות המקומיות וממשרדי התחבורה והאוצר: תראו אותנו, תראו את המציאות שבה אנחנו עובדים. כשאני פונה למשרד התחבורה הם אומרים שהם לא המעסיק, וכשאני פונה לחברה מפנים לרשות המקומית והיא מפנה חזרה לחברה".
המציאות שקריספין דיבר עליה בכנסת אינה נקודתית. מאות נהגים ברחבי הארץ נוהגים במשך שעות באוטובוסים כשאין להם איפה להתפנות, לשתות מים או לנוח בתחנת הקצה. יוני מספר שבארבע מתחנות הקצה באשדוד אין שירותים - מסוף ריביירה, הבושם, תחנת רכבת והמסוף הצפוני. לדבריו, גם בפתח תקווה במסוף ארבע הארצות אין שירותים וכן במסוף האצטדיון. "אני לא חושב שיש מישהו שהיה מוכן לעבוד בתנאים כאלו בלי שירותים. רק אצלנו יש 400 נהגים שעובדים ככה", אמר קריספין ל-ynet.
"יש נהגים, ובעיקר נהגות, שהגיעו לטיפולים רפואיים בגלל ההתאפקויות האלה, משרד התחבורה רוצה להגדיל קווים אבל זה על חשבון נהגים שמתרסקים. מדברים על ווי פיי באוטובוס אבל מי דואג לשירותים? במקום לגזור סרטים ולשפוך עוד מלט על כבישים אני מזמין את שר התחבורה לגזור סרט על אסלה", הוסיף. ""אנחנו מכירים את זה מרמלה, מודיעין, מודיעין עילית וירושלים. מי יכול לנסוע על קו שעתיים עם שלפוחית מתפוצצת?", שאל בדיון ישראל גנון, יו"ר ארגון נהגי האוטובוסים.
פארס נוהג בטבריה בחברת סופרבוס והוא יו"ר ועד העובדים בעיר. "בעבר היה מגרש מסודר אבל העירייה החליטה שאין אישורים. פינו אותנו משם ומאז אין תאי שירותים. מדובר ב-80 נהגים במשמרת. יש נהגים שמקבלים קנסות כי הם עומדים עם האוטובוס בכביש כדי לעשות צרכים. ההנהלה אמרה במסגרת משא ומתן קיבוצי שתפעל בנושא, אבל העירייה מתנערת. אנחנו מנסים לפתור את זה כבר יותר משנה וחצי ואין פתרונות", אמר ל-ynet.
ששי שדה, יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות הלאומית, ציין כי "יש מחסור עצום בנהגים וזה מוביל אותם לעבוד 10-12 שעות ביום. הם עומדים מול אוכלוסייה מתוסכלת וחוטפים גם מהמעסיק וגם מהנוסעים. הרשויות שאמורות לדאוג לתנאים מינימליים מטיחות את האשמה זו בזו, ואף אחד לא לוקח אחריות. המחסור בתאי שירותים פשוט מפר את הזכות הבסיסית ביותר שלהם כבני אדם".
מאיה פרץ, רכזת ענף נהגי התחבורה הציבורית בארגון "כח לעובדים", ציינה כי בחברת סופרבוס עובדים סובלים מהיעדר תאי שירותים בבית שמש וביקנעם, ובמסופי אגד תעבורה יש מחסור בגבעת זאב, מבשרת ציון והר נוף: "היעדר שירותים, מקום מוצל או מקום להפסקה הוא הביטוי החריף ביותר לזלזול בנהגים. לא יעלה על הדעת שלנהג אין מקום מסודר לעשיית צרכים ובה בעת נמנעת ממנו ההזדמנות למנוחה מהשמש הקופחת או הגשם, בשל איסור לשימוש במזגני הרכבים מחוץ לעבודה השוטפת. רשימת המסופים התופסים את הנהגים כ'שקופים' עצומה ולדאבוננו היא רק הולכת ומתרחבת".
יו"ר הועדה, ח"כ דודי אמסלם מהליכוד, אמר בדיון: "למה שר התחבורה לא הוציא תקנה או חקיקה? למה הרשויות המקומיות לא מוצאות פתרונות? אלה התושבים שלהם. אם אלה שנוסעים במרצדס היו נוסעים באוטובוס הנושא מזמן היה מוסדר. אני מרגיש מושפל בשבילם ויוצא עם מועקה". מאיה פרץ, רכזת ענף נהגי התחבורה הציבורית בארגון כח לעובדים, אמרה כי "העדר שירותים, מקום מוצל או מקום להפסקה, הם הביטוי החריף ביותר לזלזול בנהגים".
נציגת משרד התחבורה טל עופר אמרה שהנושא אינו חדש ונמצא בטיפול המשרד. אמסלם התפרץ לדבריה ואמר: "את מסכימה שאם לנהג אין שירותים זו בעיה בטיחותית? אם ל-30 אחוזים מהאוטובוסים היו צמיגים בסכנת התפוצצות לא הייתם עוצרים את הקווים? כאן זה יותר גרוע". עופר השיבה: "לקווים החדשים אנחנו עובדים על כך שיהיה מענה או שמצמידים את תחנת הקצה למרכז מסחרי קיים שבו נהגים יוכלו להשתמש בשירותים".
כבר לפני שנה קיימה ועדת המשנה לתחבורה ציבורית בראשות ח"כ דב חנין סדרת ישיבות בנושא והנהגים, שכבר אז לא קיבלו תשובות, איימו לשבות. בדיון שהתקיים בחודש ינואר האחרון אמר דרור גנון מאגף תכנון ותפעול תחבורה ציבורית במשרד התחבורה: "יש לנו את התקציב, אבל אני צריך לריב עם ראשי ערים כדי להקים את המתקנים. התחבורה הציבורית היא בעיה של כל המדינה".
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "הרשות הארצית לתחבורה ציבורית רואה חשיבות רבה במציאת פתרונות לנושא המחסור במבני שירותים ופועלת באופן אינטנסיבי מול הרשויות המקומיות, להקצאת מבני שירותים לציבור הנהגים במסופים ובתחנות הקצה.
במסגרת פעילותה, גיבשה הרשות הארצית לתחבורה ציבורית מפרט אחיד למבני השירותים החדשים שיוצבו בתחנות הקצה, בהם לא קיימים מבני שירותים. כל המסופים החדשים ותחנות הקצה המוקמים כיום כוללים מבני שירותים על פי המפרט. צר לנו כי חלק מהרשויות המקומיות, המופקדות על מתן היתרי בנייה ותוכניות בניין עיר (תב"ע) למבנים הנמצאים בתחומן, מהוות חסם ומעכבות את הקמת השירותים החיוניים עבור הנהגים".