שתף קטע נבחר

מגפת הכלבת בגלבוע מסרבת לדעוך: "אנשים לא יוכלו לצאת מהבית"

ברפת הסמוכה לכפר יחזקאל ננשך עובד זר מתאילנד, בקיבוץ עין חרוד נשרטה אישה. השניים קיבלו טיפול מונע וחיסונים נגד כלבת, אולם בגלבוע זועמים: "זה מצב חירום ויש פה פקח וחצי. אם צריך, נשכב במארבים"

נמשכת מגפת הכלבת באזור הגלבוע: ביממה האחרונה הותקפו שני בני אדם על ידי תנים, ופונו לקבלת טיפול מונע למחלה. באחד המקרים נפגעו גם עגלות, ורפת הושמה בהסגר על ידי משרד החקלאות. מתחילת גל הכלבת, לפני כחודשיים, הותקפו 11 בני אדם בידי חיות בר. אלה שנתפסו אובחנו כנגועות.

 

המקרה האחרון אירע לפנות בוקר (יום א') ברפת השיתופים הסמוכה לכפר יחזקאל בתחום המועצה האזורית גלבוע. עובד זר מתאילנד, כבן 32, הותקף על ידי תן וננשך בבטנו. התן המשיך ותקף כמה עגלות ברפת וברח מהמקום. הפצוע הועבר לקבלת טיפול רפואי בבית החולים העמק בעפולה, ומצבו קל. פצעיו חוטאו ונחבשו, והוא החל בסדרת הזריקות הניתנות במקרה של חשש לכלבת.

11 מקרים בתוך חודשיים (ארכיון) (צילום: אופיר בן חמו) (צילום: אופיר בן חמו)
11 מקרים בתוך חודשיים (ארכיון)(צילום: אופיר בן חמו)

וטרינרים של המועצה החלו בשעות הבוקר במתן חיסוני דחף (חיסונים הניתנים לבעלי חיים שכבר חוסנו, כדי לחזק ולעורר את החיסון) לפרות ולחיות הבית שנמצאו באזור. בהוראת משרד החקלאות הוטל סגר של 90 יום על הרפת השיתופית ועל המפטמה הקרובה. במועצה אומרים כי ההסגר מקיף כ-750 ראשי בקר.

 

מקרה נוסף אירע אמש בסמוך לבית הסיעודי בקיבוץ עין חרוד איחוד. תן תקף אישה בת 53 שעמדה במקום, ושרט אותה בסנטרה. התן ברח מהמקום וגם האישה הועברה לקבלת טיפול רפואי וחיסונים נגד המחלה.

 

העמקים - "אזור סיכון" 

במועצה האזורית גלבוע אומרים כי בשני המקרים הועבר דיווח לרשות הטבע והגנים, שפקחיה עוסקים באיתור בעלי החיים החשודים כנגועים, ציד שלהם והעברתם לבדיקה.

 

במקביל, במשרד החקלאות אומרים כי העבירו לגן נר, בתחומי המועצה האזורית גלבוע, את הניידת הווטרינרית של המשרד. בניידת חדר ניתוח וכן תאי אשפוז לחתולים וכלבים. במקום מבוצעים בין השאר ניתוחי עיקור על מנת למזער את התרבות בעלי החיים המשוטטים.

 

במשרד אומרים כי במסגרת המאבק בהתפשטות המחלה, המשרד תגבר את הטיפול באזורי הצפון והעמקים ובין השאר הכפיל את כמות הפתיונות המפוזרים בכל קילומטר מרובע באזור ההתפרצות והסביבה. "הגברנו חיסונים לכלבי בית, מתן חיסוני 'דחף' לכלבים מחוסנים, חיסון חתולים, וכן הסברה והעלאת מודעות בקרב הציבור למניעת מגע בני אדם עם חיות בר וחיסון בעלי חיים ביתיים.

 

"בנוסף, המשרד העביר מערכי שיעור בנושא אל משרד החינוך. הצוותים הווטרינריים באזור תוגברו, הן באמצעות רופאים וטרינריים מרשויות מקומיות אחרות והן ברופאים וטרינריים מלשכות הווטרינריות המחוזיות של המשרד". במשרד החקלאות אמרו כי הגדירו את אזורי העמקים "אזור סיכון", וכי השר אורי אריאל מתכוון להגיש הצעת החלטה לממשלה לתקצב את המאבק בכלבת.

 

מנחם ורד, מנהל הרפת, אמר כי הכתובת הייתה על הקיר וכי תקופה ארוכה תנים מגיעים לאזור בצורה חופשית. "צריך להכריז פה על מצב חירום ולפעול בהתאם. יש פה פקח וחצי והם לא יכולים להשתלט על שטח של חצי מדינה. ביקשנו שייסייעו לנו בנשק לציד ואמצעים לראיית לילה, אנחנו מוכנים לשכב במארבים, יש קבוצה גדולה של אנשים שמחכים רק לאישור לצוד והאישור הזה לא מגיע.

 

"המצב הולך ונהיה חמור מיום ליום. יש קיבוצים שלא מאפשרים לילדים לצאת לבד, ועוד מעט אנשים לא יוכלו לצאת מהבתים. זה מצב חירום ולאף אחד זה לא מזיז", אמר ורד.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אופיר בן חמו
ארכיון
צילום: אופיר בן חמו
מומלצים