שתף קטע נבחר

האו"ם נגד ישראל: "המפגין הפלסטיני קטוע הרגליים נורה בראש"

נציב זכויות האדם באו"ם גינה את ישראל בהצהרה מיוחדת בעקבות מותו של המפגין הנכה בעימותים בגבול רצועת עזה: "העובדות שנאספו ע"י הצוות שלי מציגות שנעשה שימוש בכוח בלתי מידתי, זה מעשה מזעזע". צה"ל טוען מנגד: "לא כוונה אש חיה לעבר אבו תוריא, ביקשנו לקבל מידע על פציעתו ולא נענינו"

 

נציב זכויות האדם של האו"ם אמר כי הריגתו של איברהים אבו תוריא, המפגין הפלסטיני קטוע הרגליים, על ידי ישראל - היא "בלתי ניתנת להבנה". בהודעה מיוחדת שפרסם הנציב זאיד בן ראאד אל-חוסיין, נכתב כי אבו תוריא, שהפגין בגבול רצועת עזה כשהוא יושב בכיסא גלגלים, נורה בראשו על ידי כוחות צה"ל. אבו תוריא הפגין במסגרת העימותים שנערכו ביום שישי האחרון בעזה ובגדה במחאה על הכרזתו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ על ירושלים כבירת ישראל. הפלסטינים טענו באותו יום כי "צלף ירה בראשו".

 

צה"ל טוען מנגד כי "לא כוונה אש חיה לעבר אבו תוריא". מדובר צה"ל נמסר: "מתחקיר האירוע לא עלה מידע המאפשר לקבוע, אם אבו תוריא נפגע במהלך הפרת הסדר, לרבות מהאמצעים לפיזור הפגנות שהופעלו, ומה גרם למותו. לא זוהה כשל ערכי או מקצועי בפעולות הכוחות". בצה"ל נאמר עוד כי הוגשו כמה בקשות לקבלת מידע על פציעתו של אבו תוריא שלא קיבלו מענה, וכי אם ייתקבל מידע נוסף - הוא ייבחן.  

 

נציב זכויות האדם באו"ם אל-חוסיין (צילום: AFP) (צילום: AFP)
נציב זכויות האדם באו"ם אל-חוסיין(צילום: AFP)

 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

 

הנציב טוען כי אין הוכחה שמציגה כי אבו תוריא היווה איום מיידי בזמן שנהרג. בהודעתו נכתב: "העובדות שנאספו עד כה על ידי הצוות שלי בעזה מציגות בתוקף שהכוח שהופעל נגדו היה בלתי מידתי. בהתחשב במוגבלות החמורה שלו, שבוודאי הייתה ברורה לעיניהם של אלה שירו בו, ההריגה בלתי ניתנת להבנה. זה מעשה מזעזע וחסר איפוק".

 

בהצהרה נכתב עוד כי התגובה הישראלית בהפגנות ביום שישי האחרון הביאה למותם של חמישה בני אדם, בהם שלושה בעזה, ויותר מ-220 פצועים מירי חי. "החוק הבינלאומי מסדיר באופן נוקשה את סוגיית השימוש בכוח במסגרת הפגנות, וקובע שהשימוש הקטלני בכלי נשק ייעשה כמוצא אחרון בלבד, כשאין דרך אחרת להמנע מכך על מנת להגן על חיי אדם", כתב הנציב. "האירועים האלה יכולים באופן עצוב מאוד להיקשר באופן ישיר להצהרה האמריקנית על הסטטוס של ירושלים, ששברה את הקונצנזוס הבינלאומי ואף הייתה פרובוקטיבית בצורה מסוכנת". הנציב קרא לקיים תחקיר בנושא ההרוגים.

 

הלווייתו של אבו תוריא (צילום: AFP) (צילום: AFP)
הלווייתו של אבו תוריא(צילום: AFP)

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

 

בשבת האחרונה התקיימו הלוויותיהם של ההרוגים בעימותים בגבול הרצועה, ומאות ליוו גם את אבו תוריא, בהם ראש הלשכה המדינית של חמאס, איסמעיל הנייה. "אין אף ישות בעולם שיכולה לשנות את האמת על פלסטין ועל ירושלים ששייכת לפלסטינים בלבד", אמר הנייה בהלוויה. "ירושלים היא בית קברות למזימות לכל אורך ההיסטוריה. אין מחילה לאיש אחרי הריגתו של איברהים אבו תוריא. השהיד הזה אינו ככל השהידים והמערכה הזאת אינה ככל המערכות. דבר מותו הגיע לכל קצוות העולם. אין ויתור על ירושלים. אני לא אומר ירושלים המזרחית אלא ירושלים המאוחדת. לא המזרחית ולא המערבית". 

 

אבו תוריא היה אחד המפגינים הקבועים בגבול עזה. הוא הגיע לגבול עם כיסא הגלגלים שלו ולאחר מותו הופצו תמונות וסרטונים שבהן נראה מפגין ליד הגדר. כמה שעות לפני מותו עדי ראייה ועיתונאים סיפרו לסוכנות הידיעות הצרפתית AFP כי הוא טיפס על עמוד חשמל והניף את הדגל הפלסטיני. משרד הבריאות הפלסטיני טען כי אבו תוריא נהרג "מירי של צלף בראשו".

 

בסרטון שצולם ביום שישי נראה אבו תוריא מניף את דגל פלסטין ומסמל "וי" לעבר חיילי צה"ל שמעבר לגבול. "אני רוצה ללכת לשם", הוא אמר כשהוא מסמן על הצד השני של הגבול, כשמספר צעירים שסובבים אותו מניפים דגל פלסטין וזורקים אבנים לעבר הכוחות. "האדמה היא האדמה שלנו, לא ניכנע. אמריקה צריכה לבטל את החלטתה", אמר בסרטון אחר שהופץ ברשתות החברתיות בעקבות הכרזת טראמפ.

 

אבו תוריא איבד את רגליו ב-2008 בתקיפה של צה"ל שבוצעה מזרחית למחנה הפליטים אל בורייג' שבמרכז רצועת עזה. "הוא נפצע ב-2008 כשמסוק ישראלי פגע בו לאחר שהוא הוריד את הדגל הישראלי והעלה במקומו את הדגל הפלסטיני ליד הגבול", טען אחיו סמיר לאחר שנהרג. "זה לא מנע ממנו להמשיך להפגין למען ירושלים. הוא הלך לבדו כל יום אל הגבול".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים